Ingezonden persbericht
Persbericht
Dubbel podium voor Cable1/Cinenova Racing Team tijdens Alfa 147 Pinksterrace
Nadat hij tijdens de trainingen voor zijn debuutrace al een visitekaartje
had afgegeven, maakte regerend DTCC-kampioen Sandor van Es tijdens de tweede
race om de Pearle Alfa 147 Challenge zijn status volledig waar. De Arnhemmer
uitkomend voor het Cable1/Cinenova Racing Team manifesteerde zich tijdens
het Pinksterweekend bijzonder sterk op een zonovergoten Circuit Park
Zandvorm (14.000 toeschouwers). Ditmaal schreef hij naast de training ook de
race en de snelste raceronde op zijn naam. Deze optimale puntenwinst bracht
Van Es gelijk binnen de Top 5 van het tussenklassement na twee races. Sandra
van der Sloot completeerde het teamsucces met een tweede plaats. De positie
die zij nu ook in het tussenklassement na twee races bezet. Berend Gesman
eindigde als vierde, Oscar Middeldorp als achtste, Robert Sotthewes als 22
ste, terwijl door zijn uitval in de slotronde Bert Stemerdink terugviel naar
de 25ste plek. In de andere klassen, waar het Cable1/Cinenova Racing Team
actief is, behaalde Michael Schaap met de Renault Clio een elfde plaats in
de gelijknamige Cup. Terwijl de beide Junioren, Carlijn Bergsma en Tim Buijs
in de Toyota Yaris Cup als tiende en zestiende over de meet gingen. Bergsma
was daarmee wel de derde dame en mocht de bijbehorende beker op het podium
in ontvangst nemen.
Sandor van Es (Arnhem) na afloop: "Na mijn onvrijwillige uitstapje tijdens
de vorige race, heb ik mij dit keer prima kunnen revancheren. Onder het
motto 'geen woorden maar daden' heb ik vandaag -denk ik- het één en ander
rechtgezet. Net al in het DTCC leveren deze Michelin banden hun beste
prestaties in de eerste twee ronden. Die heb ik ditmaal optimaal benut en
dat verklaarde uiteindelijk die snelle trainingstijd. Waar ik in de race wel
heel erg aan moest wennen, was de manier waarop de wegligging gedurende die
12 ronden veranderde. Ik heb in het verleden altijd met een
achterwielaangedreven auto gereden en bij de Alfa 147 is er sprake van
aandrijving op de voorwielen. In het begin strijd je om de koppositie te
behouden. Later heb je dan een gaatje geslagen en is het zaak om die
voorsprong te behouden en zo mogelijk verder uit te bouwen. Maar er gebeurt
veel in die auto en je hebt tot het eind er je handen meer dan vol aan. Ik
heb echt tot het eind 'volle bak getrapt' om die overwinning te pakken.
Achteraf bleek ik ook nog de snelste raceronde gedraaid te hebben en dan kun
je als coureur alleen maar dik tevreden zijn met dit resultaat", aldus de
31-jarige Arnhemmer.
Sandra van der Sloot (Alphen aan den Rijn) bleef tijdens de training
redelijk lang in de pitsstraat staan. "Dat was een onderdeel van de tactiek,
maar als coureur sta je dan zeker niet op je gemak. Je volgt de tijden via
het grote bord naast de baan en weet dat je dus sneller moet rijden. Het
idee was om met Sandor samen te trainen, maar dat lukte niet. Gelukkig was
de baan voor mij leeg en kon ik mij optimaal concentreren op een snelle
tijd. Daarbij had ik wat last van de splitter aan de voorzijde, maar
behaalde desondanks een tweede plaats achter Sandor. De start van de race
werd een drama. Ik had er in de afgelopen week vaak op geoefend, maar juist
nu viel mijn auto stil en verloor ik gelijk twee plaatsen. Gelukkig lukte
het wel om weer naar voren te komen. Eén van de mannen voor mij schoof van
de baan en zo lag ik gelijk weer derde achter Allard Kalff. Meerdere ronden
heb ik achter hem gereden om te kijken waar ik hem kon pakken. Dat lukte
uiteindelijk in de laatste ronde. Voor de Marlborobocht zette ik mijn wagen
naast die van hem en ging er voorbij. Tot aan de finishvlag heb ik die
tweede plaats verdedigd", aldus Sandra. Daarmee was de tweede podiumplaats
voor het Cable1/Cinenova Racing Team een feit. Tevens klom Sandra hiermee op
naar de tweede plaats in het klassement, dat nog steeds door Allard Kalff
wordt aangevoerd.
Berend Gesman (Alphen aan den Rijn) kende eveneens een prima training. "Ik
stond derde en had daarmee natuurlijk een prima uitgangspositie voor de
race. Maar net als bij Sandra viel ook mijn wagen bij de start helemaal
dood. Ik werd gelijk gepakt door Roger Ciapponi en Rory Bertram en moest dus
ook aan een inhaalrace beginnen. Maar dat klinkt makkelijker dan het is.
Voor mij streed Sandra haar strijd met de mannen, die mij inhaalden bij de
start. Maar ondanks dat gevecht kon ik er toch niet lekker bijkomen.
Uiteindelijk resulteerde dat in een vierde plaats. Op zich niet slecht, maar
ik weet voor mijzelf dat er deze keer beslist meer in zat", bekende Gesman
na afloop.
Oscar Middeldorp (Alphen aan den Rijn) sprak na afloop zijn teleurstelling
uit over het verloop van de training. Middeldorp: "Een tiende plek is niet
waar je voor gaat. Je wilt verder naar voren staan. Maar wanneer ik de
tijden er bij betrek, blijkt het verschil met de mensen voor mij slechts
tienden van een seconde.
