Katholieke Universiteit Nijmegen

van 16 mei tot en met 18 augustus 2002
Tentoonstellingen Jean le Gac in Nijmegen
in het UMC St Radboud:
HOE IK BEPAALDE VAN MIJN WERKEN MAAKTE
tentoonstellingsruimte, Geert Grooteplein 10 - zuidcorridor eerste verdieping

in het Nijmeegs Volkenkundig Museum:
HET CORPUS VAN DE SCHILDERKUNST
Thomas van Aquinostraat 1

in het Aula- / Congresgebouw KUN:
GEBOORTE VAN EEN BEELD
omloop, Comeniuslaan 2
alwaar in de Aula Maior Groepsportret is te bezichtigen voor zover er geen andere activiteiten plaatsvinden.

De tentoonstellingen zijn gratis toegankelijk op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur.

Jean Le Gac exposeert eveneens
in Museum Het Valkhof:
EEN ONTSNAPPINSPLAN / UN PLAN D'ÉVASION
van 8 juni tot en met 18 augustus 2002,
dagelijks toegankelijk, behalve op maandag, van 10.00 tot 17.00 uur

Het oeuvre van Jean Le Gac

Het oeuvre van de Franse kunstenaar Jean Le Gac draait om de mogelijkheid en de onmogelijkheid van de schilderkunst vandaag de dag. Is ze immers niet door de fotografie en moderne media achterhaald, en wordt ze bijgevolg niet regelmatig dood verklaard? Het is in deze context dat Le Gac het personage van `de schilder' creëert: hij raakt verzeild in de meest uiteenlopende situaties, en als hij al aan het schilderen is, krijgen we hetgeen hij schildert slechts zelden te zien. Dit alles hoeft niet per se in schilderijen of tekeningen ter sprake te komen; het is niet vreemd `de schilder' enkel op foto, al dan niet vergezeld van een tekst, te zien. Door zelf model te staan voor de door hem gefotografeerde `schilder', wordt de toeschouwer in een ingenieus spel van ervaringen en interpretaties binnengeloodst en kan hij zich eindeloos en op geestige wijze geprikkeld, in dit oeuvre vermeien.

UMC St Radboud:
HOE IK BEPAALDE VAN MIJN WERKEN MAAKTE
tentoonstellingsruimte
Geert Grooteplein 10 - zuidcorridor eerste verdieping

La frise du Le Gac Museum (1990 - 1992) toont een aaneenschakeling van werken. Het zijn nogal bevreemdende situaties waarmee `de schilder' geconfronteerd wordt of waarin hij zich begeeft. Aldus construeert en ontwikkelt zich het personage van `de schilder' - temeer door de combinatie met handgeschreven teksten. Ieder houvast dat de kijker onthouden wordt, heeft een fascinerende uitwerking en vindt compensatie in het kijkgenot dat hem te beurt valt. Dit fries wordt gecompleteerd met Épiphanie (2000) waarin Le Gac, met foto's en tekening zinspelend op Driekoningen, aan een priester-vriend over openbaringen van het goddelijke schrijft.

Nijmeegs Volkenkundig Museum:
HET CORPUS VAN DE SCHILDERKUNST
Thomas van Aquinostraat 1

In zijn `beeldend onderzoek' naar de hedendaagse schilderkunst is Jean Le Gac met een reeks Odalisques - waaromtrent `de schilder' in Story Art ooit zei dat hij geen rust zal vinden tot hij de zijne geschilderd heeft - terechtgekomen bij `het corpus van de schilderkunst'. Hier lijkt de schilderkunst ons minder over de vrouw te vertellen dan de geschilderde vrouw over de schilderkunst. Deze ommekeer komt des te scherper naar voren door de tableaus van Le Gac te combineren met etnologische voorwerpen - stoffen en beelden van vrouwen - uit de collectie van het Nijmeegs Volkenkundig Museum.

Aula- / Congresgebouw KUN:
GEBOORTE VAN EEN BEELD
Comeniuslaan 2

Les grandes vacances ou le prisonnier en Fiction zijn twee reeksen van tweeluiken die het leven van `de schilder' in beeld brengen zonder hem daarom noodzakelijk zelf te laten zien. Het is eerder zijn lectuur - aan de hand van de ruggen van boeken op een boekenplank - of weer die situaties waarin hij verzeild raakt. Misschien is `de schilder' hier voor alles de vroedvrouw die helpt wanneer een boek of een tekst moet bevallen van een beeld dat het in zich draagt. In die zin sluit deze presentatie aan bij Groepsportret waar Le Gac de opdracht de geschiedenis van de KUN in het perspectief van haar toekomst, verbeeldt.
6-5-2002