Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Kunst valt in de prijzen bij ThinkQuest

Op dinsdag 14 mei maakte de jury van ThinkQuest tijdens een feestelijke finale de winnaars bekend van de eerste editie van de "web-strijd" ThinkQuest uit de Kunst, een wedstrijd waarbij HBO-studenten uit de kunstensector worden
uitgedaagd om samen met anderen een educatieve website te bouwen. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen stelde een totaal van ruim 185.000 euro aan prijzen beschikbaar.

John Thackara, directeur van Doors of Perception opende het festijn met een boeiende presentatie. Vervolgens
presenteerden de teams hun websites aan publiek en jury, waarna een forum van nationale en internationale juryleden onder leiding van Edwin Rutten zich uitsprak over
onderwerpen als beeldtaal, geïntegreerd ontwerpen en e- culture en onderwijs. Michael Schwarz, consultant en onderzoeker op het gebied van de technologische cultuur en onder andere kroonlid van de Raad voor Cultuur, onthulde tenslotte wie de prijswinnaars waren. Hij mocht totaal ruim 185.000 euro aan prijzen uitreiken aan de winnaars van deze prestigieuze webstrijd. Na de uitreiking besloot de skate- en dancegroep ISH het festijn met een schitterende voorstelling.

De hoofdprijs van 34.034 euro (fl. 75.000,-) ging naar een team van zes studenten Interaction Design van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, afdeling Kunst, Media en
Technologie. De jury was unaniem van mening dat hun website over het maken van een film, "Cine*mania", zeer
professioneel was, dat alle onderdelen goed uitgewerkt waren, en dat de site niet alleen educatief en informatief was, maar ook goed vormgegeven en technisch van hoog niveau.

De eerste prijs, 22.689 euro (fl.50.000,=), ging naar een team van de Fontys Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg voor hun website "Top tips", een humoristische site waarin onderzoek wordt gedaan naar beeldtaal in webdesign.

Tweede prijzen (fl. 35.000,=, 15.882 euro) werden toegekend aan de websites "DigiEdelmetaal" (Hogeschool van de Kunsten, Utrecht), De verwondering van het zien" en aan "Leven als Kunstenaar"(beide van de Christelijke Hogeschool voor de Kunsten, Constantijn Huygens, Kampen).

Derde prijzen tenslotte waren bestemd voor de websites "World Wide Icons", "Door het oog van de camera" en voor de website "Antilliaanse muziek".

De jury heeft alle inzendingen die binnen de
wedstrijdvoorwaarden vielen, een aanmoedigingsprijs toegekend van 2.269 euro.

Een internationaal panel heeft aan een aantal websites een eervolle vermeldingen toegekend, èn zij hebben een bedrag van 12.500 euro ter beschikking gesteld voor een
prikkelende workshopdag over educatief ontwerpen die bij aanvang van het nieuwe webstrijdseizoen ThinkQuest uit de Kunst zal worden gehouden.

De einduitslag en een overzicht van alle inzendingen vindt u als word attachments bijgesloten, en is ook te bekijken via de ThinkQuest website
http://www.thinkquest.nl

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u terecht bij:
ThinkQuest Nederland
Postbus 19035
3501 DA Utrecht
telefoon : 030 2 305 305
fax: 030 2 305 329
e-mail: info@thinkquest.nl
http://www.thinkquest.nl/

Achtergrondinformatie:

ThinkQuest is een wedstrijdconcept waarbij leerlingen, docenten en studenten worden uitgedaagd om educatieve Internet-toepassingen te ontwikkelen. Hiermee wil
ThinkQuest leerlingen en docenten stimuleren om nieuwe leersituaties te creëren door websites te bouwen over onderwerpen die hen interesseren. Samenwerken, communiceren en informatie verzamelen en aanbieden via het Internet staan hierbij centraal. Ook volgend jaar organiseert ThinkQuest Nederland weer minimaal vier verschillende wedstrijden voor leerlingen van basisscholen, voortgezet onderwijs en voor docenten en studenten.
Inschrijven voor ThinkQuest voor Leerlingen en voor ThinkQuest voor de Klas 2002 kan nog tot 30 juni via: http://www.thinkquest.nl