Gemeente Haarlemmermeer
* Persberichten
+ 6 juni 2002
GEMEENTE HAARLEMMERMEER VERONTRUST OVER RUIMTERESERVERING TOEKOMSTIG
BANENSTELSEL
De gemeente Haarlemmermeer maakt zich zorgen over de
toekomstplannen van Schiphol en luchtvaartsector voor een flinke
uitbreiding van het banenstelsel. De gemeente wil de toekomstige
groei opvangen door een verdere optimalisatie van het
vijfbanenstelsel. Dit betekent volgens Haarlemmermeer dat andere
start- en landingsbanen moeten worden gesloten als er nieuwe
bijkomen. Dit staat nadrukkelijk in het raadsbeleidsprogramma dat
de gemeenteraad eind april heeft vastgesteld.
Wethouder M. Schoenmaker, ruimtelijke ordening en luchthavenzaken:
"Uiteraard hebben we begrip voor de groeiplannen van Schiphol en
sector. Schiphol is voor ons een belangrijke partner en een enorme
werkgever in onze gemeente. We willen als bestuur dan ook meewerken
om de gevraagde ruimtereservering planologisch mogelijk te maken;
de gemeente zal immers haar bestemmingsplannen moeten wijzigen.
Maar dat betekent in onze optiek niet een automatische groei van
vijf naar zes en zelfs naar zeven banen. Voor de lange termijn
kiest Haarlemmermeer voor een optimalisatie van het
vijfbanenstelsel. Het zo gewenste 2x2-banenstelsel is dan ook
mogelijk, maar dan moeten er andere banen worden gesloten".
"In onze eerste reactie op de uitkomsten van het CPB-rapport - een
kosten-batenanalyse van de gevolgen van de uitbreiding - heb ik al
aangegeven dat het CPB spreekt van 'negatieve gevolgen voor de
omgeving van Schiphol'. Bovendien wordt dat vertaald in 'te
vermijden en te compenseren kosten', die bovendien 'bescheiden'
worden genoemd in verhouding tot de voordelen voor Nederland. Dat
is natuurlijk mooi. Maar de discussie over de milieunormen van het
vijfbanenstelsel zijn nog niet eens afgerond, of de
luchtvaartsector praat al over een mogelijk zes- of zelfs
zevenbanenstelsel. En daar wringt mede de schoen. Uiteraard zijn
wij van mening dat een uitgebreide Milieueffect rapportage (MER) de
precieze milieugevolgen van de mogelijke banenstelsels in kaart
moet brengen. Ik heb echter bij voorbaat al mijn twijfels of de
uitbreiding mogelijk is binnen de geldende geluidsnormen, zoals
Schiphol en sector 'uit voorlopige studies' concluderen. Meer banen
en dezelfde geluidsbelasting; dat gaat volgens mij niet samen".
Schoenmaker vervolgt: "Bovendien spreekt Schiphol en sector alleen
over de milieugevolgen van de gewenste uitbreiding. Maar wat te
denken van de maatschappelijke en ruimtelijke effecten van een
ander banenstelsel? Het CPB schetst in haar rapport een ronduit
negatief beeld van de lokale gevolgen van een uitbreiding: wegen en
kanalen moeten worden omgelegd, congestie op wegen rond Schiphol en
geluidsbelasting nemen toe. Dit verontrust ons al jaren. We willen
dus naast de milieu-effecten, ook de effecten op bereikbaarheid en
ruimtelijke (on)mogelijkheden helder in beeld hebben, specifiek ook
over een mogelijk passagiersareaal in het gebied Noordwest van de
luchthaven".
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Menno de Haan;
023-567.6244
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen