Nationaal Dubo Centrum
donderdag 6 juni 2002
Particulier opdrachtgeverschap een nichemarkt
In een onderzoek onder woonconsumenten geeft 73% aan graag zelf de
buiten- en binnenkant van de woning te willen bepalen, maar slecht 6%
heeft daar voldoende tijd voorover.
Om de strategie van een consumentgerichte benadering voor het
particulier opdrachtgeverschap te bepalen heeft Amstelland
Ontwikkeling een onderzoek laten uitvoeren onder ruim 3.500
woonconsumenten. De aanleiding van dit onderzoek is de ontwikkeling
van een mondige en kritische consument met eigen, individuele
woonwensen. Aangezien een aanbodgerichte benadering in de woningbouw
niet meer past bij een dergelijke ontwikkeling, wilde Amstelland
Ontwikkeling inzicht krijgen in de woonwensen van de verschillende
doelgroepen om daarmee consumentgericht te kunnen bouwen.
Nichemarkt
Uit dit onderzoek bleek dat driekwart van de respondenten zelf de
binnen- en buitenkant van de woning wil bepalen, maar daar weinig tijd
en geld voor over te heeft. De helft van de respondenten wil hieraan
niet meer dan twee uur per week besteden. Slechts 6% van de
ondervraagden heeft er wel een behoorlijke hoeveelheid tijd en geld
voor over. De uitkomst van de enquête is niet bemoedigend voor de
ambitie van Volkshuisvesting om zo'n 30% van de nieuwbouw in 2005 in
particulier opdrachtgeverschap te laten bouwen. Het particulier
opdrachtgeverschap blijft zo een nichemarkt.
Traditionele architectuur
De ondervraagden zijn ook onderzocht naar architectonische voorkeur.
De standaard woning met puntdak en garage (Vinex) en het klassieke
(Amsterdamse) grachtenpand bleken met respectievelijk 34% en12%
favoriet. Traditionele woningontwerpen zijn dus het populairst. De
respondenten verwachten zelf dat woningen met een controversiële
architectuur een negatief effect zou hebben op de waarde van hun
naastgelegen eigen woning.
Voorkeur rand centrum en nieuwbouwwijken
40% van de woonconsumenten, die een nieuwe woning zouden zoeken, wil
een woning bij de rand van het centrum en 20% geeft aan deze in een
nieuwbouwwijk buiten de stad te zoeken. Slecht 17% kiest voor een dorp
of een landelijke omgeving in de buurt van een dorp.
Een belangrijke vraag die uit het onderzoek naar voren komt, is hoe
-gezien de bevindingen- consumentgerichtheid is te combineren met
duurzaamheid en kwaliteit. Het volledige onderzoeksrapport is hier te
downloaden (1.922 kB).