Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
persbericht
Nummer:
36
Directie:
voorlichting
06-06-2002
Status:
informatie
Scenario's voor- en vroegschoolse educatie in 2010
Kinderen met leerachterstanden hebben aantoonbaar baat bij vroeg- en
voorschoolse educatie (VVE). Het verbetert de startpositie in het
basisonderwijs en verhoogt de kansen in de rest van de schoolloopbaan.
Achterstanden kunnen met VVE sneller worden opgespoord en onderkend.
In 'Grenzeloos leren', de verkenning naar onderwijs en onderzoek
(augustus 2001), presenteerden de bewindslieden onder andere drie
alternatieven voor de toekomst van VVE. Sardes heeft de drie opties
voor een betere inrichting en organisatie van de voorschoolse opvang
uitgewerkt. Demissionair staatssecretaris Adelmund heeft mede namens
demissionair staatssecretaris Vliegenthart het rapport van Sardes in
ontvangst genomen en naar de Tweede Kamer gestuurd.
Sardes (een onderzoeks- en adviesbureau voor de educatieve sector, het
primair en voortgezet onderwijs) heeft de opties uit 'Grenzeloos
leren' uitgewerkt in concrete scenario's. De uitwerking van Sardes
ziet er als volgt uit.
Scenario 1: Lokale verantwoordelijkheid
In de bestaande verhouding met VWS, OCenW en de gemeenten werken aan
onder andere de kwaliteit en uitbreiding van voorschoolse programma's
en betere aansluiting met het basisonderwijs. De bestuurlijke
verantwoordelijkheden blijven zoals ze zijn, waarbij de gemeenten op
lokaal niveau moeten zorgen voor een sluitend geheel van onderwijs,
zorg, welzijn en VVE. OCenW en VWS werken samen aan harmonisatie van
de regels en financieringsstromen. De capaciteit van de
peuterspeelzalen wordt uitgebreid.
Scenario 2: VVE bij de school
De verantwoordelijkheid voor de voorschoolse educatie - al dan niet
alleen voor risicogroepen - wordt ondergebracht bij het onderwijs.
Scholen kunnen dan een voorklas of voorschool starten. Om dit mogelijk
te maken moeten scholen kinderen kunnen toelaten vanaf bijvoorbeeld
drie jaar. Deze optie garandeert aansluiting op het schoolse
programma. Bekend is ook dat de school als 'gezaghebbend instituut'
gemakkelijker toegang heeft tot de doelgroepen.
Scenario 3: Integratie van onderwijs, zorg en opvang
De basisschool, de peuterspeelzaal, de kinderopvang en de
consultatiebureaus worden geïntegreerd. Er bestaan dan alleen centra
voor 0 tot 12 jarigen. Ouders kunnen vanaf de geboorte van hun kind
bij dit centrum terecht met vragen over opvoeding en verzorging.
Afhankelijk van de ontwikkeling van het kind wordt vanaf tweeënhalf
jaar een op het kind afgestemd educatief programma aangeboden.
Naarmate de eventuele achterstanden groter zijn, is het aanbod
intensiever. Vanaf vier jaar wordt het educatieve programma
geïntensiveerd en deelname is dan verplicht.
Binnenkort zullen de Onderwijsraad en de Raad voor Maatschappelijke
Ontwikkeling adviseren over VVE.
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl