BedrijfsautoRAI
16-5-2002
Nissan met Interstar en Atleon krachtig in de aanval
Nissan start een offensief op de bedrijfsautomarkt. Het gamma breidt uit met twee nieuwe producten: de Interstar en de Atleon. De Interstar is een bestelauto/minibus. Hij sluit door zijn afmetingen en door zijn vele uitvoeringen prima aan op de al jaren succesvolle Vanette E en Vanette Cargo. Nissan verwacht met deze twee nieuwe modellen het marktaandeel op de bestelautomarkt te vergroten.
De Atleon is een lichte truck die in een chassis-/cabine-uitvoering verschijnt. Onder de kantelbare cabine huist een 3,0-liter-turbodieselmotor. Nissan levert de Atleon in de uitvoering van 3500 kg GVW (eigen gewicht plus laadvermogen) en speelt daarmee in op de grote vraag naar lichte trucks die geschikt zijn voor het rijden met klein rijbewijs. De chassis-/cabine-uitvoering is ook erg in trek, omdat deze veel mogelijkheden biedt voor alle soorten opbouw.
Bij de Interstar kan men kiezen uit een groot aantal uitvoeringen. Er zijn drie verschillende turbodieselmotoren beschikbaar met een cilinderinhoud van 1,9, 2,2 en 2,5 liter. Ze beschikken alledrie over de geavanceerde common-railbrandstofinjectie. Als gesloten bestelauto is de Interstar verkrijgbaar vanaf 14.104 euro, de versie met dubbele cabine kost 15.413 euro. De Atleon is verkrijgbaar vanaf 20.270 Euro. Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW en BPM.
Nissan Interstar geknipt voor elke klus
De Nissan Interstar is een auto waarop gebruikers kunnen bouwen. De
auto is ontworpen om te dienen als trouwe bedrijfspartner. Het is een
veelzijdige, moderne bedrijfsauto die in zeer veel uitvoeringen
leverbaar is. Als het gaat om de mogelijkheden, het rijcomfort en de
veiligheid van bedrijfsautos, legt het bedrijfsleven de lat immers
steeds hoger. Bij de ontwikkeling van de Interstar is de gebruiker
centraal gesteld, precies zoals bij de werkwijze die Nissan de laatste
paar jaar nadrukkelijk toepast bij de ontwikkeling van zijn
personenautos.
De Interstar komt in het segment van de zware bestellers boven de
duizend kilo laadvermogen. In deze klasse zijn veel merken actief. Met
name de Renault Master, de Fiat Ducato, de Mercedes Sprinter, de
Peugeot Boxer, de Citroën Jumper, de Volkswagen LT en de Ford Transit
zijn belangrijke spelers. Stuk voor stuk danken deze modellen hun
succes aan het groot aantal uitvoeringen waaruit bedrijfsmatige
gebruikers kunnen kiezen.
De Interstar is verkrijgbaar in drie wielbases (laadlengten van 271
cm, 321 cm en 371 cm), drie gewichtscategorieën (totaalgewicht van
2800 kg, 3300 kg en 3500 kg) en drie carrosseriehoogten (laadhoogten
167 cm, 191 cm en 214 cm). De uitvoeringen zijn ook met dubbele cabine
met een driezitsachterbank leverbaar. Bij de Interstar dubbele cabine
in hoge uitvoering is nog eens extra laadruimte gecreëerd boven de
cabine, zodat lange voorwerpen tot voorin de besteller zijn door te
steken. Verder is de Interstar verkrijgbaar in de Minibus-uitvoering
die plaats biedt aan negen personen.
Groots
Door de rechte zijwanden en de verticale achterkant heeft de Interstar
een opvallend grote en goed te benutten laadruimte. De gesloten
bestelauto biedt een laadvolume van 8 tot 13,9 m3. Beladen gaat
makkelijk: de achterdeuren zijn tot 180 graden te openen en tegen de
zijkant van de auto vast te zetten. De laadvloerhoogte van 53 cm en de
zijschuifdeur van 109 centimeter breed dragen ook in sterke mate bij
aan het laadgemak. De laadruimte is standaard voorzien van ringen op
de vloer om goederen vast te zetten.
Dieselmotoren met common rail
Bij de Interstar kan men kiezen uit drie verschillende
turbodieselmotoren met een cilinderinhoud van 1,9, 2,2 en 2,5 liter.
Ze zijn uiterst modern en beschikken bijvoorbeeld over hoge druk,
directe brandstofinspuiting met common rail. Deze techniek staat
garant voor een laag verbruik, een geringe emissie en hoge prestaties.
