Gemeente Utrecht

PERSGESPREK COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Dinsdag 4 juni, 16.00 uur

Perskamer 1.03, Stadhuis

Geannoteerde agenda naar aanleiding van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 4 juni 2002.


1. Goedkeuring Beheersplan Golfclub Amelisweerd
Het college van b en w heeft besloten in te stemmen met het beheersplan van de Utrechtse Golfclub Amelisweerd voor de golfbaan aan de Mereveldseweg.

Het beheersplan is een nadere uitwerking van het in 1995 opgestelde indicatieve beheersplan.

In het plan wordt aangegeven welke beheers- en onderhoudsmaatregelen genomen moeten worden voor ontwikkeling, behoud en herstel van bestaande of nieuw te creëren natuur. Het nu goedgekeurde beheersplan is in overleg met de Dienst Stadsbeheer en de Vrienden van Amelisweerd opgesteld.


2. Financiële Bijdrage Kamp Vught
Burgemeester en wethouders hebben besloten een financiële bijdrage toe te kennen aan de Stichting Nationaal Monument Kamp Vught voor de reconstructie van gevangenenbarak.

De gevangenenbarak maakt onderdeel uit van een groter project, nl. de herinrichting van het terrein en een nieuw bezoekerscentrum van het Nationaal Monument Kamp Vught. Het bezoekers- en tentoonstellingscentrum wordt in toenemende mate bezocht door jonge bezoekers. Het centrum wil het verleden nog meer tastbaar en zichtbaar maken en jonge generaties attenderen op de donkere periode uit de geschiedenis van Nederland. In Kamp Vught zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog in totaal negen Utrechters omgekomen.

De Stichting Nationaal Monument Kamp Vught heeft een verzoek gericht aan het college om een financiële bijdrage aan de reconstructie van een gevangenenbarak. Aan de gemeenten en andere overheden is in totaal een bedrag ad. EUR 60.000 gevraagd.


3. Krediet vrijgave Recht van initiatief
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten, aan de gemeenteraad voor te stellen om voor projecten in het kader van Recht van Initiatief dit jaar EUR 455.000 ter beschikking te stellen. Bewoners kunnen van dit budget gebruik maken als ze een concreet plan voor hun straat, buurt of wijk hebben en ten minste 25 buurtbewoners bereid vinden om hun plan te ondersteunen. De nieuwe regeling Recht van Initiatief voor Inwoners is ingegaan op 18 april 2002.

Tevens heeft het college besloten om de raad voor te stellen om voor de projecten die vorig jaar in het kader van Recht van Initiatief goedgekeurd zijn, een bedrag van EUR 193.413 ter beschikking te stellen.


4. Ontwerp-Bestemmingsplan Vleuterweide ter inzage
Op 4 juni 2002 heeft het college van het ontwerp-bestemmingsplan Vleuterweide vrijgegeven voor ter inzage legging.

Het doel van het bestemmingsplan is het bieden van een juridisch-planologisch kader voor de ontwikkeling van de nieuwe wijk Vleuterweide met ca. 6.000 woningen, bedrijvigheid, kantoren en voorzieningen. Vleuterweide wordt de grootste wijk van Leidsche Rijn en is gelegen ten Westen van het Rijnsche Park. De voormalige gemeente Vleuten De Meern heeft het bestemmingsplan opgesteld en inspraak georganiseerd. Het ontwerp- bestemmingsplan wordt nu verder in procedure gebracht door het ter inzage te leggen.

Voor de stedenbouwkundige opbouw van het plan is gebruik gemaakt van de aanwezige natuur- en cultuurelementen die de structuur van het landschap bepalen. Voorbeelden hiervan zijn het lint van de Leidsche Rijn en de Vleuterweideweg. Hier zijn nieuwe elementen aan toegevoegd, zoals het voorzieningencentrum, de stadsassen en de singel-vijverstructuur.

Vleuterweide wordt een wijk met unieke elementen. Deelpan 4 wordt ontworpen door Rob Krier. De bestaande lintbebouwing zal zoveel mogelijk gehandhaafd blijven. Wijkdelen krijgen een eigen identiteit krijgen. De bebouwing en de buitenruimte worden goed op elkaar aangesloten.

Het ontwerp bestemmingsplan zal ter inzage liggen van 13 juni 2002 tot 10 juli 2002 op het stadhuis (Informatie Centrum Utrecht), bij de Dienst Stadsontwikkeling en is beschikbaar op het Informatiecentrum Leidsche Rijn. Inwoners en belanghebbenden kunnen dan hun zienswijzen inbrengen. Vervolgens zal de gemeenteraad het bestemmingsplan, met inacht nemening van de zienswijzen, vast stellen.


