BedrijfsautoRAI

16-5-2002

Nissan met Interstar en Atleon krachtig in de aanval

Nissan start een offensief op de bedrijfsautomarkt. Het gamma breidt uit met twee nieuwe producten: de Interstar en de Atleon. De Interstar is een bestelauto/minibus. Hij sluit door zijn afmetingen en door zijn vele uitvoeringen prima aan op de al jaren succesvolle Vanette E en Vanette Cargo. Nissan verwacht met deze twee nieuwe modellen het marktaandeel op de bestelautomarkt te vergroten.

De Atleon is een lichte truck die in een chassis-/cabine-uitvoering verschijnt. Onder de kantelbare cabine huist een 3,0-liter-turbodieselmotor. Nissan levert de Atleon in de uitvoering van 3500 kg GVW (eigen gewicht plus laadvermogen) en speelt daarmee in op de grote vraag naar lichte trucks die geschikt zijn voor het rijden met klein rijbewijs. De chassis-/cabine-uitvoering is ook erg in trek, omdat deze veel mogelijkheden biedt voor alle soorten opbouw.

Bij de Interstar kan men kiezen uit een groot aantal uitvoeringen. Er zijn drie verschillende turbodieselmotoren beschikbaar met een cilinderinhoud van 1,9, 2,2 en 2,5 liter. Ze beschikken alledrie over de geavanceerde common-railbrandstofinjectie. Als gesloten bestelauto is de Interstar verkrijgbaar vanaf 14.104 euro, de versie met dubbele cabine kost 15.413 euro. De Atleon is verkrijgbaar vanaf 20.270 Euro. Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW en BPM.

Nissan Interstar geknipt voor elke klus
De Nissan Interstar is een auto waarop gebruikers kunnen bouwen. De auto is ontworpen om te dienen als trouwe bedrijfspartner. Het is een veelzijdige, moderne bedrijfsauto die in zeer veel uitvoeringen leverbaar is. Als het gaat om de mogelijkheden, het rijcomfort en de veiligheid van bedrijfsautos, legt het bedrijfsleven de lat immers steeds hoger. Bij de ontwikkeling van de Interstar is de gebruiker centraal gesteld, precies zoals bij de werkwijze die Nissan de laatste paar jaar nadrukkelijk toepast bij de ontwikkeling van zijn personenautos.

De Interstar komt in het segment van de zware bestellers boven de duizend kilo laadvermogen. In deze klasse zijn veel merken actief. Met name de Renault Master, de Fiat Ducato, de Mercedes Sprinter, de Peugeot Boxer, de Citroën Jumper, de Volkswagen LT en de Ford Transit zijn belangrijke spelers. Stuk voor stuk danken deze modellen hun succes aan het groot aantal uitvoeringen waaruit bedrijfsmatige gebruikers kunnen kiezen.

De Interstar is verkrijgbaar in drie wielbases (laadlengten van 271 cm, 321 cm en 371 cm), drie gewichtscategorieën (totaalgewicht van 2800 kg, 3300 kg en 3500 kg) en drie carrosseriehoogten (laadhoogten 167 cm, 191 cm en 214 cm). De uitvoeringen zijn ook met dubbele cabine met een driezitsachterbank leverbaar. Bij de Interstar dubbele cabine in hoge uitvoering is nog eens extra laadruimte gecreëerd boven de cabine, zodat lange voorwerpen tot voorin de besteller zijn door te steken. Verder is de Interstar verkrijgbaar in de Minibus-uitvoering die plaats biedt aan negen personen.

Groots
Door de rechte zijwanden en de verticale achterkant heeft de Interstar een opvallend grote en goed te benutten laadruimte. De gesloten bestelauto biedt een laadvolume van 8 tot 13,9 m3. Beladen gaat makkelijk: de achterdeuren zijn tot 180 graden te openen en tegen de zijkant van de auto vast te zetten. De laadvloerhoogte van 53 cm en de zijschuifdeur van 109 centimeter breed dragen ook in sterke mate bij aan het laadgemak. De laadruimte is standaard voorzien van ringen op de vloer om goederen vast te zetten.

Dieselmotoren met common rail
Bij de Interstar kan men kiezen uit drie verschillende turbodieselmotoren met een cilinderinhoud van 1,9, 2,2 en 2,5 liter. Ze zijn uiterst modern en beschikken bijvoorbeeld over hoge druk, directe brandstofinspuiting met common rail. Deze techniek staat garant voor een laag verbruik, een geringe emissie en hoge prestaties. Aan de basis staat een 1.9-CDi-turbodiesel van 60 kW/82 pk, gevolgd door een 2.2-CDi-turbodiesel van 66 kW/90 pk. Aan de top van de lijn bivakkeert de 2.5-CDi-turbodiesel van 84 kW/115 pk. Al deze krachtbronnen vallen op door hun gunstige brandstofverbruik. De 1.9 CDi-motor verstookt bijvoorbeeld gemiddeld niet meer dan 8 liter diesel over honderd kilometer. Met een volle tank (100 liter) is makkelijk duizend kilometer af te leggen. De 2.2 CDi- en 2.5 CDi-motor, beide met vier kleppen per cilinder, verbruiken gemiddeld respectievelijk 8,7 en 8,9 liter gedurende elke afgelegde honderd kilometer.

