Ingezonden persbericht


Blue Martini introduceert marketingapplicatie voor optimale sturing van complete communicatie met klanten via alle kanalen

Blue Martini Relationship Marketing voor gelaagde dialogen met klanten en prospects

Amsterdam, 21 mei 2002 - Blue Martini Software, Inc. (NASDAQ: BLUE) introduceert Blue Martini Relationship Marketing. Met deze applicatie kunnen marketeers de communicatie via elk klantcontactkanaal beheren gedurende de gehele periode van de relatie met de klant. Op basis van deze krachtige applicatie kunnen marketeers in verschillende etappes en via diverse kanalen dialogen ontwikkelen om nieuwe klanten te werven. Deze dialogen zijn gepersonaliseerd en gebaseerd op specifieke gebeurtenissen. Verder neemt de winstgevendheid van bestaande klanten toe en verbetert de service tijdens de duur van de klantrelatie.

Met de gebruikersvriendelijke analysemogelijkheden van Blue Martini of applicaties van derden kunnen marketeers klantsegmenten identificeren en daarna de juiste dialogen opzetten en uitvoeren. Op basis van deze applicatie is het niet alleen mogelijk dialogen en campagnes op te zetten voor specifieke doelgroepen, maar kan ook het klantgedrag in diverse kanalen gemonitord worden. De dialogen zijn gebaseerd op specifieke klantgebeurtenissen. Deze worden geïnitieerd door de klant, die bijvoorbeeld een specifiek merk of artikel in de winkel koopt, het callcenter belt met een klacht, een bepaald product retourneert of op de site zoekt. Andere gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld verjaardagen en jubilea. Tot slot monitoren Recency-, Frequency- en Monetary-gebeurtenissen (RFM) de klantwaarde in de loop der tijd.

Voorbeelden van dialogen zijn het doen van relevante aanbiedingen, opvolgende communicatie om aankopen te stimuleren, loyaliteit op te bouwen en de communicatie in het verkoop- en serviceproces te beheren. Als een winkel een voorraadoverschot van een bepaald product heeft, meldt het voorraadsysteem dit aan Blue Martini Relationship Marketing. Deze start dan een dialoog met klanten die interesse voor dit artikel zouden kunnen hebben. Vervolgens verstuurt de applicatie een e-mailcampagne of direct mailing. Ook worden cross-sells geïnitieerd op de website, in winkels en in het callcenter-script. Op deze manier verkoopt de retailer het voorraadoverschot, zonder de prijs te hoeven verlagen.

"Effectieve marketing vereist meer dan massale e-mail-, direct mail- of telesales-campagnes. Er moet een voortdurende dialoog plaatsvinden via alle interactiekanalen", zegt Monte Zweben, bestuursvoorzitter en CEO van Blue Martini Software. "Blue Martini Relationship Marketing voorziet hierin door klantrelaties te beheren via gecoördineerde interacties die iedere individuele klant bereiken. Met de nieuwe applicatie kunnen marketeers klantervaringen op een hoger niveau brengen door inzichten en klantinformatie om te zetten in winstgevende interacties."

"Met Blue Martini Relationship kunnen we onze online garantieregistratie beter beheren en alle processen volledig automatisch updaten", zegt Rick Kerpsack, Director Interactive Marketing bij Wilson Sports Goods Co. "Zo kunnen we de dienstverlening aan nieuwe klanten tijdens de levensduur van een artikel optimaliseren."

Blue Martini Relationship Marketing is een stand alone-applicatie die in een paar weken live kan werken via standaardprotocollen met alle e-commerce-, CRM- of ERP-systemen. Marketeers kunnen aanbiedingen zenden naar andere frontoffice- applicaties als callcenter, Sales Force Automation of sites van derden. Verder ontvangt de applicatie gegevens over voorraadtekorten en bestellingen van backoffice-systemen als ERP- of SCM-systemen. De web-interface kan met de enterprise applicatie-integratiesoftware van TIBCO of de gebruiksklare adapters van Blue Martini aangepast worden. De Blue Martini-applicaties zijn te integreren met alle bekende verkoop-, voorraadbeheer-, fulfillment-, SCM- en opslagsystemen.

Blue Martini Relationship Marketing:
Blue Martini Dialog Designer - een visuele tool voor ontwerpen, aanpassen, beheren en monitoren van dialogen voor loyaliteitsprogramma's, klantenservice, real-time aanbiedingen in de winkel, callcenter-scripts, klantbeheersystemen, klantenwerving en -behoud, e-commerce, cadeauregistratie, lead-verwerking, marktonderzoek, productintroducties en serviceherinneringen. De Dialog Designer wordt geleverd met voorbeelddialogen. Blue Martini Interaction Manager - engine voor de ondersteuning van dialogen en nodes. Nodes - dialoogmodules waaronder 'het aanmaken van bestellingen', 'retourartikelen', 'aankoop' of 'voorraadoverschot'. Op basis van doelgroepgegevens en gedefinieerde regels vinden automatisch concrete acties plaats als het zenden van een e-mail of het tonen van content.

Blue Martini Software
Blue Martini Software levert multichannel CRM-applicaties waarmee bedrijven informatie over klanten en partners kunnen verzamelen en deze optimaal kunnen gebruiken voor winstgevende marketing- en verkoopactiviteiten. Dit bevordert de interactie tijdens klantcontacten via diverse communicatiekanalen, waaronder websites, draadloze apparatuur, e-mail en in winkels. Door automatisering van content- en catalogusbeheer, direct marketing, interactieve verkoop, beheer van contactkanalen en klantenservice kunnen klanten van Blue Martini hun kosten verlagen en hun omzet verhogen. Klanten van Blue Martini Software zijn toonaangevende, klantgerichte ondernemingen die wereldwijd actief zijn in retail, productie en consumentengoederen. Blue Martini Software werkt voor onder andere Amsterdam Schiphol Airport, Benetton, Dockers, Harley Davidson, Iomega Corporation, Levi Strauss & Co., NUON, Polaroid Corporation en Virgin.