Programmabureau CIC


Brokerage Business on Broadway 'schot in de roos'

Ruim 180 netwerkbouwers, aanbieders van content en financiële dienstverleners vonden elkaar op 22 mei tijdens het druk bezochte brokerage event Business on Broadway. Tijdens het event, dat plaatsvond in het Haagse congresgebouw, werden verschillende inleidingen en workshops gehouden. Spil van de dag vormden de 250 tweegesprekken tussen de deelnemers. Wij zijn op zoek naar partners om mee samen te werken, en die kunnen we hier vinden. Want je spreekt hier in korte tijd veel andere innovatieve bedrijven.

Business on Broadway
Inleidingen
Workshops
Tweegesprekken

Business on Broadway draait om zakendoen met breedbandinternet. Het brokerage event was een ontmoetingsplaats voor vertegenwoordigers van bedrijven en kennisinstellingen die rond dit onderwerp werkzaam zijn. Zoals netwerkbouwers, die de technische infrastructuur leveren, en content-leveranciers - bijvoorbeeld uit de amusementsindustrie of uit de hoek van e-learning. Ook de financiële dienstverleners waren aanwezig om zich te verdiepen in de manieren waarop de consument kan gaan betalen voor de diensten waar hij via breedbandinternet gebruik van maakt.

Inleidingen
Op het snijvlak van de sectoren breedband, multimedia en financiële dienstverlening is ruimte voor interessante samenwerkingsprojecten, aldus Jaap van Scheijen, directeur van de ICT-beleidsdirectie van het Ministerie van Economische Zaken. Het gaat erom op de raakvlakken van deze sectoren opportunities te identificeren voor marktconcepten en business modellen. Het is vandaag aan de deelnemers van deze brokerage om van die opportunities gebruik te maken. Zeker op momenten van marktluwte is het zaak om te investeren in producten waarmee je de huidige en nieuwe markten kunt stimuleren. Hans Bakker, projectleider van het actieplan Concurreren met ICT Competenties van het Ministerie van Economische Zaken, nam de deelnemers mee langs de bouwblokken van 'business on broadway': Het gaat erom nieuwe content en diensten te realiseren. En om ervoor te zorgen dat de gebruiker daarvoor veilig en betrouwbaar kan betalen. Bakker wees de deelnemers op de knelpunten die een succesvolle groei van zakendoen via breedbandinternet in de weg staan: 'Er wordt op dit moment al geïnvesteerd, maar die investeringen zijn nog te kleinschalig en teveel gericht op de korte termijn. En het ís ook lastig om nu te zien waar we over vier jaar zullen staan. Toch kunnen we in Nederland een voorsprong pakken, als de verschillende marktpartijen samenwerken. De brokerage is volgens Bakker een mooi punt om die samenwerking te starten. Hier zitten de innovators en de early adopters. U gaat kijken naar oplossingen en partners - ik hoop dat de brokerage vandaag leidt tot matchmaking.' Stel uw ambities niet te laag, was het advies van Marcel Metze, journalist en publicist. Hij vergeleek de ICT-revolutie met de revolutie van de gloeilamp, met als symbool hiervoor de Eiffeltoren. De Europese bevolking had destijds een enorme honger naar nieuwe technologieën. De wereldtentoonstelling in Parijs werd bezocht door één op de drie Europeanen. Volgens Metze is de honger naar nieuwe technologie op dit moment echter niet zo groot als toen. Maar op de toekomst heb je invloed: als de technologiehonger van de consument even wegzakt, kan je proberen om die honger weer tot leven te brengen. Zijn advies aan de deelnemers was dan ook: Start hier met de bouw van de Eiffeltorens van de 21-ste eeuw. Marianne Sanders, werkzaam bij de Europese Commissie aan de voorbereidingen van het zesde EU-kaderprogramma, riep de deelnemers aan de brokerage op om projectvoorstellen in te dienen. 'We willen grotere projecten en méér kritische massa, meer lange termijn risicovol onderzoek, meer flexibiliteit en snellere procedures. Op Europees niveau is 3,6 miljard euro subsidie voor ICT beschikbaar een call for proposals start binnenkort. Rudie Trienes, projectadviseur van Senter, wees op de subsidiemogelijkheden die er in Nederland beschikbaar zijn voor innovatieve ICT-projecten. Senter houdt in het kader van de subsidieregeling voor technologische samenwerking jaarlijks drie tenders waarbij bedrijven subsidie kunnen aanvragen voor ICT-doorbraakprojecten.

