Universiteit van Amsterdam



Internet staat aan het begin van een groeipad

dinsdag 4 juni 10.00 uur

Promotie Economie
Dit proefschrift beschrijft de resultaten van een uitgebreid onderzoek onder 1129 zogeheten e-formules van over de gehele wereld, actief in allerlei sectoren. Een e-formule is een website in combinatie met de organisatie(s) achter die website. Belangrijkste vraag in het onderzoek is welke strategische keuzes en inrichtingskeuzes samenhangen met het succes van een e-formule. Deze vraag wordt beantwoord aan de hand van succesmodellen voor multi-channel e-formules, voor pure players die alleen maar op internet bestaan, en voor niet-commerciële e-formules. Jansens onderzoek is bijzonder omdat het het verband aantoont tussen strategische keuzes en het succes dat behaald wordt. Het onderzoek is uitgevoerd op het moment dat de hype rond internet omsloeg in een mineurstemming. Uit het onderzoek blijkt dat de tegenvallende resultaten voor een belangrijk deel te wijten zijn aan het maken van de verkeerde keuzes, of het niet nemen van de juiste maatregelen om (torenhoge) ambities daadwerkelijk waar te kunnen maken. Deze constatering, in combinatie met de constatering dat nog maar een enkele procent van de totale wereldhandel via internet loopt, illustreert volgens Jansen niet dat de mogelijkheden van internet beperkt zijn, maar dat we daarentegen aan het begin staan van een groeipad om internet daadwerkelijk te benutten. R.M. Jansen: E-formulas. Strategy design success. Promotor is prof. dr. ir. R. Maes.

UvA Persvoorlichting
Postbus 19268
1000 GG Amsterdam
Spui 25-27
Tel: 020 525 3193
Fax: 020 525 4963
Werktijden: maandag t/m donderdag (09.00 - 17.30 uur)