Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

C1000 klas wint cbl supermarktcompetitie

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, maakt tijdens haar congres ConsumentenTrends 2002 de winnaar bekend van de "Landelijke CBL-supermarktcompetitie" voor studenten van de ROC's (detailhandelsscholen). De supermarktbranche is daarmee de eerste branche die een landelijke competitie op de scholen uitschreef.

Op 4 juni 2002 organiseert het CBL haar congres ConsumentenTrends 2002. Op dit congres presenteert de heer Sloot de belangrijkste resultaten van een onderzoek van het EFMI naar het winkelgedrag van de consument in de supermarkt. Aansluitend zullen drie kopstukken uit de branche, Dick Boer (Albert Heijn), Jan Brouwer (C 1000) en Jan van den Broek (Dirk van den Broek bedrijven), onder leiding van Sven Kockelmann in discussie gaan over enkele actuele thema's.

Tevens zal Herman van der Geest, juryvoorzitter van de CBL Supermarktcompetitie 2002, de winnaar bekend maken van de CBL supermarktcompetitie, waaraan dit voorjaar meer dan 2000 studenten hebben deelgenomen. De competitie was uitgeschreven onder studenten in het middelbaar beroepsonderwijs.

De CBL supermarktcompetitie heeft scholieren in het MBO (op de ROC's) laten nadenken over hun toekomst in de supermarkt. De wedstrijdopdracht kende een stappenplan waarin eerst consumententrends in kaart werden gebracht, die vervolgens een beeld opleverden van een supermarkt over 8 jaar. Kern van de opdracht was in te gaan op de rol van het personeel in deze supermarkt van de toekomst.

Uit alle inzendingen heeft een jury een team van de C 1000 klas aan het Deltion College in Zwolle gekozen als winnaar. - Tijdens het congres ConsumentenTrends 2002 zal dit team een cheque ter waarde van ¤ 2500 in ontvangst nemen.

Jongeren voorzien in de toekomst zeer grote supermarkten. De inzending van het winnende team van de C 1000 klas aan het Deltion College in Zwolle schetst een supermarkt van naar Nederlandse begrippen ongekende afmeting: meer dan 8000 m2. Dit is ongeveer 15 keer de huidige gemiddelde supermarkt. De 56 kassa's moeten er per week ¤1.200.000 gaan afrekenen, waar een doorsnee supermarkt nu ongeveer ¤100.000, en een grote ¤500.000 omzet.

Het C 1000 team heeft een supermarkt in 2010 geschetst waarin "aangenaam" en "sfeervol" sleutelbegrippen zijn. Klanten kunnen bij het boodschappen doen verre reizen winnen, kunnen rondleidingen in het bedrijf krijgen en is er een C Drive waar bestelde boodschappen klaar staan. De openingstijden zijn dagelijks (uitgezonderd zondag) van 08.00 tot 22.00 uur. De C Drive bevindt zich op het uitgestrekte parkeerdak waar parkeerbedienden het verkeer regelen. Voor medewerkers is er een kinderdagopvang, en zij mogen in de winkel gratis boodschappen doen.

Het personeel is in de toekomst meer dan ooit gastheer in de winkel dat het de klant naar de zin moet maken. De hoge servicegraad van de winkel vereist een gedegen opleiding en een grote inzet van het personeelsteam. Deze eis wordt nog versterkt door de hoge mate van vakkundigheid en zelfstandigheid die zij aan de verkoop- en kassamedewerkers geven.

Voedselveiligheid krijgt hoge prioriteit. Het personeel wordt uitgebreid geïnstrueerd over persoonlijke verzorging, hygiëne in het algemeen en het werken met de HACCP-normen. Daarnaast is veel aandacht geschonken aan de veiligheid van klant en het personeelsteam. Camera's waken over klanten en goederen en het kassakantoor is boven de kassapartij gelegen en heeft een glazen vloer!

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772