Gemeente Rotterdam

Onderzoek herziening TramPlusLijn Carnisselande

De gevolgen van een eventuele herziene tracékeuze van het Rotterdamse deel van de TramPlusLijn Carnisselande worden in kaart gebracht. Rotterdam en het ministerie van Verkeer en Waterstaat zullen de komende veertien dagen de inhoudelijke en procedurele gevolgen en de financiële consequenties van alternatieven voor het tracé via de Groene Hilledijk in beeld brengen. Dat heeft de Rotterdamse wethouder voor Verkeer en Vervoer, Stefan Hulman, maandag 3 juni afgesproken met demissionair minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat).

De minister heeft de bereidheid getoond te willen praten over de financiële consequenties van een ander tracé, die de gemeente Rotterdam, noch de Stadsregio, kunnen dragen. Op basis van de inventarisatie zal worden bekeken of een alternatief tracé mogelijk is.

Minister Netelenbos toonde zich vorige week, tijdens een gesprek met het Samenwerkingsverband Bewoners en Belangenorganisaties Groene Hilledijk, gevoelig voor het pleidooi af te zien van het tracé over de Groene Hilledijk. De tracékeuze voor het Rotterdamse deel van de TramPlusLijn Carnisselande via Groene Hilledijk, Dordtse Straatweg, Slinge en Langenhorst kwam vorig jaar tot stand na het doorlopen van een zorgvuldige planprocedure.

Over twee weken zal wethouder Hulman op grond van de resultaten van de berekeningen van de kosten van het alternatief voor het tracé Groene Hilledijk opnieuw met minister Netelenbos spreken.