(z.o.z)
(vervolg Alfa 147 Challenge)
Zeker wanneer ik tijdens de training nog wat meer geluk heb, moet het lukken
verder naar voren te komen. Mijn race ging lekker. Ik was in gevecht met
Sebastiaan Bleekemolen en Vincent van der Valk, maar kreeg in bepaalde
bochten last van de beschadigde splitter aan de voorzijde van mijn auto.
Daardoor nam het onderstuur verder toe en kon ik mij niet verbeteren. Deze
race eindigde met een achtste plek en dat is gegeven de omstandigheden naar
mijn zin."
Robert Sotthewes uit Wenumwiesel (bij Apeldoorn) "In de training voelde mijn
auto beter aan dan de vorige keer. Voor mijn doen heb ik met die 22ste
plaats in de training een behoorlijk resultaat geboekt. Maar ik weet zeker
dat het nog veel beter kan. Dit weekend reed ik al weer een seconde van mijn
beste tijd af. Bij de start had ik gelijk twee man te pakken, maar verloor
later weer drie posities na een misschakeling. Vervolgens probeer je
plaatsen terug te winnen, maar dat is in een competitief veld als dit, bijna
onmogelijk. De race eindigde zoals 'ie' begon met een 22ste plaats, maar wel
in de wetenschap dat het ook voor mij nog sneller kan", verklaarde de
22-jarige coureur na afloop.
Bert Stemerdink (Arnhem) realiseerde een 17e startplaats, maar kreeg net als
menig ander teamlid te maken met een slechte start. Bert: "Ik viel maar
liefst vier plaatsen terug. Door goed te sturen en alert te rijden lukte het
mij terug te komen naar een 18e plek in het veld. Twee ronden voor het einde
werd ik echter door een andere rijder geraakt bij het uitkomen van de
Nissanbocht. Daarna wilde de auto niet meer sturen, alles trilde en ik
vreesde voor een aandrijfas of mogelijk nog erger. Ik wist de pits nog te
bereiken, maar daar bleek de schade te groot om de slotronde nog te rijden.
Dit keer dus niet meer dan een 25ste plek in de race."
ID&T Radio Clio Renault Sport Cup
Michel Schaap verdedigt de Cable1/Cinenova kleuren binnen de ID&T Clio
Renault Sport Cup. De coureur uit het Zuidhollandse Valkenburg memoreerde na
afloop dat er aan deze race door niet minder dan 52 auto's werd deelgenomen.
Terugblikkend op de training vertelt hij: "We hebben onwijs veel problemen
gehad en het kostte mij echt moeite om in de vrije training onder die
2-minuten grens te komen. In de kwalificatietraining ging het gelukkig een
stuk beter. Met een 1.57.911 reed ik naar een zeventiende plek (van de 52
die er meededen!-red.). De start ging goed en ik boekte al gelijk wat winst.
Later in de race kwam ik het rechte stuk oprijden en zag voor en naast mij
het nodige gebeuren. De spoilers en andere delen vlogen door de lucht, maar
ik kon net buiten die problemen blijven en via de binnenlijn weer de nodige
plaatsen pakken. Eenmaal op een negende plaats volgde er een gevecht met
John de Vos en Michel Sanstra. Daarbij kreeg ik een kleun en moest stevig
corrigeren. Tijdens die actie verloor ik weer drie plaatsen, waarvan ik er
in de slotfase nog één heb goed kunnen maken."
Toyota Yaris Cup
Binnen de Junior brigade van het Cable1/Cinenova Racing Team streden Carlijn
Bergsma en Tim Buijs ook dit keer binnen de Toyota Yaris Cup. De 20-jarige
Carlijn Bergsma (Amsterdam) over het weekend: "In de training lag ik op een
15e plaats, maar viel terug naar een 23ste plek. Ik schoof op een nat spoor
in de Nissanbocht van de baan, kwam in het grint terecht, maar kon wel weer
verder rijden. Later bleek er een steen door de radiateur geschoten te zijn
en zat er een breuk in de V-snaar. Ik kon helaas niet meer verder rijden.
Door de opdrogende baan verbeterden de anderen hun tijd nog wel en viel ik
verder terug. Bij de start verloor ik nog eens twee plaatsen, maar heb
daarna iedere ronde weer mensen ingehaald. Zo klom ik op naar een tiende
plek algemeen en een derde plaats bij de dames. Zijn succes uit de vorige
race had Tim Buijs (17) uit Berg en Dal met Pinksteren graag herhaald. "Maar
dat lukte deze keer toch niet zo best", begint hij zijn relaas. "De training
verliep niet al te best. Ik ben een keer van de baan gegaan en door de OCA
weggesleept. Alles wat je daarna nog aan ronden rijdt, telt niet meer mee.
Terwijl juist op dat moment de baan droger werd en de tijden van de anderen
alleen maar beter werden. Ik stond twintigste. Na de start heb ik geprobeerd
zo ver mogelijk naar voren te komen. Dat lukte goed, maar in de derde ronde
vloog ik in de Tarzanbocht even naast de baan en verloor gelijk weer drie
plaatsen. Even later kreeg ik zelfs een zwarte vlag. Naar ik later begreep
wegens onsportief rijgedrag. Ik zou een andere rijder aangetikt hebben, maar
weet heel zeker dat ik het absoluut niet was. Maar je kunt die vlag niet
negeren dus ik ben de pitsstraat ingereden en kon daarna mijn race
hervatten. Meer dan een 16e plek zat er toen niet meer in. En dat is balen,
want daarmee scoor ik geen punten voor het kampioenschap".
Zandvoort/Arnhem 20 mei 2002