European Commission

IP/02/768

Brussel, 29 mei 2002

eEurope 2005: De informatiemaatschappij in de EU op een hoger plan brengen

De Europese Commissie heeft een nieuw actieplan, getiteld "eEurope 2005: Een informatiemaatschappij voor iedereen" vastgesteld. Het doel van dit nieuwe actieplan is een gunstig klimaat te scheppen voor particuliere investeringen en nieuwe werkgelegenheid, de productiviteit te verhogen, de overheidsdiensten en met name het onderwijs te moderniseren, en, niet in de laatste plaats, iedereen de kans te geven een rol te spelen in de wereldwijde informatiemaatschappij. Dit is de voornaamste boodschap die door het actieplan moet worden overgebracht.

"eEurope 2005 is een cruciale stap bij het realiseren van de "doelstelling van Lissabon", dat wil zeggen om van Europa uiterlijk in 2010 de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie ter wereld te hebben gemaakt", aldus de heer Liikanen, commissielid voor ondernemingsbeleid en informatiemaatschappij. "Door eEurope wordt onze energie geconcentreerd op terreinen waarop de overheden het investeringsklimaat kunnen verbeteren en die het mogelijk maken te garanderen dat iedereen in de komende jaren van de voordelen van de informatiemaatschappij kan profiteren. Breedbandcommunicatie heeft zowel maatschappelijke als economische voordelen. Zij zal iedereen betrekken bij de informatiemaatschappij en bijdragen tot de sociale cohesie en de culturele diversiteit. Breedbandcommunicatie biedt de mogelijkheid het leven van alle Europeanen aangenamer en eenvoudiger te maken en voorts verandert zij de wijze waarop mensen met elkaar communiceren, niet alleen op het werk, maar ook met vrienden, familie, de gemeenschap en allerlei instellingen, evenals de manier waarop bedrijven te werk gaan. Dat is het waarin de gebruiker geïnteresseerd is en dat is ook het uitgangspunt van eEurope 2005."

Terwijl het actieplan eEurope 2002 gericht was op de verhoging van het aantal internetaansluitingen in Europa, zal bij eEurope 2005 de nadruk komen te liggen op het vertalen daarvan in een hogere productiviteit van de economie, en betere en beter toegankelijke diensten voor de Europese burger, gesteund door een veilige, op grote schaal beschikbare infrastructuur.

Bij eEurope 2002 werd op vele fronten vooruitgang geboekt bij het realiseren van de doelstelling van Lissabon, variërend van een verdubbeling van het aantal internetaansluitingen tot de aanleg van het snelste backbone-netwerk ter wereld.

Bij eEurope 2005 dat in juni van dit jaar zal worden voorgelegd aan de Europese Raad van Sevilla zijn de doelstellingen specifieker. Het actieplan omvat twee categorieën acties die elkaar versterken. De eerste categorie omvat diensten, toepassingen en inhoud, zowel voor on-line overheidsdiensten als voor e-business. De tweede categorie betreft de onderliggende breedbandinfrastructuur en veiligheidskwesties. Uiterlijk in 2005 dient Europa te beschikken over:

* moderne on-line overheidsdiensten, met name op het gebied van e-overheid, e-leren en e-gezondheidszorg;

* een dynamische omgeving voor e-business;
* grootschalige breedbandtoegang tegen concurrerende prijzen;
* een veilige informatie-infrastructuur.

"Elk van deze prioriteiten is nauw verweven met de overige," zo merkt de heer Liikanen op. "Een randvoorwaarde voor grootschalige beschikbaarheid van breedbandtoegang is bijvoorbeeld dat er nieuwe diensten en inhoud hun intree doen op gebieden die variëren van e-overheid en e-gezondheidszorg tot en met amusement. Voor een groot deel van deze nieuwe diensten is een permanente breedbandaansluiting vereist en moet de veiligheid worden verhoogd. Verder moeten we ook internettoegang "buiten de pc om" mogelijk maken, bijvoorbeeld via digitale televisie en mobiele communicatie van de derde generatie. Voor deze "multiplatformbenadering" is de medewerking nodig van uiteenlopende sectoren zoals de consumentenelektronica, de mobiele telefonie en de omroepen. Dus hoewel de meeste diensten door de markt moeten worden geleverd, blijft er een aantal kwesties over dat gezamenlijk moet worden aangepakt zodat een gunstiger investeringsklimaat kan worden gecreëerd.

Een aantal initiatieven richt zich tot beide fronten, de vraagzijde en de aanbodzijde. Zo zal de ontwikkeling van nieuwe diensten worden gestimuleerd met behulp van acties op het gebied van e-overheid, e-leren en e-business, evenals door gericht gebruik te maken van de koopkracht van overheidsinstanties. Aan de aanbodzijde zal intussen met een aantal acties ten aanzien van breedband en veiligheid, zoals de oprichting van een Cyber Security Task Force en activiteiten in minder begunstigde regio's, de totstandkoming van de infrastructuur worden bevorderd.

eEurope 2005 zal gebaseerd worden op de formule die eerder bij eEurope 2002 werd beproefd: vaststelling van duidelijke doelstellingen en benchmarking van de vooruitgang die bij de realisatie daarvan wordt geboekt, coördinatie van nieuwe wettelijke maatregelen en heroriëntatie van bestaande programma's op basis van de nieuwe prioriteiten. Het actieplan beschrijft hoe van een brede reeks van EU-instrumenten, zoals de Structuurfondsen, het toekomstige eLearning-programma en eTEN(1)
, gebruik kan worden gemaakt om de doelstellingen te bereiken. Vanaf 2004 zal de lijst van indicatoren ook dienen als basis voor de kandidaat-lidstaten.

Het potentieel is, met voordelen zoals een hogere productiviteit van het bedrijfsleven, een beter onderwijs, een betere gezondheidszorg, de instandhouding van Europa's culturele erfgoed en nieuwe mogelijkheden voor de Europese inhoudindustrie, hoog.

De algemene doelstelling de vruchten plukken van de informatiemaatschappij ten behoeve van de maatschappij in haar geheel zal evenwel niet worden gehaald als ook maar iemand langs de kant blijft staan. Het doel is een informatiemaatschappij voor alle Europeanen te realiseren, niet om nieuwe scheidslijnen in de maatschappij te introduceren. Daarom is het bij alle actielijnen van eEurope 2005 de bedoeling dat er zoveel mogelijk mensen bij worden betrokken om kansen te creëren voor iedereen, hun vaardigheden te verbeteren en ervoor te zorgen dat de informatiemaatschappij ook voor mensen met bijzondere behoeften en mensen die niet met pc's vertrouwd zijn, toegankelijk is.

Meer informatie over eEurope kan worden gevonden op:

http://europa.eu.int/information_society/eeurope/news_library/eeurope2 005/index_en.htm

(1)
Het vervolg op het TEN-Telecom-programma
(http://www.ten-telecom.org/).