Ingezonden persbericht


Persbericht

Dubbel podium voor Cable1/Cinenova Racing Team tijdens Alfa 147 Pinksterrace

Nadat hij tijdens de trainingen voor zijn debuutrace al een visitekaartje had afgegeven, maakte regerend DTCC-kampioen Sandor van Es tijdens de tweede race om de Pearle Alfa 147 Challenge zijn status volledig waar. De Arnhemmer uitkomend voor het Cable1/Cinenova Racing Team manifesteerde zich tijdens het Pinksterweekend bijzonder sterk op een zonovergoten Circuit Park Zandvorm (14.000 toeschouwers). Ditmaal schreef hij naast de training ook de race en de snelste raceronde op zijn naam. Deze optimale puntenwinst bracht Van Es gelijk binnen de Top 5 van het tussenklassement na twee races. Sandra van der Sloot completeerde het teamsucces met een tweede plaats. De positie die zij nu ook in het tussenklassement na twee races bezet. Berend Gesman eindigde als vierde, Oscar Middeldorp als achtste, Robert Sotthewes als 22 ste, terwijl door zijn uitval in de slotronde Bert Stemerdink terugviel naar de 25ste plek. In de andere klassen, waar het Cable1/Cinenova Racing Team actief is, behaalde Michael Schaap met de Renault Clio een elfde plaats in de gelijknamige Cup. Terwijl de beide Junioren, Carlijn Bergsma en Tim Buijs in de Toyota Yaris Cup als tiende en zestiende over de meet gingen. Bergsma was daarmee wel de derde dame en mocht de bijbehorende beker op het podium in ontvangst nemen.

Sandor van Es (Arnhem) na afloop: "Na mijn onvrijwillige uitstapje tijdens de vorige race, heb ik mij dit keer prima kunnen revancheren. Onder het motto 'geen woorden maar daden' heb ik vandaag -denk ik- het één en ander rechtgezet. Net al in het DTCC leveren deze Michelin banden hun beste prestaties in de eerste twee ronden. Die heb ik ditmaal optimaal benut en dat verklaarde uiteindelijk die snelle trainingstijd. Waar ik in de race wel heel erg aan moest wennen, was de manier waarop de wegligging gedurende die 12 ronden veranderde. Ik heb in het verleden altijd met een achterwielaangedreven auto gereden en bij de Alfa 147 is er sprake van aandrijving op de voorwielen. In het begin strijd je om de koppositie te behouden. Later heb je dan een gaatje geslagen en is het zaak om die voorsprong te behouden en zo mogelijk verder uit te bouwen. Maar er gebeurt veel in die auto en je hebt tot het eind er je handen meer dan vol aan. Ik heb echt tot het eind 'volle bak getrapt' om die overwinning te pakken. Achteraf bleek ik ook nog de snelste raceronde gedraaid te hebben en dan kun je als coureur alleen maar dik tevreden zijn met dit resultaat", aldus de 31-jarige Arnhemmer.
Sandra van der Sloot (Alphen aan den Rijn) bleef tijdens de training redelijk lang in de pitsstraat staan. "Dat was een onderdeel van de tactiek, maar als coureur sta je dan zeker niet op je gemak. Je volgt de tijden via het grote bord naast de baan en weet dat je dus sneller moet rijden. Het idee was om met Sandor samen te trainen, maar dat lukte niet. Gelukkig was de baan voor mij leeg en kon ik mij optimaal concentreren op een snelle tijd. Daarbij had ik wat last van de splitter aan de voorzijde, maar behaalde desondanks een tweede plaats achter Sandor. De start van de race werd een drama. Ik had er in de afgelopen week vaak op geoefend, maar juist nu viel mijn auto stil en verloor ik gelijk twee plaatsen. Gelukkig lukte het wel om weer naar voren te komen. Eén van de mannen voor mij schoof van de baan en zo lag ik gelijk weer derde achter Allard Kalff. Meerdere ronden heb ik achter hem gereden om te kijken waar ik hem kon pakken. Dat lukte uiteindelijk in de laatste ronde. Voor de Marlborobocht zette ik mijn wagen naast die van hem en ging er voorbij. Tot aan de finishvlag heb ik die tweede plaats verdedigd", aldus Sandra. Daarmee was de tweede podiumplaats voor het Cable1/Cinenova Racing Team een feit. Tevens klom Sandra hiermee op naar de tweede plaats in het klassement, dat nog steeds door Allard Kalff wordt aangevoerd.
Berend Gesman (Alphen aan den Rijn) kende eveneens een prima training. "Ik stond derde en had daarmee natuurlijk een prima uitgangspositie voor de race. Maar net als bij Sandra viel ook mijn wagen bij de start helemaal dood. Ik werd gelijk gepakt door Roger Ciapponi en Rory Bertram en moest dus ook aan een inhaalrace beginnen. Maar dat klinkt makkelijker dan het is. Voor mij streed Sandra haar strijd met de mannen, die mij inhaalden bij de start. Maar ondanks dat gevecht kon ik er toch niet lekker bijkomen. Uiteindelijk resulteerde dat in een vierde plaats. Op zich niet slecht, maar ik weet voor mijzelf dat er deze keer beslist meer in zat", bekende Gesman na afloop.
Oscar Middeldorp (Alphen aan den Rijn) sprak na afloop zijn teleurstelling uit over het verloop van de training. Middeldorp: "Een tiende plek is niet waar je voor gaat. Je wilt verder naar voren staan. Maar wanneer ik de tijden er bij betrek, blijkt het verschil met de mensen voor mij slechts tienden van een seconde.
(z.o.z)

