Gemeente Oosterhout

Keywords: Gemeente Oosterhout, Brabant

Rekening over 2001 sluit met batig saldo van 21,8 miljoen

De rekening van de gemeente Oosterhout over 2001 sluit met een batig saldo van 21,8 miljoen. Dat is vooral een gevolg van het feit dat Oosterhout vorig jaar aanzienlijke inkomsten tot een hoogte van 17,3 miljoen heeft verkregen uit de verkoop van grond (vooral op bedrijventerreinen). Daarnaast kwam een bedrag van 2,2 miljoen vrij dat gereserveerd stond voor de, inmiddels afgelaste, verhuizing van V&D naar de Markt. En tenslotte bleek er over 2001 een positief verschil van 2,3 miljoen te zitten tussen de begroting voor dat jaar en de daadwerkelijke balans.

Wethouder F. Gerbrands (Financiën) is op zich tevreden over het resultaat, maar waarschuwt voor te overspannen verwachtingen. Natuurlijk is het altijd prettiger om een overschot te hebben dan een tekort, maar men moet nu ineens niet denken dat Oosterhout in één klap financieel weer helemaal boven Jan is, aldus de wethouder. Het overgrote deel van het positieve resultaat is namelijk het gevolg van eenmalige financiële meevallers. Dat geld kan je ook maar één keer uitgeven. Feitelijk heeft nog geen tien procent van het rekeningresultaat betrekking op de exploitatiebegroting.

Hij wijst er daarnaast op dat een deel van de meevaller op de begroting wordt veroorzaakt door een verhoging van de algemene rijksuitkering en lagere kapitaallasten. Dat laatste betekent ook dat Oosterhout niet zoveel heeft geïnvesteerd als was voorgenomen. Gerbrands: Van dat laatste kan je dus ook zeggen dat de gemeente minder heeft uitgevoerd dan ze zich op voorhand had voorgenomen. De lagere kapitaallasten zijn overigens ook een gevolg van de lagere rente (werkelijk 3,31 procent, terwijl in de begroting rekening was gehouden met 4,75 procent).

Bestemming resultaat

In het voorstel aan de gemeenteraad stellen b. en w. voor ook een bestemming te geven aan het positief rekeningresultaat over 2002. In de raadsnota geeft het college vier bestemmingen aan:
* verreweg het grootste bedrag - 20.475.000 toe te voegen aan de vrije reserve. Vanuit die reserve worden grote, eenmalige investeringen gefinancierd;

* een bedrag van 630.000 te reserveren om te komen tot een gefaseerde verlaging van activering van personele kosten. Uren van nogal wat medewerkers worden nu nog afgeboekt op de investeringen. Dat betekent dat personeelsinzet op sommige onderdelen niet transparant is. (Gefaseerd) afstappen van dat systeem heeft echter wel gevolgen voor de begroting;

* een bedrag van 500.000 toe te voegen aan het budget voor de invoering van de herstart;

* een bedrag van 195.000 te storten in een nieuw te vormen reserve onderwijshuisvesting. Het betreft hier geld dat nog resteert van het bedrag dat het rijk aan gemeenten heeft gegeven om de gevolgen van de klassenverkleining in het onderwijs op te vangen.

Baten en lasten begroting

Wordt gekeken waar op de verschillende begrotingsposten zich voor- en tegenvallers hebben voorgedaan, dan zijn aan de positieve kant de volgende ontwikkelingen waar te nemen:

* kapitaallasten op de investeringen, ter hoogte van 1.425.000. Oorzaken: lagere rente en achterblijven planningen;
* uitkeringslasten, 732.000 minder uitgegeven als geraamd. Oorzaak: dalend aantal bijstandsgerechtigden als gevolg van de gunstige economische ontwikkeling. Deze meevaller van meer structurele aard is al in de begroting voor 2002 verwerkt;

* bouwvergunningen, 516.000 meer inkomsten dan geraamd. Oorzaak: meer bouwactiviteiten op met name de bedrijventerrein Weststad III, Everdenberg en De Wijsterd;

* algemene uitkering uit het gemeentefonds, 2.121.000 hoger dan geraamd. De hoogte van deze uitkering is rechtstreeks gekoppeld aan de omvang van de rijksbegroting. Bovendien is honderd procent van de behoedzaamheidsreserve uitgekeerd.

Aan de negatieve kant zijn de volgende trends waarneembaar:
* personele kosten 0,2 miljoen hoger dan geraamd. Aan de ene kant 0,9 voordeel door niet en later invullen vacatures, maar aan de andere kant 1,1 nadeel door inhuren tijdelijke krachten;
* kosten voor wegen 154.000 hoger dan verwacht, als gevolg van meerwerk en incidentele, niet-uitstelbare werkzaamheden;
* een nadeel van 239.000 bij parkeren als gevolg van minderopbrengst naheffing en lagere opbrengst parkeerautomaten (veelvuldig buiten gebruik als gevolg van inbraak);

* een lagere opbrengst van 233.000 bij nutsvoorzieningen als gevolg van het niet uitbetalen van de inconveniëntenvergoeding Intergas;
* kosten voor het onderwijs 267.000 hoger dan geraamd, onder andere door hogere uitgaven voor- en vroegschoolse educatie, onderwijsbegeleiding en leerlingenvervoer;

* de kosten van De Bussel zijn 106.000 hoger dan geraamd. Deze overschrijding vindt vooral zijn oorzaak in personeelskosten;
* kosten voor maatschappelijke begeleiding 578.000 hoger dan geraamd, als gevolg van extra uitgaven WVG-leefvoorzieningen en twee afrekeningen van het rijk over 1996 en 1998;
* een voorziening van 0,7 miljoen als gevolg van toekomstige salarisvergoedingen in geval van non-activiteit.

De jaarrekening zal door de gemeenteraad gelijktijdig met het MJBP worden behandeld.

Oosterhout, 31 mei 2002