AutoRai

23-5-2002

De Opel Meriva: innovatief, veelzijdig en compact

Ingenieus veelzijdig, een ruim interieur en een aantrekkelijk ontwerp gecombineerd met compacte buitenafmetingen maak kennis met de nieuwe Opel Meriva, die zijn debuut zal maken op de autotentoonstelling van Parijs eind september van dit jaar.

De productie staat gepland voor begin 2003 in de Opel fabriek in Zaragoza, Spanje.

De nieuwkomer is ontworpen om het succes van de Zafira te herhalen in het segment net onder dat van de best verkopende Opel. Beide monocabs bieden optimale aanpassingsmogelijkheden van de passagiers- en laadruimte zonder dat er stoelen weggehaald hoeven te worden. Terwijl de grotere Zafira met zijn Flex7 systeem plaats heeft voor zeven passagiers in drie rijen, biedt de Opel Meriva ruimte aan vijf personen, verdeeld over twee zitrijen. Dankzij het nieuwe zitsysteem van de Meriva kunnen de achterstoelen bovendien elk afzonderlijk aangepast worden om de ruimte en het comfort voor de passagiers te maximaliseren.

De Meriva zal aanvankelijk aangeboden worden met diesel- en benzinemotoren variërend van 1.6 tot 1.8 liter (55 kW/75 pk tot 92 kW/125 pk). Het meest onderscheidende kenmerk van de Meriva is het revolutionaire nieuwe zitsysteem achterin. Als vijfzitter biedt de kleine broer van Zafira drie zitplaatsen achterin. Omgezet naar twee zitplaatsen achterin, wordt de Meriva (net als zijn voorloper, de Concept M, die in maart op de autotentoonstelling van Genève werd gepresenteerd) een uitzonderlijk ruime vierzitter waarin alle passagiers evenveel ruimte genieten als in een middenklasse sedan.

Met een aantal eenvoudige handelingen kan een ieder die meer laadruimte wenst de twee achterstoelen ofwel elk afzonderlijk naar voren duwen ofwel de twee stoelen volledig neerklappen. De middelste stoel wordt eenvoudig weggeborgen bij deze configuratie.

Dit slimme ruimteconcept speelt in op het gegeven dat compacte autos doorgaans het meest worden gebruikt door slechts een of twee personen en zelden door meer dan vier. De basis voor de flexibiliteit van de Opel Meriva wordt gevormd door een wielbasis die, met 2630 millimeter, bijna even lang is als die van de Zafira (2694 mm). Het verschil in totale lengte is groter: met 4042 mm is de Meriva 27,5 cm korter dan zijn grote broer.

Met de Meriva zetten we een belangrijke stap in de richting van ons doel om het aandeel van innovatieve automobielconcepten binnen ons modellenprogramma naar 40% te vergroten, zegt Opels Voorzitter en Algemeen Directeur, Carl-Peter Forster. Net zoals de Zafira zal de Meriva een compleet nieuw marktsegment voor Opel definiëren en daarmee de frisheid en creatieve kracht van ons merk onderstrepen. Tegelijkertijd dicht dit nieuwe model het gat tussen de Agila en de Zafira, beide leider in hun respectievelijke marktsegmenten in Nederland in 2001.

Hans H. Demant, Executive Director, Engineering: De Meriva voegt een nieuw accent toe aan de ontwerptaal van Opel. Hij bouwt voort op de eersteklas interieurafwerking die in de nieuwe Vectra te zien valt en laat daarnaast zien dat onze ingenieurs wereldwijd een leidende rol spelen wanneer het gaat om optimaal gebruik maken van interieurruimte.

Het Meriva concept is ontwikkeld door Opels International Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim en GMs Braziliaanse Design en Engineering Center in Sao Paulo. De samenwerking heeft geleid tot twee modellen die zich richten op de eisen van hun respectievelijke markten. De autos verschillen qua aandrijving, zitpositie, binnenbekleding en uitrusting. De Chevrolet Meriva, zoals het model in Brazilië gaat heten, wordt geproduceerd in de Braziliaanse Sao Jose dos Campos fabriek en zal in augustus 2002 op de markt komen. De Europese Meriva zal begin volgend jaar zijn opwachting maken bij de dealers. Prijzen zijn nog niet bekend.