(vervolg Alfa 147 Challenge)
Zeker wanneer ik tijdens de training nog wat meer geluk heb, moet het lukken verder naar voren te komen. Mijn race ging lekker. Ik was in gevecht met Sebastiaan Bleekemolen en Vincent van der Valk, maar kreeg in bepaalde bochten last van de beschadigde splitter aan de voorzijde van mijn auto. Daardoor nam het onderstuur verder toe en kon ik mij niet verbeteren. Deze race eindigde met een achtste plek en dat is gegeven de omstandigheden naar mijn zin."
Robert Sotthewes uit Wenumwiesel (bij Apeldoorn) "In de training voelde mijn auto beter aan dan de vorige keer. Voor mijn doen heb ik met die 22ste plaats in de training een behoorlijk resultaat geboekt. Maar ik weet zeker dat het nog veel beter kan. Dit weekend reed ik al weer een seconde van mijn beste tijd af. Bij de start had ik gelijk twee man te pakken, maar verloor later weer drie posities na een misschakeling. Vervolgens probeer je plaatsen terug te winnen, maar dat is in een competitief veld als dit, bijna onmogelijk. De race eindigde zoals 'ie' begon met een 22ste plaats, maar wel in de wetenschap dat het ook voor mij nog sneller kan", verklaarde de 22-jarige coureur na afloop.
Bert Stemerdink (Arnhem) realiseerde een 17e startplaats, maar kreeg net als menig ander teamlid te maken met een slechte start. Bert: "Ik viel maar liefst vier plaatsen terug. Door goed te sturen en alert te rijden lukte het mij terug te komen naar een 18e plek in het veld. Twee ronden voor het einde werd ik echter door een andere rijder geraakt bij het uitkomen van de Nissanbocht. Daarna wilde de auto niet meer sturen, alles trilde en ik vreesde voor een aandrijfas of mogelijk nog erger. Ik wist de pits nog te bereiken, maar daar bleek de schade te groot om de slotronde nog te rijden. Dit keer dus niet meer dan een 25ste plek in de race." ID&T Radio Clio Renault Sport Cup
Michel Schaap verdedigt de Cable1/Cinenova kleuren binnen de ID&T Clio Renault Sport Cup. De coureur uit het Zuidhollandse Valkenburg memoreerde na afloop dat er aan deze race door niet minder dan 52 auto's werd deelgenomen. Terugblikkend op de training vertelt hij: "We hebben onwijs veel problemen gehad en het kostte mij echt moeite om in de vrije training onder die 2-minuten grens te komen. In de kwalificatietraining ging het gelukkig een stuk beter. Met een 1.57.911 reed ik naar een zeventiende plek (van de 52 die er meededen!-red.). De start ging goed en ik boekte al gelijk wat winst. Later in de race kwam ik het rechte stuk oprijden en zag voor en naast mij het nodige gebeuren. De spoilers en andere delen vlogen door de lucht, maar ik kon net buiten die problemen blijven en via de binnenlijn weer de nodige plaatsen pakken. Eenmaal op een negende plaats volgde er een gevecht met John de Vos en Michel Sanstra. Daarbij kreeg ik een kleun en moest stevig corrigeren. Tijdens die actie verloor ik weer drie plaatsen, waarvan ik er in de slotfase nog één heb goed kunnen maken."
Toyota Yaris Cup
Binnen de Junior brigade van het Cable1/Cinenova Racing Team streden Carlijn Bergsma en Tim Buijs ook dit keer binnen de Toyota Yaris Cup. De 20-jarige Carlijn Bergsma (Amsterdam) over het weekend: "In de training lag ik op een 15e plaats, maar viel terug naar een 23ste plek. Ik schoof op een nat spoor in de Nissanbocht van de baan, kwam in het grint terecht, maar kon wel weer verder rijden. Later bleek er een steen door de radiateur geschoten te zijn en zat er een breuk in de V-snaar. Ik kon helaas niet meer verder rijden. Door de opdrogende baan verbeterden de anderen hun tijd nog wel en viel ik verder terug. Bij de start verloor ik nog eens twee plaatsen, maar heb daarna iedere ronde weer mensen ingehaald. Zo klom ik op naar een tiende plek algemeen en een derde plaats bij de dames. Zijn succes uit de vorige race had Tim Buijs (17) uit Berg en Dal met Pinksteren graag herhaald. "Maar dat lukte deze keer toch niet zo best", begint hij zijn relaas. "De training verliep niet al te best. Ik ben een keer van de baan gegaan en door de OCA weggesleept. Alles wat je daarna nog aan ronden rijdt, telt niet meer mee. Terwijl juist op dat moment de baan droger werd en de tijden van de anderen alleen maar beter werden. Ik stond twintigste. Na de start heb ik geprobeerd zo ver mogelijk naar voren te komen. Dat lukte goed, maar in de derde ronde vloog ik in de Tarzanbocht even naast de baan en verloor gelijk weer drie plaatsen. Even later kreeg ik zelfs een zwarte vlag. Naar ik later begreep wegens onsportief rijgedrag. Ik zou een andere rijder aangetikt hebben, maar weet heel zeker dat ik het absoluut niet was. Maar je kunt die vlag niet negeren dus ik ben de pitsstraat ingereden en kon daarna mijn race hervatten. Meer dan een 16e plek zat er toen niet meer in. En dat is balen, want daarmee scoor ik geen punten voor het kampioenschap".

Zandvoort/Arnhem 20 mei 2002