Heineken N.V.

Amsterdam, 4 juni 2002

Heineken en Schörghuber Groep participeren in de Duitse brouwerij Karlsberg International Brand

Heineken N.V. en Schörghuber Groep delen mee dat zij een aandelenemissie van Karlsberg International Brand GmbH (KIB) zullen opnemen. Karlsberg International Brand GmbH is onderdeel van Karlsberg Groep. Via de emissie zullen zij een belang van 45% in Karlsberg verwerven, dat zal worden ondergebracht in Brau Holding International AG, de joint venture van Heineken en Schörghuber Groep.

Karlsberg International Brand is de nationale bier- en groothandelsdivisie van Karlsberg Brauerei KG Weber, de holding van de Karlsberg Groep. KIB verkoopt jaarlijks 3,9 miljoen hectoliter bier en 0,4 miljoen hectoliter andere dranken waaronder ready-to-drink mixdranken. Van de afzet wordt 13% geëxporteerd. Karlsberg is de leidende brouwer in de Duitse regio Saarland en Rheinland-Pfalz en realiseert goede winstmarges op haar merkbieren mede door haar sterke distributienetwerk. De Franse activiteiten van Karlsberg Groep (bier, vruchtensappen en dienstverlening) vallen niet onder de transactie

De onderneming voert Karlsberg Urpils als hoofdmerk en bezit twee brouwerijen; in Homburg en Koblenz. Karlsberg is bezig een landelijke positie op te bouwen in het Duitse horecasegment met Desperados en ready-to-drink mixdranken waaronder het merk MiXery. Sinds 1996 distribueert Karlsberg met succes het Desperados merk in Duitsland.

De verwerving van het belang in Karlsberg biedt Heineken en Schörghuber Groep een versterking van hun positie in zowel de Duitse als de internationale biermarkt en een uitbreiding van hun distributienetwerk.

Heineken en Schörghuber Groep richtten in 2001 de joint venture Brau Holding International op. Brau Holding International is gevestigd in München en bezit een belang van 50% in Paulaner Brauerei GmbH&Co KG en van 62% in Kulmbacher Brauerei AG. Brau Holding International heeft recent de focus gericht op het nog sterker in de Duitse thuismarkt positioneren van haar lokale en internationale biermerken, terwijl tegelijkertijd de afzet van internationale speciaalbieren zoals Weissbier wordt uitgebreid.

Met een totale bierconsumptie van 105 miljoen hectoliter is Duitsland de grootste biermarkt in Europa en is strategisch gelegen in het hart van dit continent. De Duitse markt is sterk gefragmenteerd en heeft meer dan 1.270 brouwerijen.

De transactie is onder voorbehoud van goedkeuring van de autoriteiten.