FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten toert door Nederland met broodjes onthaasting en kopjes aanbesteding

Van maandag 27 tot en met vrijdag 31 mei reist FNV Bondgenoten door Nederland met de onthaastingsbus. Iedere dag bezoekt de vakbond twee openbaar vervoerknooppunten en nodigt daar het bus-, taxi- en spoorwegpersoneel, reizigers en provinciale en lokale politici uit om zitting te nemen aan tafel voor een gratis ontbijt of lunch. Met de toer vraagt de bond aandacht voor de problemen die ontstaan voor werknemers en reizigers als gevolg van de openbare aanbestedingen in het openbaar vervoer.

FNV Bondgenoten wil de reizigers die aan de ontbijt- en lunchtafel aanschuiven, vragen een enquête in te vullen over hun ervaringen met de kwaliteit van het openbaar vervoer. De reizigers worden daarin gevraagd aan te geven hoe zij de betrouwbaarheid, de veiligheid, de dienstverlening en de bereikbaarheid van of met de bus, taxi of trein ervaren.

De wereld van het personenvervoer verandert snel. Door de introductie van marktwerking (aanbestedingen van vervoerspakketten in de steden en de regio's waarop de vervoersbedrijven kunnen offreren) hoopt de overheid door concurrentie, minder geld kwijt te zijn en tegelijkertijd meer kwaliteit in het personenvervoer te creëren. Tot op dit moment ziet FNV Bondgenoten echter vooral problemen ontstaan, die zowel de werknemers als de reizigers treffen. Bij de spoorwegen zijn het grote vertragingen, gebrek aan en gebrekkig materieel en onvoldoende personeel. Bij het streekvervoer zijn reorganisaties aan de orde van de dag, verdwijnen vaste lijnen en worden grote buslijnen door kleinschalige busjes. In de taxisector zijn veel problemen met het wvg-vervoer, scholierenvervoer, er is een gebrek aan personeel en er zijn steeds meer chauffeurs met te weinig opleiding of kennis van zaken. Volgens de bond wordt er enkel bezuinigd en van een kwaliteitsverbeteringen in het vervoer is tot dusver geen enkele sprake.

Volgens FNV Bondgenoten spelen de lokale en provinciale overheden een cruciale rol bij het leveren van goed openbaar vervoer. Maar het wordt steeds duidelijker dat die regionale overheden weinig ervaring hebben met de invulling van het personenver. Ze hebben wel de verantwoordelijkheid om dit in hun gebied te verzorgen. Tot nu toe blijkt de prijs doorslaggevend. Als de vervoerders op prijs moeten concurreren dan zullen ze bezuinigen op materieel en arbeidskosten. Deze bezuinigen zorgen voor een slechtere dienstverlening aan de reiziger, slechtere arbeidsvoorwaarden en hogere werkdruk.