Aan de basis staat een 1.9-CDi-turbodiesel van 60 kW/82 pk, gevolgd
door een 2.2-CDi-turbodiesel van 66 kW/90 pk. Aan de top van de lijn
bivakkeert de 2.5-CDi-turbodiesel van 84 kW/115 pk. Al deze
krachtbronnen vallen op door hun gunstige brandstofverbruik. De 1.9
CDi-motor verstookt bijvoorbeeld gemiddeld niet meer dan 8 liter
diesel over honderd kilometer. Met een volle tank (100 liter) is
makkelijk duizend kilometer af te leggen. De 2.2 CDi- en 2.5
CDi-motor, beide met vier kleppen per cilinder, verbruiken gemiddeld
respectievelijk 8,7 en 8,9 liter gedurende elke afgelegde honderd
kilometer.
De motoren vergen minimaal onderhoud. Slechts eens na de 30.000
kilometer of om de 2 jaar is een onderhoudsbeurt nodig. Daarnaast
geeft Nissan drie jaar of 100.000 km. algehele garantie en twaalf jaar
carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit. Met andere
woorden, de Interstar is gebouwd om lang op de weg te blijven en dus
een hoog rendement te leveren.
Comfortabel
Het interieur straalt comfort uit. De stoelen zijn met stof bekleed.
Door de verstevigde randen in de zittingen en de leuningen geven de
stoelen veel zijdelingse steun. De bestuurdersstoel laat zich met een
hendel in de hoogte verstellen. In het midden van het dashboard zit
een extra opbergruimte. Met een clip en een net zijn papieren en
kleine spullen vast te zetten. Tussen de voorstoelen zit een
afsluitbaar vak met daarachter bekerhouders en onder de
passagiersstoel heeft de Interstar nog een grote opbergruimte. Een
klokje en een toerenteller maken deel uit van het vaste
instrumentarium. Een zoemer waarschuwt als men vergeten is de
koplampen uit te zetten.
Nissan levert zes optiepakketten voor de Interstar. Bij deze pakketten
zitten zaken als een bijrijdersbank met twee zitplaatsen, centrale
deurvergrendeling met afstandsbediening, airbags voor bestuurder en
bijrijder, ABS en elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels (ook
verwarmbaar). Ook is er een optiepakket met onder andere
airconditioning.
Veiligheid
De Interstar heeft een modern, dubbel remsysteem met schijfremmen op
alle vier de wielen. Die zorgen voor een perfecte vertraging, ongeacht
het gewicht van de lading. Verder zijn tal van maatregelen genomen om
de gevolgen van een aanrijding tot een minimum te beperken. Er is
bijvoorbeeld een vervormbare stuurkolom ingebouwd en driepunts
veiligheidsgordels behoren tot de standaarduitrusting. De ankerpunten
van de gordels zijn in hoogte verstelbaar. De Interstar is verder
uitgerust met een panoramische voorruit en een effectieve, snelle
zijruitontwaseming. De buitenspiegels hebben een dubbele lens voor
normaal zicht en breedzicht.
Volledig ombouwprogramma af importeur
Af importeur bestaat er een volledig ombouwprogramma voor de Interstar
dat praktische aanpassingen kan omvatten zoals vloeren voor de
laadruimte, zijwandbetimmeringen, ramen enzovoorts. Nissan kan dit
uitgebreide ombouwprogramma aanbieden door de al jaren bestaande nauwe
samenwerking met een Nederlandse carrosseriebouwer die kwalitatief
hoogwaardige ombouw levert.
Advies
Door de grote variëteit aan uitvoeringen biedt de Interstar veel
perspectief voor bedrijfsvervoer op maat. Dealers staan ondernemers
met raad en daad terzijde om een juiste en verantwoorde keuze te
maken. Bijvoorbeeld als het gaat om de inrichting of de aanpassing van
de laadruimte. Nissan wil zich meer en meer als partner opstellen als
het gaat om bedrijfsvervoer door samen met ondernemers te kijken naar
de handigste en meest economische oplossing voor transport: dat is
vervoer op maat.
Nissan Atleon als chassis/cabine
De Atleon is een compacte, bijzonder veelzijdige chassis/cabinetruck
met GVW (eigen gewicht plus lading) van 3500 kg. Het brutolaadvermogen
is ongeveer 1450 kg. De Atleon is ontwikkeld voor Europa. Hij wordt
gebouwd in de Spaanse Nissan-fabriek nabij Madrid.
De chassis/cabine-opzet biedt veel mogelijkheden voor de opbouw van een gesloten of open laadbak. Maar liefst 71 procent van de totale lengte van de Atleon is beschikbaar voor lading. In het segment van autos tot 3500 kg GVW is dit een riante waarde. De Atleon bereikt deze waarde door het frontstuur-concept. Nagenoeg alle andere merken in deze klasse leveren een semi-frontcabine. Daarbij is het gebruikelijk dat slechts 60 tot 65 procent van de totale voertuiglengte voor lading gebruikt kan worden. (Voorbeeld van een zeer courante laadbak: bij 4,30 meter laadbaklengte is de totale lengte van de Atleon 6,20 meter, hetgeen resulteert in 71 procent laadbaklengte.
