Centraal Bureau Levensmiddelen


Persberichten

Groot nationaal supermarktonderzoek

Leidschendam, 4 juni 2001

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, presenteert vandaag het CBL-jaarverslag. Een huishouden heeft vorig jaar gemiddeld 97 euro per week uitgegeven aan dagelijkse boodschappen. De omzet van de supermarkten steeg van 21,4 miljard euro in 2000 naar 22,9 miljard euro in 2001, zo maakte CBL-voorzitter Klaas van den Doel bekend. Spectaculair is de populariteit van gemaksproducten en kant-en-klaar, zij stegen met maar liefst 15%. Op basis van de verkopen over de eerste vijf maanden verwacht het CBL dat dit jaar een zelfde omzetstijging zal worden behaald. De stagnatie van de economie gaat de levensmiddelenhandel dus voorbij.

Voorzitter Van den Doel had ook een boodschappenlijstje voor het nieuwe kabinet. Het CBL wil dat het kabinet de grote problemen op het gebied van criminaliteit en bereikbaarheid aanpakt. Vooral supermarkten in binnensteden en oude wijken kunnen hierdoor op den duur gedwongen worden hun deuren te sluiten. Dit is geen holle kreet. De eerste tekenen zijn er namelijk al. De leden van het CBL hebben geen winkels om te slúiten, maar in sommige gevallen hebben ze geen keuze, aldus Van den Doel. Sluiting van supermarkten zal leiden tot verdere verloedering en verpaupering van deze buurten en wijken. Vaak vormen de supermarkten de enige winkelvoorziening. Jaarlijks wordt er voor 180 miljoen euro uit supermarkten gestolen. Van den Doel roept het nieuwe kabinet ook op allerlei overbodige regelgeving te schrappen. Zoals het plan van minister Pronk om statiegeld op blikjes en petflesjes te heffen. Zwerfafval is geen zwervend afval, maar afval dat burgers op straat gooien. Die burgers moeten op de bon geslingerd worden. Het is te gek voor woorden dat ondernemers de dupe moeten worden van het falende overheidsbeleid van het niet handhaven, aldus Van den Doel. De invoering van statiegeld zou de detailhandel en de consument 125 miljoen euro per jaar kosten.

Samen met het CBL-jaarverslag werd ook het onderzoek ConsumentenTrends 2002 van het Erasmus Food Marketing Instituut bekend gemaakt. Een groot nationaal onderzoek naar wat de consument vindt van de supermarkt. Hoewel 97% van de Nederlanders vindt dat de supermarkten goed inspelen op hun wensen, heeft de Nederlander nog extra wensen. De CBL-wensen top 5 ziet er als volgt uit: 1. Snelkassas (84%), 2. Gelduitgifteautomaten (72%), 3. Extra geld pinnen bij de kassa (71%), 4. Klantentoiletten (70%), 5. Goede fietsparkeermogelijkheden (67%). De consument wil dat supermarkten hun assortiment nog verder uitbreiden. Producten die de consument ook graag in de supermarkt wil kopen zijn: 1. Geneesmiddelen zonder recept (71%), 2. Kaart- en ticketverkoop (69%), 3. Slijterij (68%), 4. Fotoservice (64%), 5. Kantoorartikelen (64%).
Ergernissen zijn er ook: 1. Lang wachten bij de kassa (28%), 2. Artikelen uit assortiment gehaald (23%), 3. Bijvullen tijdens openingstijden (22%), 4. Uitverkochte artikelen (21%), 5. Uitverkochte aanbiedingen (19%). Gemiddeld geeft de consument de supermarkt een rapportcijfer van 7,7.