Ingezonden persbericht

Afdeling Communicatie
Hilversum, 04-06-2002

Televisie
RADAR EXTRA
Uitzending dinsdag 4 juni
Nederland 2 - 22.05 uur


Oprichter legio lease trekt kort geding in

De bedenker en oprichter van Legio Lease heeft vanmorgen, na inzage in de documentaire RADAR EXTRA die de TROS vanavond uitzendt, het door hem aangespannen kort geding teruggetrokken. Bloemink wilde aanvankelijk niet met het programma RADAR worden geassocieerd, maar heeft na het zien van de documentaire zijn bezwaren laten vallen.

In de documentaire komt Bloemink prominent aan het woord. Hij licht toe waarom hij ooit het verschijnsel aandelenlease op de markt heeft geïntroduceerd. Bloemink vond dat ook kleine beleggers moesten kunnen profiteren van de stijgende koersen en de belastingaftrek.

Bloemink zegt in het programma onder meer: "Moet u eens kijken naar mijn nageltjes. Die zijn zo kort als de neten van het schrapen. Want ik kom er gewoon voor uit dat ik hebzuchtig ben als ondernemer. Geld is de graadmeter van het succes van een onderneming. En daardoor wil ik ook zoveel mogelijk verkopen van mijn producten of van mijn diensten. En daardoor ga ik natuurlijk ook niet een predikaat op mijn producten plakken: dit is een verliesverdubbelaar."

Over het veranderde belastingstelsel waardoor de rente niet langer aftrekbaar was zegt Bloemink: "We gaan toch niet lijdzaam zitten afwachten of Financiën nog wat compenseert. Als Financiën niet compenseert, dan dienen de aanbieders van de leaseconcepten te compenseren. En die hadden op dat moment moeten ingrijpen en de leaseconcepten moeten veranderen. En dat is niet gebeurd. En dat is een schande. Een commerciële schande."

Een ex-medewerker van een callcenter van Legio Lease zegt dat de medewerkers aan de telefoon werd aangeraden het woord 'lening' niet in de mond te nemen. "Niet over schuld hebben, niet over leningen praten, dat soort zaken moest je het absoluut niet over hebben want dat komt natuurlijk negatief over."

Over het bedrijf dat de telefonische verkoop voor Legio Lease verzorgde, zegt de ex-medewerker: "Als je ook weet hoe het bedrijf heette waar ik voor werkte, het was wel in opdracht van Legio Lease natuurlijk, maar het bedrijf heette FTW. Als je weet waar dat voor staat, toen ik het voor het eerst hoorde lachte ik, U maakt zeker een grapje. Maar het was geen grapje. FTW staat voor Fuck the World."

De documentaire van de TROS heeft met verborgen camera vastgelegd hoe medewerkers van de telefonische verkoop worden getraind. Daaruit wordt duidelijk dat het verboden 'cold calling' nog steeds gebeurt. Medewerkers houden zich niet aan de regel dat voorafgaand aan het telefoongesprek schriftelijke informatie moet zijn gezonden aan de klant. De instructeur: "Als mensen die brochure niet hebben, het klinkt raar, en je belt ze, lekker belangrijk, je gaat het gewoon opnoemen. Al verpest je die klant, kan jou 't een zak schelen. Je hebt er nog 150.000."

Eindredactie: Peter Smolders en Antoinette Hertsenberg