CBE GROUP BV
Een allochtone baas, vanzelfsprekend of niet?
Waarom slaagt het ene bedrijf er nog niet in om allochtoon talent te
laten doorstromen naar hogere functies, terwijl bij het andere bedrijf
diversiteit reeds een vanzelfsprekend onderdeel van de bedrijfscultuur
is? Waarom solliciteren allochtonen wel bij de ene organisatie en niet
bij de andere? Deze en andere vragen kwamen aan de orde tijdens de
ronde-tafelbijeenkomst die adviesbureau CBE Group woensdag jl.
organiseerde. Aan deze bijeenkomst namen 26 top-bedrijven deel,
waaronder Achmea, Philips, Nuon, Bloemenveiling Aalsmeer en
Masterfood/ Mars.
Het (in)voeren van een multi-cultureel personeelsbeleid gebeurt niet
alleen uit oogpunt van maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar ook
uit bedrijfsbelang. De arbeidsmarkt verandert de komende jaren immers
zodanig, dat bedrijven er goed aan doen aantrekkelijk te worden voor
allochtoon personeel en allochtone talenten kansen te geven om
carrière te maken. Tijdens de ronde-tafelbijeenkomst vertelden de heer
Blaauw van McDonalds Nederland en mevrouw Eddini van VendexKBB over
hun beleid en aanpak op het gebied van diversiteit. Tezamen met de
overige deelnemers werden vervolgens knelpunten en best-practices
uitgewisseld. Bedrijven die al langer intensief en succesvol aan
diversiteitsbeleid doen, waardoor zij reeds allochtoon personeel in
alle lagen van hun onderneming zien, legden uit hoe zij deze positie
bereikt hadden.
Alle aanwezige bedrijven hebben gemeen dat zij het Convenant
Minderheden hebben ondertekend met de ministers Vermeend en Van
Boxtel. In dit convenant geeft elk bedrijf aan wat het zal doen aan
zijn diversiteitsbeleid. Een van de besproken knelpunten tijdens de
ronde-tafelbijeenkomst was hoe men allochtoon personeel het best kon
bereiken. Sommige bedrijven adverteren met een nadrukkelijke boodschap
aan allochtone vrouwen om te solliciteren. Maar deze vrouwen voelen er
vaak juist niets voor hierop te reageren, omdat zij willen worden
aangenomen op basis van hun kwaliteiten, en niet de rol van
'excuus-Fatima' willen spelen. Goedbedoelde acties kunnen dus onbewust
averechts uitpakken. Thema's als werving&selectie, loopbaanbeleid,
HRM-instrumentarium, imago en draagvlak kwamen eveneens aan de orde op
de bijeenkomst.
Als voorlopige conclusie kan worden genoteerd dat succesvol
diversiteitsbeleid enkel mogelijk is als de bedrijfsvoering en de
bedrijfscultuur daarop zijn afgestemd. Dat betekent dat niet alleen de
afdeling Personeelszaken, maar vooral ook het (top)management
verantwoordelijk is voor de bewerkstelliging van een personeelsbestand
dat een afspiegeling is van de (regionale) maatschappij. CBE Group, in
haar rol van organisator van kenniskringen, zal een werkdocument
samenstellen aan de hand van de uitkomsten van de gedachtewisselingen.
In kenniskringen zullen specifieke problemen nader worden besproken
voor de kring van bedrijven en zal een passende aanpak worden
geformuleerd. Zo hoeft niet ieder bedrijf hetzelfde wiel uit te vinden
en kunnen zij gemeenschappelijk gebruik maken van de expertise van CBE
Group.
CBE Group organiseerde deze bijeenkomst vanuit haar grote
deskundigheid op het gebied van verander-, capaciteits- en
diversiteitsmanagement. CBE Group is een middelgroot
organisatie-adviesbureau, gespecialiseerd in verandermanagement in de
profit- en non-profitsector. De opdrachtgevers zijn afkomstig uit de
sectoren Zakelijke dienstverlening & Industrie, Overheid & Bestuur en
Onderwijs & Cultuur. Het bureau is gevestigd in Amsterdam.
---