Workshops
In de 13 workshops kwamen tal van onderwerpen aan de orde, van elektronisch betalen bij tankstations tot e-learning en elektronisch uitgeven. De Postbank liet weten dat de bank de principiële keuze heeft gemaakt om mobiele telefoons als platform voor elektronisch betalen te gebruiken. Zelfs als consumenten artikelen of diensten via breedbandinternet afnemen, zal er volgens deze bank betaald gaan worden via de mobiele telefoon. Maar dat moet wel goed worden voorbereid: Je krijgt niet vaak de kans om een groot aantal klanten in één keer warm te maken voor een nieuwe dienst. En als je het fout doet, moet je weer twee jaar wachten. In de workshop De bal en de nieuwe media werden de resultaten gepresenteerd van een proef bij PSV met een draadloos netwerk in de business-box. Toeschouwers in de skybox van het stadion kregen een handheld device waarop ze aanvullende tv-beelden uit de lopende wedstrijd konden zien zoals de view vanuit de dugout en bijvoorbeeld een herhaling van de doelpunten.

Tussen de workshops door vonden de tweegesprekken plaats, waar de hele brokerage om begonnen was. Bedrijven konden van tevoren hun voorkeuren en aandachtsgebieden opgeven en werden dan gematcht met potentieel interessante partners. Sander Heutink, directeur van het bedrijf Mark IT, heeft al enkele gesprekken achter de rug en noemt de brokerage een schot in de roos. Hij zoekt partners op het gebied van elektronische marketing, en die zijn ruimschoots te vinden op de brokerage. De mensen die hier rondlopen zijn allemaal innovators, die hebben nagedacht over de nieuwe elektronische wereld. Deze gesprekken zetten zoden aan de dijk. Harold Steenwinkel, medewerker van het bedrijf I-Media, zoekt naar partners die content willen gaan aanbieden via internet of i-mode. Hij heeft al drie gesprekken achter de rug en die bevielen goed. Je maakt hier in korte tijd kennis met veel mensen. Ik heb bijvoorbeeld net een gesprek achter de rug met een bedrijf dat software voor het onderwijs produceert. Zij zoeken een partner die kennis heeft van programmeren en vormgeving, en dat zouden wij kunnen zijn. Dat de gesprekken elk maar twintig minuten duren vindt Steenwinkel prima. De klokt tikt, dus dat dwingt je om to the point te zijn. Brechtje van Eijndhoven, producer bij het bedrijf Digital Film Center, heeft maar liefst zeven gesprekken gepland. Haar bedrijf beschikt over veel digitaal filmmateriaal van speelfilms tot amateurfilms en zoekt partners om die content op zoveel mogelijk manieren te gaan gebruiken. Tijdens deze middag spreek je heel snel en geconcentreerd met andere bedrijven, vindt van Eijndhoven. Je vindt bedrijven van wie je niet wist dat ze er waren, en je spreekt grote partijen van wie je niet wist dat ze ook op dit gebied bezig zijn. Gideon van Huiden, sales manager van Tryllian software, heeft een paar goede gesprekken achter de rug. Zijn bedrijf maakt onder andere agents waarmee verzekeraars direct contact onderhouden met de tussenpersonen, bijvoorbeeld voor het upgraden van software en producten. Ik heb net gesproken met twee consultants die veel contacten hebben in de verzekeringswereld. Zij kunnen veel voor ons betekenen, en wij voor hen. Via deze brokerage komen we dus heel direct en snel met anderen in contact.