Universiteit van Amsterdam



De subculturele status van hiphop

dinsdag 21 mei 14.00 uur

Promotie Communicatiewetenschap
In 1987 is hiphop al enkele jaren populair onder een relatief kleine groep jongeren. Net als in Amerika, de bakermat van de hiphop, vormen de fans van hiphopmuziek overal in Europa kleine hechte subculturen. Vijftien jaar later is hiphop de subculturele status ontstegen. Hiphop is nu big business, getuige de hitsuccessen van Amerikaanse hiphopartiesten als Outkast en Eminem. Wat gebeurt er tijdens deze popularisering met het originele concept van hiphop als subcultuur? In hoeverre kan hiphop nog opgevat worden als jongeren-subcultuur? Leidt de toename in omvang ook tot een verandering in de culturele status van hiphop? Wermuth heeft gekeken naar de manier waarop hiphop in Nederland en Groot-Brittannië populair is geworden. Ze heeft in beide landen interviews gehouden met de drie belangrijkste betrokkenen: artiesten, fans en culturele intermediairs. Daarnaast heeft zij drie casestudies uitgevoerd: de functie van muziekbladen (OOR en NME) in de promotie van hiphop, de manier waarop in verschillende media de relatie tussen hiphop en afwijkend gedrag wordt gelegd en een analyse van de populariteit van hiphop in de Top 40 tussen 1979 en 1993. Mw. M. Wermuth: No sell out. De popularisering van een subcultuur. Promotor is mw. prof. dr. E.A. van Zoonen.

Jeroen Winckers
Universiteit van Amsterdam
Persvoorlichting
Postbus 19268
1000 GG Amsterdam
tel. 020-525 3194
fax. 020-525 4963
http://www.uva.nl
afwezig op woensdag