Ingezonden persbericht



-- PERSBERICHT --

Nederlandse managers kiezen voor werkende IT-oplossingen en zijn niet ontvankelijk voor merkenbeleid grote leveranciers

Amstelveen, 14 mei, 2002 - Een recente studie onder meer dan 50 senior IT professionals in Nederland heeft aangetoond dat IT-managers zich bij aankoopbeslissingen het meest laten leiden door branchegenoten. Nederlandse IT-managers zijn erg pragmatisch en vinden het vooral belangrijk dat de software en hardware die zij aanschaffen, werkt; welk merk er gekocht wordt is van ondergeschikt belang.

Deze onverwachte uitkomst zou veel leveranciers, die nu miljoenen aan adverteren uitgeven, aan het denken moeten zetten. Het onderzoek vond plaats in Nederland en zes andere Europese landen (Engeland, Duitsland, Finland, Zweden, Italië, en Frankrijk) en werd gesponsord door BEA Systems, Inc. (Nasdaq: BEAS), marktleider in applicatie infrastructuur software.

"Uit deze resultaten blijkt duidelijk het Nederlandse pragmatisme. IT-managers gaan voornamelijk af op de ervaring en het oordeel van de eigen ontwikkelaars en van branchegenoten. De vraag bij de aanschaf van nieuwe technologie is simpelweg: doet de software wat het zegt te doen? Dit is precies het realisme waar ook BEA voor staat. BEA levert werkbare, kosteneffectieve oplossingen die eenvoudig integreren met andere software en dus voortbouwen op de bestaande IT-investeringen," zegt René de Wit, manager van BEA Systems in de Benelux.

Net als in de rest van Europa, heerst er onder de IT-managers enig optimisme over de grootte van het budget: 44% van de ondervraagde IT-managers gaat ervan uit dat hun budget in de komende twaalf maanden zal stijgen, en 58% gaat er in ieder geval van uit dat het budget gelijk zal blijven of licht zal stijgen. Op de vraag wat de belangrijkste uitdagingen zijn voor IT-managers worden de volgende zaken genoemd: integratie, virussen en elektronisch zakendoen. 58% van de Nederlandse IT-managers gaf aan dat de belangrijkste reden voor nieuwe investeringen op dit moment de behoefte van bedrijven is om betere service aan haar klanten te kunnen leveren.

Niet verwonderlijk blijken CRM (25%), HRM systemen (15%), en mobiele toepassingen (19%) dan ook de belangrijkste implementaties bij bedrijven te zijn. Als het gaat om het begrijpen van technische ontwikkelingen en trends in de IT-markt, kijkt 69% van de Nederlandse IT'ers toch met name naar branchegenoten. Pas daarna komen de media, analisten, leveranciers en verenigingen. Daarnaast geeft een overgrote meerderheid (81%) aan de eigen ontwikkelaars te raadplegen bij het maken van IT-beslissingen.

Tekenen van economisch herstel?
De uitkomsten van dit onderzoek mogen dan misschien slecht nieuws zijn voor de grote adverteerders, voor degenen die uitkijken naar tekenen van economisch herstel zijn ze dat zeker niet. Er bestaat duidelijk optimisme onder de senior IT-professionals in Nederland. Een overgrote meerderheid geeft aan dat, hoewel men zich bewust is van de huidige economische situatie, hun bedrijf vol gas vooruit gaat om, met behulp van IT-middelen, bedrijfsdoelen en concurrentievoordeel te realiseren. 65% van de ondervraagden zegt dat het integreren van alle reeds gekochte software en hardware de belangrijkste focus in 2002 zal zijn.

De juiste aankoopbeslissing
IT-managers hebben steeds meer invloed op de algemene strategie van een bedrijf. 62% van de ondervraagden zegt enige of veel invloed te hebben op belangrijke beslissingen. Bedrijfsdoeleinden zijn het belangrijkst en IT-strategie en visie moeten daarop aansluiten. De resulterende aankoopbeslissing zal dan ook een duidelijke return on investment (ROI) moeten laten zien. Het belangrijkste criterium voor de aankoop van technologie is dan ook een zeer snelle ROI (30%), met integratiegemak met de huidige systemen (29%) als belangrijke tweede.

Waar ligt de Europese CIO van wakker?
Niet echt verassend, maar security is een belangrijk punt voor CIO's in Europa. En hoewel Return On Investment (ROI) een belangrijke drijfveer voor aankoopbeslissingen is, ligt slechts 1% wakker omdat hij bang is op de lange termijn de ROI niet te kunnen bewijzen.

BEA Systems
BEA Systems, Inc. (Nasdaq: BEAS) is vooraanstaand leverancier van application infrastructure software. BEA heeft bijna 12.500 klanten over de hele wereld, waaronder het merendeel van de Fortune Global 500. Bedrijven die hun organisaties hebben gebouwd op het betrouwbare en schaalbare BEA WebLogic® Enterprise Platform zijn in staat om snel nieuwe diensten op de markt te brengen. Meer dan 2.100 systems integrators, onafhankelijke software verkopers en application service providers (ASP's) maken gebruik van BEA's platform om complete oplossingen te bieden die bedrijven in staat stellen hoge groei en winstgevendheid te realiseren. BEA heeft haar hoofdkantoor in San Jose, Californië en heeft 93 kantoren in 34 landen. Voor meer informatie kunt u de BEA website bezoeken op http://www.bea.com.

# # #

Noot aan de redactie:
SWR Worldwide heeft 353 Chief Information Officers en Information Technology Directors geïnterviewd in Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Zweden en het Verenigd Koninkrijg, in februari en maart 2002.

Contacts:
BEA Systems Ltd.
Scott Johnston
020 201 8064
Scott.johnston@bea.com

Applied Communications
Jurriaan Trommels
020 531 3743
jtrommels@appliedcom.com

BEA, BEA Tuxedo, BEA WebLogic, BEA WebLogic Enterprise, BEA WebLogic Enterprise Platform, BEA WebLogic Server, BEA WebLogic Integration, BEA WebLogic Portal and BEA WebLogic Workshop are trademarks or registered trademarks of BEA Systems, Inc. All other company and product names may be trademarks of the company with which they are associated.