Nieuw-Vlaamse Alliantie
N-VA neemt het op voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. De
meerderheid volgt? (31/05/02)
Dat de Nieuw-Vlaamse Alliantie van het Nederlandstalig onderwijs in
Brussel één van haar onderwijsprioriteiten maakt, bleek eens te meer
tijdens de parlementaire behandeling in de commissie van het gelijke
kansendecreet I.
Vlaams Volksvertegenwoordiger Kris Van Dijck diende twee amendementen
in, specifiek met de bedoeling het Nederlandstalig onderwijs in
Brussel wat meer ademruimte te geven.
Het eerste amendement stelt de invoering van een engagementsverklaring
voorop. In deze engagementsverklaring worden de ouders en de leerling
gevraagd het Nederlandstalig karakter van de school te erkennen en er
zich toe te verbinden dit te respecteren en te bevorderen. De
inschrijving van de leerling wordt pas genomen na ondertekening van
deze engagementsverklaring.
Dit voorstel is ingegeven vanuit de grote problemen die zich vaak
voordoen op het vlak van de taal en het taalbeleid indien een school
een hoog percentage anderstalige en Franstalige leerlingen telt. Zo
kunnen in Brussel ouders en leerling kiezen tussen Nederlandstalig en
Franstalig onderwijs. Deze keuze moet een bewuste keuze zijn. De
engagementsverklaring wil de ouders en de leerling expliciet wijzen op
het Nederlandstalig karakter van de school in kwestie, dat net zoals
het pedagogisch project en het schoolreglement de eigenheid van de
school bepaalt. De N-VA stelt duidelijk dat ten aanzien van dit
Nederlandstalig karakter de ouders en de leerling een vergelijkbare
verantwoordelijkheid hebben. Naast respect voor dit Nederlandstalig
karakter, wenst deze bepaling hen aan te zetten actief te participeren
aan de Nederlandstalige werking van de school in ruime zin.
De minister beloofde deze idee mee te nemen naar het
participatiedecreet dat in juni in het parlement zal worden behandeld.
De N-VA zal niet twijfelen de minister aan haar beloftes te doen
herinneren!
Het tweede amendement vraagt om de taalfactor ("de taal die gebruikt
wordt voor de gangbare communicatie in het gezin is niet het
Nederlands") wel degelijk als een volwaardige gelijke kansenindicator
te beschouwen. Het is immers de realiteit dat in het Nederlandstalig
onderwijs in Brussel en in de taalgrensgemeenten veel kinderen uit
Franstalige gezinnen schoolgaan. De N-VA is van mening dat de scholen
ook hiervoor extra middelen moeten krijgen. Dit is echter volgens het
voorliggende ontwerp van decreet niet het geval aangezien het
overgrote deel van deze leerlingen niet voldoen aan één van de vier
andere gelijke kansenindicatoren (gezin leeft van vervangingsinkomen,
leerling is thuisloos, ouders horen bij de trekkende bevolking en
moeder heeft geen diploma SO).
De motivatie van minister Vanderpoorten dat het hier in het decreet
enkel gaat over gelijke kansen voor sociaal-economisch zwakkeren is
larie. Taalachterstand is één van dé grote criteria als het gaat over
schoolse achterstand en ONgelijke onderwijskansen! Dat zou zij toch
moeten weten...
Naast deze initiatieven heeft de N-VA een volledig actieplan klaar
i.v.m. het onderwijs in Brussel met onder meer volgende kernpunten:
Extra geld voor nascholingsinitiatieven rond taalbeleid in de
school;
Extra premies voor leerkrachten die in Brussel willen komen
lesgeven;
Zeer kritische houding t.o.v. het tweetalig onderwijs en de
OETC-projecten;
Verplichte inburgering voor nieuwkomers;
Een (schoolgemeenschapgebonden) voorbereidingsjaar voor
anderstaligen / taalbadjaar;
Vlaams Volksvertegenwoordiger Kris Van Dijck zal het niet nalaten om
tijdens de plenaire behandeling van het Gelijke kansendecreet I deze
discussie en deze voorstellen terug op tafel te werpen.
Auteur:
Vlaams parlementsfractie
Kris Van Dijck, Vlaams parlementslid
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be