Programmabureau CIC
Brokerage Business on Broadway 'schot in de roos'
Ruim 180 netwerkbouwers, aanbieders van content en financiële
dienstverleners vonden elkaar op 22 mei tijdens het druk bezochte
brokerage event Business on Broadway. Tijdens het event, dat
plaatsvond in het Haagse congresgebouw, werden verschillende
inleidingen en workshops gehouden. Spil van de dag vormden de 250
tweegesprekken tussen de deelnemers. Wij zijn op zoek naar partners om
mee samen te werken, en die kunnen we hier vinden. Want je spreekt
hier in korte tijd veel andere innovatieve bedrijven.
Business on Broadway
Inleidingen
Workshops
Tweegesprekken
Business on Broadway draait om zakendoen met breedbandinternet. Het
brokerage event was een ontmoetingsplaats voor vertegenwoordigers van
bedrijven en kennisinstellingen die rond dit onderwerp werkzaam zijn.
Zoals netwerkbouwers, die de technische infrastructuur leveren, en
content-leveranciers - bijvoorbeeld uit de amusementsindustrie of uit
de hoek van e-learning. Ook de financiële dienstverleners waren
aanwezig om zich te verdiepen in de manieren waarop de consument kan
gaan betalen voor de diensten waar hij via breedbandinternet gebruik
van maakt.
Inleidingen
Op het snijvlak van de sectoren breedband, multimedia en financiële
dienstverlening is ruimte voor interessante samenwerkingsprojecten,
aldus Jaap van Scheijen, directeur van de ICT-beleidsdirectie van het
Ministerie van Economische Zaken. Het gaat erom op de raakvlakken van
deze sectoren opportunities te identificeren voor marktconcepten en
business modellen. Het is vandaag aan de deelnemers van deze brokerage
om van die opportunities gebruik te maken. Zeker op momenten van
marktluwte is het zaak om te investeren in producten waarmee je de
huidige en nieuwe markten kunt stimuleren. Hans Bakker, projectleider
van het actieplan Concurreren met ICT Competenties van het Ministerie
van Economische Zaken, nam de deelnemers mee langs de bouwblokken van
'business on broadway': Het gaat erom nieuwe content en diensten te
realiseren. En om ervoor te zorgen dat de gebruiker daarvoor veilig en
betrouwbaar kan betalen. Bakker wees de deelnemers op de knelpunten
die een succesvolle groei van zakendoen via breedbandinternet in de
weg staan: 'Er wordt op dit moment al geïnvesteerd, maar die
investeringen zijn nog te kleinschalig en teveel gericht op de korte
termijn. En het ís ook lastig om nu te zien waar we over vier jaar
zullen staan. Toch kunnen we in Nederland een voorsprong pakken, als
de verschillende marktpartijen samenwerken. De brokerage is volgens
Bakker een mooi punt om die samenwerking te starten. Hier zitten de
innovators en de early adopters. U gaat kijken naar oplossingen en
partners - ik hoop dat de brokerage vandaag leidt tot matchmaking.'
Stel uw ambities niet te laag, was het advies van Marcel Metze,
journalist en publicist. Hij vergeleek de ICT-revolutie met de
revolutie van de gloeilamp, met als symbool hiervoor de Eiffeltoren.
De Europese bevolking had destijds een enorme honger naar nieuwe
technologieën. De wereldtentoonstelling in Parijs werd bezocht door
één op de drie Europeanen. Volgens Metze is de honger naar nieuwe
technologie op dit moment echter niet zo groot als toen. Maar op de
toekomst heb je invloed: als de technologiehonger van de consument
even wegzakt, kan je proberen om die honger weer tot leven te brengen.