5. Woningmarktmonitor
Het college van burgemeester en wethouders heeft kennisgenomen van de Woningmarktmonitor Utrecht 2002.

De monitor laat zien dat de uitbreiding van de woningvoorraad doorwerkt op de woningmarkt: de markt voor bestaande koopwoningen is minder hectisch geworden en in de sociale huursector zijn er signalen van een dalende vraag naar bepaalde delen van de voorraad. Daaraan kan echter niet de conclusie verbonden worden dat we toegroeien naar een ontspannen woningmarkt.

De productie van nieuwe woningen in Utrecht is de laatste jaren aangetrokken. De afgelopen drie jaar zijn er 5.150 woningen bijgekomen, vooral door nieuwbouw in Leidsche Rijn. De nieuwbouw zorgt voor doorstroming uit de bestaande stad. Meer dan de helft van de nieuwe bewoners maakt een woning in de bestaande stad vrij. Omdat in de nieuwbouw het accent op koop- en eengezinswoningen ligt, worden de verschillen in de woningvoorraad tussen Utrecht en de rest van de regio kleiner.

Ondanks de geplande nieuwbouw blijft er de komende jaren stedelijk als regionaal sprake van een hardnekkig woningtekort. De relatief sterke groei van de werkgelegenheid zorgt voor een grote externe druk op de Utrechtse markt. Het gaat voornamelijk om een tekort aan koopwoningen, vooral in de middeldure en dure prijsklassen. Er is nog veel potentieel voor het binden van met name hogere inkomens aan de stad.

Het woningtekort werkt ook door in de sociale huursector. Woningzoekenden die willen verhuizen naar een woning in de sociale huursector hebben te maken met lange wachttijden en met name voor starters wordt het steeds moeilijker zelfstandige woonruimte te bemachtigen. Sociale huurwoningen in Utrecht zijn gewild. De meest populaire wijken zijn de Binnenstad, Oost en Noordoost. Woningzoekenden reageren veel vaker op het relatief kleine aanbod eengezinswoningen en boven/beneden-woningen dan op flats. Toch kennen zelfs de minst populaire hoogbouwflats nauwelijks problemen met de verhuurbaarheid vanwege de aanhoudende spanning op de woningmarkt.

De Woningmarktmonitor Utrecht is een tweejaarlijks rapport. De monitor heeft tot doel de kwaliteit van informatie over de huidige situatie en trends op de Utrechtse woningmarkt te verbeteren door het bundelen en analyseren van (verspreid) gepubliceerde en ongepubliceerde gegevens en databestanden.

De editie 2002 komt aan de orde in de raadscommissie voor Ruimtelijke Ordening, Wonen, Grondzaken en Onderwijs.


6. Ontwerp-bestemmingsplan Voordorp-Voorveldse polder
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten dat het ontwerp-bestemmingsplan Voordorp-Voorveldse polder ter inzage wordt gelegd.

Het bestemmingsplan omvat de buurt Voordorp en de Voorveldse polder. Het is een gedetailleerd plan dat voornamelijk tot doel heeft om de legaal gerealiseerde functies in het gebied juridisch vast te leggen. Daarnaast is het bestemmingsplan bedoeld om het gewenste kampeerbeleid ten aanzien van de camping De Berekuil in ruimtelijke zin te voorzien van een juridisch kader, zodat kan worden opgetreden tegen ongewenste ontwikkelingen.

Gedurende de periode van ter inzage legging die gepland is van 20 juni 2002 tot en met 17 juli 2002, kan iedereen die het niet eens is met het ontwerp-plan schriftelijke zienswijzen bij de gemeenteraad indienen.

Deze ter inzage legging betekent een formele stap in de bestemmingsplanprocedure. De periode van inspraak en vooroverleg is hiermee afgerond. Voorafgaande aan het besluit van burgemeester en wethouders is het bestemmingsplan op een aantal punten geactualiseerd. Enkele recente bouwinitiatieven van onder andere de beide in de Voorveldse polder gevestigde maneges en de Nimetoschool aan de Smijerslaan zijn in het ontwerp opgenomen. Voorts is de regeling betreffende tuin- en erfbebouwing waarmee het college op 27 februari 2002 heeft ingestemd, in het plan verwerkt.

Vermeldenswaard is dat dit het eerste bestemmingsplan is, waarover de gemeente tevens inspraak heeft gehouden via de nieuwe media. Het bestemmingsplan is daartoe opgenomen op de website van de gemeente (www.Utrecht.nl). Inspraakreacties konden per e-mail aan de gemeente worden gericht.

