Universiteit van Amsterdam




Door observeren leren schrijven

dinsdag 21 mei 12.00 uur

Promotie Onderwijskunde
Dit proefschrift gaat over leren-door-observeren. Hierbij leren leerlingen (in het basisonderwijs) argumentatieve teksten te schrijven door schrijfprocessen en schrijfproducten van andere schrijvers te observeren en daarop te reflecteren. Door het evalueren van activiteiten van andere schrijvers en door uit te leggen waarom producten wel of niet goed zijn, schrijven leerlingen zelf betere teksten. Zwakke leerlingen leren meer van leren-door-observeren met reflectie op een zwakke schrijver, terwijl goede leerlingen profiteren van leren-door-observeren met reflectie op een goede schrijver. Ook toont Braaksma aan dat leerlingen die hebben geleerd door observeren een ander schrijfpatroon vertonen dan leerlingen die leren door zelf schrijftaken uit te voeren. Mw. M.A.H. Braaksma: Observational learning in argumentative writing. Promotoren zijn prof. dr. G.C.W. Rijlaarsdam en mw. prof. dr. B.H.A.M. Hout-Wolters.

Jeroen Winckers
Universiteit van Amsterdam
Persvoorlichting
Postbus 19268
1000 GG Amsterdam
tel. 020-525 3194
fax. 020-525 4963
http://www.uva.nl
afwezig op woensdag