Zijn advies aan de deelnemers was dan ook: Start hier met de bouw van
de Eiffeltorens van de 21-ste eeuw. Marianne Sanders, werkzaam bij de
Europese Commissie aan de voorbereidingen van het zesde
EU-kaderprogramma, riep de deelnemers aan de brokerage op om
projectvoorstellen in te dienen. 'We willen grotere projecten en méér
kritische massa, meer lange termijn risicovol onderzoek, meer
flexibiliteit en snellere procedures. Op Europees niveau is 3,6
miljard euro subsidie voor ICT beschikbaar een call for proposals
start binnenkort. Rudie Trienes, projectadviseur van Senter, wees op
de subsidiemogelijkheden die er in Nederland beschikbaar zijn voor
innovatieve ICT-projecten. Senter houdt in het kader van de
subsidieregeling voor technologische samenwerking jaarlijks drie
tenders waarbij bedrijven subsidie kunnen aanvragen voor
ICT-doorbraakprojecten.
Workshops
In de 13 workshops kwamen tal van onderwerpen aan de orde, van
elektronisch betalen bij tankstations tot e-learning en elektronisch
uitgeven. De Postbank liet weten dat de bank de principiële keuze
heeft gemaakt om mobiele telefoons als platform voor elektronisch
betalen te gebruiken. Zelfs als consumenten artikelen of diensten via
breedbandinternet afnemen, zal er volgens deze bank betaald gaan
worden via de mobiele telefoon. Maar dat moet wel goed worden
voorbereid: Je krijgt niet vaak de kans om een groot aantal klanten in
één keer warm te maken voor een nieuwe dienst. En als je het fout
doet, moet je weer twee jaar wachten. In de workshop De bal en de
nieuwe media werden de resultaten gepresenteerd van een proef bij PSV
met een draadloos netwerk in de business-box. Toeschouwers in de
skybox van het stadion kregen een handheld device waarop ze
aanvullende tv-beelden uit de lopende wedstrijd konden zien zoals de
view vanuit de dugout en bijvoorbeeld een herhaling van de doelpunten.
Tussen de workshops door vonden de tweegesprekken plaats, waar de hele
brokerage om begonnen was. Bedrijven konden van tevoren hun voorkeuren
en aandachtsgebieden opgeven en werden dan gematcht met potentieel
interessante partners. Sander Heutink, directeur van het bedrijf Mark
IT, heeft al enkele gesprekken achter de rug en noemt de brokerage een
schot in de roos. Hij zoekt partners op het gebied van elektronische
marketing, en die zijn ruimschoots te vinden op de brokerage. De
mensen die hier rondlopen zijn allemaal innovators, die hebben
nagedacht over de nieuwe elektronische wereld. Deze gesprekken zetten
zoden aan de dijk. Harold Steenwinkel, medewerker van het bedrijf
I-Media, zoekt naar partners die content willen gaan aanbieden via
internet of i-mode. Hij heeft al drie gesprekken achter de rug en die
bevielen goed. Je maakt hier in korte tijd kennis met veel mensen. Ik
heb bijvoorbeeld net een gesprek achter de rug met een bedrijf dat
software voor het onderwijs produceert. Zij zoeken een partner die
kennis heeft van programmeren en vormgeving, en dat zouden wij kunnen
zijn. Dat de gesprekken elk maar twintig minuten duren vindt
Steenwinkel prima. De klokt tikt, dus dat dwingt je om to the point te
zijn. Brechtje van Eijndhoven, producer bij het bedrijf Digital Film
Center, heeft maar liefst zeven gesprekken gepland. Haar bedrijf
beschikt over veel digitaal filmmateriaal van speelfilms tot
amateurfilms en zoekt partners om die content op zoveel mogelijk
manieren te gaan gebruiken. Tijdens deze middag spreek je heel snel en
geconcentreerd met andere bedrijven, vindt van Eijndhoven. Je vindt
bedrijven van wie je niet wist dat ze er waren, en je spreekt grote
partijen van wie je niet wist dat ze ook op dit gebied bezig zijn.
Gideon van Huiden, sales manager van Tryllian software, heeft een paar
goede gesprekken achter de rug. Zijn bedrijf maakt onder andere agents
waarmee verzekeraars direct contact onderhouden met de tussenpersonen,
bijvoorbeeld voor het upgraden van software en producten. Ik heb net
gesproken met twee consultants die veel contacten hebben in de
verzekeringswereld. Zij kunnen veel voor ons betekenen, en wij voor
hen. Via deze brokerage komen we dus heel direct en snel met anderen
in contact.