De motoren vergen minimaal onderhoud. Slechts eens na de 30.000 kilometer of om de 2 jaar is een onderhoudsbeurt nodig. Daarnaast geeft Nissan drie jaar of 100.000 km. algehele garantie en twaalf jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit. Met andere woorden, de Interstar is gebouwd om lang op de weg te blijven en dus een hoog rendement te leveren.

Comfortabel
Het interieur straalt comfort uit. De stoelen zijn met stof bekleed. Door de verstevigde randen in de zittingen en de leuningen geven de stoelen veel zijdelingse steun. De bestuurdersstoel laat zich met een hendel in de hoogte verstellen. In het midden van het dashboard zit een extra opbergruimte. Met een clip en een net zijn papieren en kleine spullen vast te zetten. Tussen de voorstoelen zit een afsluitbaar vak met daarachter bekerhouders en onder de passagiersstoel heeft de Interstar nog een grote opbergruimte. Een klokje en een toerenteller maken deel uit van het vaste instrumentarium. Een zoemer waarschuwt als men vergeten is de koplampen uit te zetten.

Nissan levert zes optiepakketten voor de Interstar. Bij deze pakketten zitten zaken als een bijrijdersbank met twee zitplaatsen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, airbags voor bestuurder en bijrijder, ABS en elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels (ook verwarmbaar). Ook is er een optiepakket met onder andere airconditioning.

Veiligheid
De Interstar heeft een modern, dubbel remsysteem met schijfremmen op alle vier de wielen. Die zorgen voor een perfecte vertraging, ongeacht het gewicht van de lading. Verder zijn tal van maatregelen genomen om de gevolgen van een aanrijding tot een minimum te beperken. Er is bijvoorbeeld een vervormbare stuurkolom ingebouwd en driepunts veiligheidsgordels behoren tot de standaarduitrusting. De ankerpunten van de gordels zijn in hoogte verstelbaar. De Interstar is verder uitgerust met een panoramische voorruit en een effectieve, snelle zijruitontwaseming. De buitenspiegels hebben een dubbele lens voor normaal zicht en breedzicht.

Volledig ombouwprogramma af importeur
Af importeur bestaat er een volledig ombouwprogramma voor de Interstar dat praktische aanpassingen kan omvatten zoals vloeren voor de laadruimte, zijwandbetimmeringen, ramen enzovoorts. Nissan kan dit uitgebreide ombouwprogramma aanbieden door de al jaren bestaande nauwe samenwerking met een Nederlandse carrosseriebouwer die kwalitatief hoogwaardige ombouw levert.

Advies
Door de grote variëteit aan uitvoeringen biedt de Interstar veel perspectief voor bedrijfsvervoer op maat. Dealers staan ondernemers met raad en daad terzijde om een juiste en verantwoorde keuze te maken. Bijvoorbeeld als het gaat om de inrichting of de aanpassing van de laadruimte. Nissan wil zich meer en meer als partner opstellen als het gaat om bedrijfsvervoer door samen met ondernemers te kijken naar de handigste en meest economische oplossing voor transport: dat is vervoer op maat.

Nissan Atleon als chassis/cabine
De Atleon is een compacte, bijzonder veelzijdige chassis/cabinetruck met GVW (eigen gewicht plus lading) van 3500 kg. Het brutolaadvermogen is ongeveer 1450 kg. De Atleon is ontwikkeld voor Europa. Hij wordt gebouwd in de Spaanse Nissan-fabriek nabij Madrid.

De chassis/cabine-opzet biedt veel mogelijkheden voor de opbouw van een gesloten of open laadbak. Maar liefst 71 procent van de totale lengte van de Atleon is beschikbaar voor lading. In het segment van autos tot 3500 kg GVW is dit een riante waarde. De Atleon bereikt deze waarde door het frontstuur-concept. Nagenoeg alle andere merken in deze klasse leveren een semi-frontcabine. Daarbij is het gebruikelijk dat slechts 60 tot 65 procent van de totale voertuiglengte voor lading gebruikt kan worden. (Voorbeeld van een zeer courante laadbak: bij 4,30 meter laadbaklengte is de totale lengte van de Atleon 6,20 meter, hetgeen resulteert in 71 procent laadbaklengte.