Hoewel het aangepaste ontwerp-bestemmingsplan eveneens op de website is geplaatst, is het helaas wettelijk niet mogelijk om zienswijzen per e-mail aan de gemeenteraad te richten.


7. Mobiliteitsplan FC Utrecht
Het college van burgemeester en wethouders heeft het Mobiliteitsplan van FC Utrecht vastgesteld. Dit Mobiliteitsplan geeft een overzicht van de maatregelen die FC Utrecht zal nemen bij thuiswedstrijden in het komend voetbalseizoen. De maatregelen volgen uit een analyse van het autogebruik en parkeergedrag van bezoekers in het huidige seizoen. Een van de maatregelen betreft het uitbreiden van het gebied rond het stadion Galgenwaard dat voor automobilisten (met uitzondering van bewoners) wordt afgesloten.

Jaarlijks zal FC Utrecht aan de gemeente een draaiboek mobiliteit tijdens thuiswedstrijden voorleggen. Dit maakt deel uit van de milieuvergunning en is vastgesteld in het ontwerp-bestemmingsplan. Voor het komend voetbalseizoen heeft FC Utrecht parkeerplaatsen afgehuurd op de Uithof, Rijnsweerd en bij de Veemarkt. Vanaf deze locaties rijden gratis pendelbussen van en naar het stadion. De woonwijken rondom het stadion worden vanaf twee en een half uur voor thuiswedstrijden van FC Utrecht afgesloten voor autoverkeer. Bewoners en belanghebbenden ontvangen een embleem waarmee zij herkenbaar zijn zodat agenten en verkeersregelaars hen kunnen doorlaten. Naar aanleiding van inspraak op dit plan door bewoners, is het af te sluiten gebied uitgebreid met een deel van Rijnsweerd.

FC Utrecht regelt dat de bebording rond het stadion wordt aangepast, zodat mensen naar de goede parkeerplaatsen worden verwezen. Bovendien zal FC Utrecht de bezoekers via verschillende middelen op de hoogte brengen van de nieuwe parkeersituatie. De gemeente Utrecht betaalt eenmalig een tegemoetkoming van EUR 110.000. Omwonenden ontvangen in de loop van deze week informatie via een stadsplan van de gemeente over de wijkafsluiting. FC Utrecht zal voor de start van het voetbalseizoen in september emblemen en een wedstrijdschema verspreiden onder bewoners van de af te sluiten gebieden.


8. Wieler- en Skeelercentrum Utrecht
Het college van burgemeester en wethouders gaat de raad voorstellen een gemeentelijke bijdrage te verstrekken voor de aanleg van een Wieler- en Skeeler Centrum Utrecht in het recreatiegebied de Nedereindse Plas. De bijdrage van EUR 751.000 zal worden verstrekt aan het recreatieschap Stichtse Groenlanden. Stichtse Groenlanden beheert en exploiteert De Nedereindse Plas.

De locatie is uitgekozen nadat eerdere plannen bij het Noorderpark, De Uithof en Maarschalkerweerd niet haalbaar bleken. Plannen in Leidsche Rijn zouden niet voor 2006 kunnen worden gerealiseerd.

Voor het bedrag zal op de Nedereindse berg - een door vuilstort ontstane heuvel - een wielerparkoers worden aangelegd, waarvan de benedenring ook geschikt is voor skeeleren en skaten. Het parkoers krijgt een lengte van ongeveer 2.300 meter en wordt voornamelijk in asfalt uitgevoerd. Tijdens wedstrijden en training van vereniging(en) is het parkoers afsluitbaar. Op andere uren kunnen recreanten er sporten.

Bovendien wordt een parkoers voor mountainbike van 3.300 meter en een wielerovaal van 333 meter aangelegd, geschikt voor jeugdwielrennen, maar ook voor skeeleren en skaten. Een of twee keer per jaar zou zelfs een publieksgericht nationaal sportevenement, zoals bijvoorbeeld Nationale kampioenschappen voor mountainbike of veldrijden, over een afstand van 6,5 km kunnen worden georganiseerd. De aanleg van het Wieler- en Skeeler Centrum is dit najaar gepland en zal enige maanden vergen.

De beoogde accommodatie biedt meer veiligheid dan het tot nu toe gebruikte stratenparkoers in Overvecht voor Wielervereniging De Volharding. Bovendien zal het nieuwe parkoers mensen trekken die nu gaan veldrijden en mountainbiken in bossen en natuurgebieden in de omgeving van de stad. Daarmee vermindert de overlast en de schade aan natuurgebieden.