De cabine van de Atleon is twee meter breed en 240 cm. hoog. Daardoor oogt de voorzijde markant en robuust. Dat komt mede door de kenmerkende Nissan-grille en de opvallend hoog geplaatste richtingaanwijzers. Afgeronde hoeken zorgen voor een elegant voorkomen en dragen bij aan een gunstige windgeleiding. De luchtweerstand neemt af waardoor er minder windgeruis optreedt in de cabine.
Instap makkelijk
De treeplanken maken het instappen gemakkelijk. De portiergrepen
zitten laag en zijn daarmee prima binnen handbereik. De deuren kunnen
ver open. De zitpositie achter het stuur valt ronduit comfortabel te
noemen. De geveerde bestuurdersstoel laat zich over een forse afstand
verstellen. In de cabine is verrassend veel beenruimte waardoor ook
lange bestuurders zich thuisvoelen in de Atleon.
Nissan heeft ergonomie duidelijk voorop gesteld bij de ontwikkeling
van het dashboard en het instrumentarium. Bijna alle
bedieningsfuncties zijn gebundeld in twee hendels achter het stuurwiel
en goed bereikbare, grote drukknoppen vlak naast de stuurkolom. Een
tweespaaksstuurwiel garandeert vrij zicht op de meters die zijn
uitgevoerd met anti-reflecterend glas.
Comfortabel
De zijruiten laten zich elektrisch bedienen. Onderin de deuren zitten
ruime opbergvakken. Ook in het plafond, achterin de cabine en tussen
de stoelen zijn opbergruimten gecreëerd. Ze verhogen het
gebruiksgemak. Tot in detail heeft Nissan gedacht aan dit
gebruiksgemak, wat blijkt uit de houder die groot genoeg is voor
1,5-literflessen. Als optie zijn airconditioning en ABS leverbaar.
De Atleon heeft een viercilinderdieselmotor met een inhoud van 3,0
liter. Directe brandstofinspuiting en een turbo met intercooler dragen
bij aan het gunstige brandstofverbruik en de hoge prestaties. De
krachtbron levert 120 pk bij 3600 toeren per minuut en produceert een
maximumkoppel van 272 Nm bij 2000 toeren. De uitlaatgassen voldoen
moeiteloos aan de Euro-III-norm. Dankzij een dubbele (sandwich)
geluiddempende laag in het kleppendeksel en het isolatiemateriaal rond
de motorruimte, blijft het geluidsniveau in de cabine aangenaam laag.
De motor drijft de achterwielen aan via een handgeschakelde
vijfversnellingsbak.
Makkelijk onderhoud
Kostenbeheersing speelt een hoofdrol in het goederentransport. De
Atleon is daarop ontworpen. Onderhoud aan de Atleon gaat eenvoudig en
snel dankzij de kantelbare cabine. Alle delen van de motor zijn
daardoor goed bereikbaar. Verder hanteert Nissan lange
service-intervallen. De direct ingespoten dieselmotor blinkt uit door
zijn lage verbruik. Het solide, vlakke chassis van de Atleon maakt
opbouw makkelijk.
Veilig
Veiligheid staat bij Nissan voorop. De Atleon biedt perfect zicht op
de weg dankzij de hoge zitpositie, de panoramische voorruit en de
grote zijruiten. Ook de fors bemeten buitenspiegels dragen hieraan
bij. De koplampen zijn laag geplaatst. Dimlicht en groot licht zijn
gescheiden, waardoor de lichtopbrengst onder alle omstandigheden
optimaal is. De achterlichten zijn rondom vastgezet met rubber.
Trillingen krijgen zo geen kans om de levensduur van de lampjes te
bekorten en daarmee de veiligheid te verminderen.
Zowel voor als achter is de Atleon uitgerust met schijfremmen voor
optimale remprestaties. Het remsysteem zorg voor een flinke vertraging
bij een geringe pedaaldruk. Cabine en chassis zijn in de
ontwikkelingsfase blootgesteld aan talrijke crashtests, waarbij Nissan
gebruik heeft gemaakt van de modernste computertechnologie. Dit heeft
geresulteerd in een grote passieve veiligheid voor de inzittenden. De
Interstar is uitgerust met driepuntsgordels met elektronische
gordelspanners. Bestuurder en passagier zijn zodoende optimaal
beschermd.
Volledig ombouwprogramma af importeur
Af importeur bestaat er voor de Atleon een volledig ombouwprogramma
voor open en gesloten laadbakken. Nissan kan dit aanbieden door de al
jaren bestaande nauwe samenwerking met een Nederlandse
carrosseriebouwer die kwalitatief hoogwaardige opbouw levert. Het
Atleon-chassis is ontworpen voor 4,6 ton GVW, maar is in Nederland op
3.500 kg GVW begrensd. Er is dus reserve in het chassis.