EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Informateur Donner ontvangt prioriteitenlijst goederenvervoer

Het achterblijven van de infrastructuur leidt jaarlijks tot een vertraging van de economische groei met een half procent. Dit is onaanvaardbaar. Dat schrijft EVO in een brief aan informateur Donner. Naast de snelle verbetering van de infrastructuur reikt EVO de informateur nog tien prioriteiten aan.

Structurele knelpunten in de weginfrastructuur moeten deze regeerperiode worden weggenomen. Ook vraagt EVO om verbreding van alle hoofdwegen in de Randstad en de belangrijkste verbindingen naar het noorden, oosten en zuiden. Ontbrekende, maar essentiële schakels in het wegennet moeten snel worden aangelegd. Van groot belang is dat studies en procedures worden doorgezet zelfs als de financiering op dit moment ontbreekt. Versnelling van procedures verdient de hoogste prioriteit. De verschillende maatregelen kosten veel geld. Gezien de grote achterstanden én gezien het belang van de Nederlandse economie vindt EVO de investeringen echter absoluut noodzakelijk en zeer verantwoord.

EVO heeft ook gewezen op enorme hoeveelheid voorschriften, vergunningen en procedures. Op logistiek gebied zijn het vooral de regels rond het vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen en afvalstoffen die als een molensteen om de nek van ondernemers hangen. Het Vierde Nationaal Milieubeleidsplan ademt een diep wantrouwen uit ten opzichte van de wil van het bedrijfsleven om op veilige wijze met gevaarlijke stoffen om te gaan. EVO meent dat dit niet terecht is en dringt erop aan het beleidsplan op het punt van externe veiligheid opnieuw in overweging te nemen.

De bijtelling voor woon-werkverkeer met bestelautoâs moet zo snel mogelijk worden afgeschaft. Deze onrechtvaardige bijtelling voor het woon- werkverkeer met bestelautoâs kost het bedrijfsleven immers honderden miljoenen aan extra lasten en administratieve handelingen.

Namens importeurs en exporteurs is gevraagd snel duidelijkheid te geven over de reorganisatie van de douanedienst. Het is volstrekt onduidelijk met hoeveel doauneposten en mobiele controle units deze dienst gaat werken. Ook vraagt EVO aan niet alleen in Rotterdam containers te scannen, maar in alle Europese zeehavens. EVO steunt de ontwikkeling van Schiphol tot Europese mainport, aangezien luchtverbindingen met andere belangrijke economische centra van levensbelang is voor de Nederlandse im- en export.

EVO vraagt het nieuwe kabinet om krachtige maatregelen tegen criminaliteit in de de logistiek. Vorig jaar werd het bedrijfsleven in Nederland geconfronteerd met een schade van minstens 350 miljoen gulden. Om het tij te keren heeft EVO samen met andere organisaties en het Openbaar Ministerie een traject ingezet in het kader van het project Financieel rechercheren. EVO is bang dat door meer in het oog springende zaken en de roep uit de samenleving voor meer veiligheid op straat de aandacht voor een gerichte en structurele aanpak verslapt.

Terug ...