Het parkoers wordt ook geschikt voor vormen van aangepast sporten, zoals voor handbikers, wheelers en visueel gehandicapten. De handbike is een handaangedreven fiets die met een voorzetwiel aan de rolstoel wordt gekoppeld. Wheelers zijn speciale rolstoelen die sporters met een beperking gebruiken.

Vijf sportverenigingen, die zich hebben verenigd in een sportcoöperatie, zullen gebruik gaan maken van de nieuwe sportaccommodatie: Wielervereniging De Volharding (Utrecht), Wielervereniging Het Stadion (Nieuwegein), Rijwiel toerclub De Domstad (Utrecht), Schaatsvereniging SVU (Utrecht) en Stichting IJsgein (Nieuwegein). De sportcoöperatie zal voor eigen rekening een sportclubhuis bouwen.

De totale kosten van het project - dus inclusief de gemeentelijke bijdrage - belopen naar raming EUR 1.500.000. De provincie Utrecht heeft voor de aanleg van de parkoersen al een bijdrage toegezegd van EUR 363.000.

Het plan sluit aan bij het gemeentelijk beleidsplan sport 'Betere Tijden' 2002 -2006 waarin onder meer wordt voorzien in een dergelijke accommodatie, geschikt voor top- en breedtesport.

Landschapsarchitecten hebben in opdracht van het recreatieschap een toekomstvisie opgesteld waarin met deze plannen is rekening gehouden, maar waarin ook ruimte is voor de huidige recreatiefunctie voor wandelaars en fietsers.

De Nedereindse Plas is onbruikbaar voor waterrecreatie. Kort nadat het recreatiegebied in 1996 werd geopend, bleek namelijk dat zich op de bodem van de plas (vroeger vuilstort) allerlei obstakels bevinden.


9. 'Verder met de fiets'
Het college van burgemeester en wethouders heeft de fietsnota 'Verder met de fiets' vastgesteld. De fietsnota verwoordt wat de gemeente in de komende vijftien jaar in Utrecht gaat doen op het gebied van fiets-infrastructuur en fietsparkeren. Het beleid van de gemeente zal erop gericht zijn het fietsgebruik verder te stimuleren, omdat fietsen een belangrijke rol speelt bij het bereikbaar houden van de stad en als schakel in de ketenmobiliteit.

Het beleid dat in de fietsnota 'Verder met de fiets' is opgesteld, richt zich op snelle en comfortabele fietsverbindingen en goede en veilige stallingen door heel de stad. In de nota staat het fietsnetwerk beschreven zoals de gemeente dat in 2015 gerealiseerd wil zien. Het gaat hier om een streefbeeld waarbij het fietsnetwerk van Utrecht-stad naadloos aansluit op het de infrastructuur van Leidsche Rijn, Vleuten-De Meern en het regionale fietsnetwerk. Daarnaast zijn ook lange afstand-fietsroutes en wijkverbindingen voor de fiets in het netwerk opgenomen.

Naast het netwerk van fietsroutes bevat de nota 'Verder met de fiets' ook plannen voor een netwerk van fietsenstallingen. Van dit netwerk van fietsparkeervoorzieningen moet een stimulerende werking uitgaan, zodat mensen die bijvoorbeeld door ervaringen met fietsdiefstal de fiets laten staan, toch weer op de fiets te stappen.

De fietsnota 'Verder met de fiets' wordt in de komende zes weken voorgelegd aan bewoners van de stad en betrokken belangengroeperingen. Mede op basis van de reacties worden de in de nota omschreven projecten opgenomen in een uitvoeringsplan. De inspraakperiode loopt tot 19 juli a.s. De nota ligt de komende zes weken ter inzage bij de wijkbureaus en bij het informatiecentrum in de hal van het stadhuis. Ook is er een website (www.utrecht.nl/fietsnota) met een uitgebreide samenvatting van de nota. Het is mogelijk om een inspraakreactie via deze website te versturen. Ook schriftelijke reacties zijn welkom. Alle reacties worden verwerkt en voorgelegd aan het college en de commissie Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer.


10. Park Transwijk 2e fase
Het college van Burgemeester en Wethouders stemt in met het Programma van Eisen voor het ontwerp van Park Transwijk, fase 2. Dit programma geeft de uitgangspunten van de herinrichting en is op grond van de planidentificatie en samen met de vele betrokken partijen en bewoners opgesteld. Daarnaast heeft het college op basis van een haalbaarheidsstudie en een inspraaktraject een locatie in het park aangewezen waar het nieuwe horecapaviljoen moet komen. Het betreft locatie 1B uit de inspraakronde; centraal in het park, tussen de voorzieningen als de kinderboerderij, schooltuinen en speeltuin en aan de toekomstige verlengde vijver en nieuwe doorgang.

