Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

EMBARGO TOT VRIJDAG 31 MEI 2002 10.00 UUR

Voûte: Europese visie bedrijfsopvolging ontbreekt

Consument is gebaat bij gezonde concurrentieverhoudingen in de Europese detailhandel. Nederlandse in- en verkoopcombinaties zoeken de komende jaren meer dan 12.000 nieuwe ondernemers

Leidschendam, 31 mei 2002- Bedrijfsopvolging in de detailhandel vraagt om een Europese strategische visie om voldoende aandacht van alle betrokkenen te garanderen. Dit stelt Hella Voûte, Tweede-Kamerlid voor de VVD, in haar toespraak tijdens het internationale congres van de UGAL (de Europese organisatie van in- en verkoopcombinaties) dat dit jaar op 31 mei in Amsterdam plaatsvindt en als thema bedrijfsopvolging in de detailhandel heeft. De komende 10 jaar zijn alleen al in Nederland 12 - 13.000 nieuwe ondernemers in de detailhandel nodig om de huidige generatie babyboomers op te volgen.

Volgens Voûte heeft de consument belang bij een goede bedrijfsopvolging in de detailhandel. De grootschalige detailhandel biedt hoge prijzen voor het overnemen van winkels op goede winkellocaties, waarvoor geen bedrijfsopvolger te vinden is. Als deze tendens zich voortzet, kalft het aandeel MKB in de detailhandel snel af waardoor het marktaandeel van het grootwinkelbedrijf blijft stijgen. Voûte: "Dit is slecht voor de lange termijn concurrentieverhoudingen in de detailhandel en leidt uiteindelijk tot hogere consumentenprijzen en een minder gevarieerd winkelaanbod voor de Europese consument."

Retail service organisaties, Europees verenigd in de UGAL, spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van MKB-ondernemers in de detailhandel. Voûte: "Zonder de in- en verkooporganisaties zou het MKB in de detailhandel al lang het onderspit hebben moeten delven ten opzichte van het grootwinkelbedrijf." Deze retail service organisaties zijn volgens Voûte dan ook de aangewezen partijen om het probleem van bedrijfsopvolging in de detailhandel, samen met bijvoorbeeld banken, bij de Europese Commissie en de nationale overheden aan te kaarten. UGAL wordt tijdens het congres uitgedaagd om op basis van feiten en cijfers rond bedrijfsopvolging in het MKB, een strategische visie over bedrijfsopvolging in het MKB te presenteren aan de Europese Commissie.

Over Retail Partners Nederland en UGAL

Jan Peter Karelse, bestuurslid van Retail Partners Nederland en directievoorzitter van INTRES BV per 30 mei 2002 President van UGAL.

UGAL is de Europese spreekbuis voor winkeliers die commercieel samenwerken. De totale omzet van de betrokken 2 miljoen winkelmedewerkers in ca. 446.000 winkels in Europa die commercieel samenwerken is ¤ 453 miljard.

Retail Partners Nederland is lid van UGAL en spreekbuis van retail service organisaties zoals in- en verkooporganisaties in Nederland en vormt tevens een overlegplatform van en voor retail partners. Kenmerkend voor deze groep ondernemingen is dat zij op de een of andere wijze commercieel samenwerken met zelfstandige ondernemers. De leden van Retail Partners Nederland vertegenwoordigen een groot aantal commerciële organisaties met meer dan 9.000 verkooppunten, ruim 40.000 werknemers en een verkoopomzet van 9,1 miljard euro in een groot aantal branches, variërend van kleding tot tuincentra en van meubels tot elektronica.

De 15 leden van Retail Partners Nederland zijn: Centurion, CIB/Veneka, Combi Foto Nederland, Deco, Dynadro, ElectronicPartner Nederland, Elektro Vakman, Euretco, Europa Tuincentrum Groep, Fashion Forum (HADAC), Intres, Nederlandse Expert Groep, OptiTrade, United Retail Nederland en VKG Benelux Nederland.

Meer informatie over commerciële samenwerking in de detailhandel vindt u op www.retailpartners.nl