Katholieke Universiteit Nijmegen
van 16 mei tot en met 18 augustus 2002
Tentoonstellingen Jean le Gac in Nijmegen
in het UMC St Radboud:
HOE IK BEPAALDE VAN MIJN WERKEN MAAKTE
tentoonstellingsruimte, Geert Grooteplein 10 - zuidcorridor eerste
verdieping
in het Nijmeegs Volkenkundig Museum:
HET CORPUS VAN DE SCHILDERKUNST
Thomas van Aquinostraat 1
in het Aula- / Congresgebouw KUN:
GEBOORTE VAN EEN BEELD
omloop, Comeniuslaan 2
alwaar in de Aula Maior Groepsportret is te bezichtigen
voor zover er geen andere activiteiten plaatsvinden.
De tentoonstellingen zijn gratis toegankelijk op werkdagen van 9.00
uur tot 17.00 uur.
Jean Le Gac exposeert eveneens
in Museum Het Valkhof:
EEN ONTSNAPPINSPLAN / UN PLAN D'ÉVASION
van 8 juni tot en met 18 augustus 2002,
dagelijks toegankelijk, behalve op maandag, van 10.00 tot 17.00 uur
Het oeuvre van Jean Le Gac
Het oeuvre van de Franse kunstenaar Jean Le Gac draait om de
mogelijkheid en de onmogelijkheid van de schilderkunst vandaag de dag.
Is ze immers niet door de fotografie en moderne media achterhaald, en
wordt ze bijgevolg niet regelmatig dood verklaard? Het is in deze
context dat Le Gac het personage van `de schilder' creëert: hij raakt
verzeild in de meest uiteenlopende situaties, en als hij al aan het
schilderen is, krijgen we hetgeen hij schildert slechts zelden te
zien. Dit alles hoeft niet per se in schilderijen of tekeningen ter
sprake te komen; het is niet vreemd `de schilder' enkel op foto, al
dan niet vergezeld van een tekst, te zien. Door zelf model te staan
voor de door hem gefotografeerde `schilder', wordt de toeschouwer in
een ingenieus spel van ervaringen en interpretaties binnengeloodst en
kan hij zich eindeloos en op geestige wijze geprikkeld, in dit oeuvre
vermeien.
UMC St Radboud:
HOE IK BEPAALDE VAN MIJN WERKEN MAAKTE
tentoonstellingsruimte
Geert Grooteplein 10 - zuidcorridor eerste verdieping
La frise du Le Gac Museum (1990 - 1992) toont een aaneenschakeling van
werken. Het zijn nogal bevreemdende situaties waarmee `de schilder'
geconfronteerd wordt of waarin hij zich begeeft. Aldus construeert en
ontwikkelt zich het personage van `de schilder' - temeer door de
combinatie met handgeschreven teksten. Ieder houvast dat de kijker
onthouden wordt, heeft een fascinerende uitwerking en vindt
compensatie in het kijkgenot dat hem te beurt valt. Dit fries wordt
gecompleteerd met Épiphanie (2000) waarin Le Gac, met foto's en
tekening zinspelend op Driekoningen, aan een priester-vriend over
openbaringen van het goddelijke schrijft.
Nijmeegs Volkenkundig Museum:
HET CORPUS VAN DE SCHILDERKUNST
Thomas van Aquinostraat 1
In zijn `beeldend onderzoek' naar de hedendaagse schilderkunst is Jean
Le Gac met een reeks Odalisques - waaromtrent `de schilder' in Story
Art ooit zei dat hij geen rust zal vinden tot hij de zijne geschilderd
heeft - terechtgekomen bij `het corpus van de schilderkunst'. Hier
lijkt de schilderkunst ons minder over de vrouw te vertellen dan de
geschilderde vrouw over de schilderkunst. Deze ommekeer komt des te
scherper naar voren door de tableaus van Le Gac te combineren met
etnologische voorwerpen - stoffen en beelden van vrouwen - uit de
collectie van het Nijmeegs Volkenkundig Museum.
Aula- / Congresgebouw KUN:
GEBOORTE VAN EEN BEELD
Comeniuslaan 2
Les grandes vacances ou le prisonnier en Fiction zijn twee reeksen van
tweeluiken die het leven van `de schilder' in beeld brengen zonder hem
daarom noodzakelijk zelf te laten zien. Het is eerder zijn lectuur -
aan de hand van de ruggen van boeken op een boekenplank - of weer die
situaties waarin hij verzeild raakt. Misschien is `de schilder' hier
voor alles de vroedvrouw die helpt wanneer een boek of een tekst moet
bevallen van een beeld dat het in zich draagt. In die zin sluit deze
presentatie aan bij Groepsportret waar Le Gac de opdracht de
geschiedenis van de KUN in het perspectief van haar toekomst,
verbeeldt.
6-5-2002