De cabine van de Atleon is twee meter breed en 240 cm. hoog. Daardoor oogt de voorzijde markant en robuust. Dat komt mede door de kenmerkende Nissan-grille en de opvallend hoog geplaatste richtingaanwijzers. Afgeronde hoeken zorgen voor een elegant voorkomen en dragen bij aan een gunstige windgeleiding. De luchtweerstand neemt af waardoor er minder windgeruis optreedt in de cabine.

Instap makkelijk
De treeplanken maken het instappen gemakkelijk. De portiergrepen zitten laag en zijn daarmee prima binnen handbereik. De deuren kunnen ver open. De zitpositie achter het stuur valt ronduit comfortabel te noemen. De geveerde bestuurdersstoel laat zich over een forse afstand verstellen. In de cabine is verrassend veel beenruimte waardoor ook lange bestuurders zich thuisvoelen in de Atleon.

Nissan heeft ergonomie duidelijk voorop gesteld bij de ontwikkeling van het dashboard en het instrumentarium. Bijna alle bedieningsfuncties zijn gebundeld in twee hendels achter het stuurwiel en goed bereikbare, grote drukknoppen vlak naast de stuurkolom. Een tweespaaksstuurwiel garandeert vrij zicht op de meters die zijn uitgevoerd met anti-reflecterend glas.

Comfortabel
De zijruiten laten zich elektrisch bedienen. Onderin de deuren zitten ruime opbergvakken. Ook in het plafond, achterin de cabine en tussen de stoelen zijn opbergruimten gecreëerd. Ze verhogen het gebruiksgemak. Tot in detail heeft Nissan gedacht aan dit gebruiksgemak, wat blijkt uit de houder die groot genoeg is voor
1,5-literflessen. Als optie zijn airconditioning en ABS leverbaar.

De Atleon heeft een viercilinderdieselmotor met een inhoud van 3,0 liter. Directe brandstofinspuiting en een turbo met intercooler dragen bij aan het gunstige brandstofverbruik en de hoge prestaties. De krachtbron levert 120 pk bij 3600 toeren per minuut en produceert een maximumkoppel van 272 Nm bij 2000 toeren. De uitlaatgassen voldoen moeiteloos aan de Euro-III-norm. Dankzij een dubbele (sandwich) geluiddempende laag in het kleppendeksel en het isolatiemateriaal rond de motorruimte, blijft het geluidsniveau in de cabine aangenaam laag. De motor drijft de achterwielen aan via een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Makkelijk onderhoud
Kostenbeheersing speelt een hoofdrol in het goederentransport. De Atleon is daarop ontworpen. Onderhoud aan de Atleon gaat eenvoudig en snel dankzij de kantelbare cabine. Alle delen van de motor zijn daardoor goed bereikbaar. Verder hanteert Nissan lange service-intervallen. De direct ingespoten dieselmotor blinkt uit door zijn lage verbruik. Het solide, vlakke chassis van de Atleon maakt opbouw makkelijk.

Veilig
Veiligheid staat bij Nissan voorop. De Atleon biedt perfect zicht op de weg dankzij de hoge zitpositie, de panoramische voorruit en de grote zijruiten. Ook de fors bemeten buitenspiegels dragen hieraan bij. De koplampen zijn laag geplaatst. Dimlicht en groot licht zijn gescheiden, waardoor de lichtopbrengst onder alle omstandigheden optimaal is. De achterlichten zijn rondom vastgezet met rubber. Trillingen krijgen zo geen kans om de levensduur van de lampjes te bekorten en daarmee de veiligheid te verminderen.

Zowel voor als achter is de Atleon uitgerust met schijfremmen voor optimale remprestaties. Het remsysteem zorg voor een flinke vertraging bij een geringe pedaaldruk. Cabine en chassis zijn in de ontwikkelingsfase blootgesteld aan talrijke crashtests, waarbij Nissan gebruik heeft gemaakt van de modernste computertechnologie. Dit heeft geresulteerd in een grote passieve veiligheid voor de inzittenden. De Interstar is uitgerust met driepuntsgordels met elektronische gordelspanners. Bestuurder en passagier zijn zodoende optimaal beschermd.

Volledig ombouwprogramma af importeur
Af importeur bestaat er voor de Atleon een volledig ombouwprogramma voor open en gesloten laadbakken. Nissan kan dit aanbieden door de al jaren bestaande nauwe samenwerking met een Nederlandse carrosseriebouwer die kwalitatief hoogwaardige opbouw levert. Het Atleon-chassis is ontworpen voor 4,6 ton GVW, maar is in Nederland op 3.500 kg GVW begrensd. Er is dus reserve in het chassis.