Uit de inspraak via Ons Utrecht, bewonersavonden en internet ( www.utrecht.nl) blijkt een voorkeur voor de locatie 1B in plaats van de variant bij de huidige vijver. 179 bewoners hebben een reactie gegeven waarvan 71% voor variant 1B. De inspraak is gelopen via Ons Utrecht, bewonersavonden en internet. Woensdagmiddag 5 juni, bij de feestelijke oplevering van fase 1 van het park, zal wethouder J. van Zanen een verdere toelichting op locatie geven.

De commissie Algemene Zaken, Veiligheid, wijkgericht werken en Financiën wordt geïnformeerd


11. Aannemers selectie
Het college van burgemeesters en wethouders heeft ingestemd met een lijst aannemersbedrijven die geselecteerd zijn voor "uitvoering van gemeentewege".

Het gaat daarbij bijvoorbeeld om de aanpak van achterstallig onderhoud waarvoor huiseigenaren zijn aangeschreven, maar waaraan zij ondanks allerlei aanmaningen niets hebben gedaan. Het gaat om aanbestedingen tot maximaal EUR 91 miljoen, die vallen buiten de verplichting tot openbare aanbesteding. Afhankelijk van de aard van de te verrichten werkzaamheden maakt de inspecteur van de afdeling Bouwbeheer een keuze uit de lijst met aannnemers. Die lijst wordt samengesteld volgens een in 1986 door het college vastgestelde procedure. "Uitvoering van gemeentewege" komt steeds minder voor (circa 5 maal per jaar). De lijst wordt daarom voortaan om de 2 jaar geëvalueerd en aangepast. De lijst met geselecteerde aannemers ligt bij de afdeling Bouwbeheer, Rachmaninoffplantsoen 61, ter inzage.


12. Inspectie bouwregelgeving & handhavingsmethodiek
Het college van burgemeester en wethouders heeft kennis genomen van het onderzoek door Inspectie van de Volkshuisvesting naar handhaving van de bouwregelgeving in Utrecht. Daarnaast is ingestemd met de Rapportage Inspectie Bouwregelgeving van de afdeling Bouwbeheer.

De resultaten van het onderzoek en de waardering van de Inspectie van de Volkshuisvesting bevestigen dat in Utrecht sprake is van een correcte en adequate handhaving van de bouwregelgeving.

Sinds 1996 onderzoekt de Inspectie van de Volkshuisvesting van het Ministerie van VROM of gemeenten hun handhavingstaak van de bouwregelgeving correct en adequaat uitvoeren.

In 2000 zijn Utrecht en 49 andere gemeente onderzocht. In dit enige tijd geleden afgeronde onderzoek krijgt de handhaving van de bouwregelgeving in Utrecht een voldoende. Wel heeft de inspectie de aanbeveling gedaan om voortaan te werken met toetslijsten, zodat ook achteraf beter kan worden nagegaan, hoe de controle van bouwvergunningen, constructieberekeningen, tekeningen e.d. is verlopen.

Los van dit landelijk onderzoek heeft de afdeling Bouwbeheer de afgelopen jaren gewerkt aan verbetering van de handhaving van de bouwregelgeving. Nog eerder dan het inspectierapport van VROM gereed was, is door de afdeling Bouwbeheer al het initiatief genomen voor het opstellen en hanteren van toetslijsten. Bovendien zijn instructies en/of procedures tijdens het proces van vergunningverlening voor bouwen en slopen, inclusief toezicht tijdens de uitvoering, verder verfijnd.

Zo zijn prioriteiten vastgesteld bij toetsing en controle van constructie en uitvoering. Prioriteit wordt gegeven aan die gevallen waarin afgeweken wordt van regelgeving, waarin sprake is van grote risico's, gevolgen moeilijk herstelbaar zijn en waarin beleidsmatig en bestuurlijk aandacht vereist is. Aan deze prioriteiten wordt ongeveer 70 procent van de controlecapaciteit van de afdeling Bouwbeheer besteed. De overige zaken worden nadrukkelijk niet van controle uitgesloten: Utrecht kent geen gedoogbeleid. Er geldt een soort "flitspalen" -systeem: men weet dat er wordt gecontroleerd, maar niet wanneer en waar.

De raadscommissie Ruimtelijke Ordening, Wonen, Grondbedrijf en Onderwijs wordt geïnformeerd.

NB: Volgende week is de persconferentie op maandag 10 juni om 15.30 uur i.v.m. het bezoek van het college aan het VNG-congres!

Utrecht, 4 juni 2002.