Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht
Persbericht
30 mei 2002


Promotie: "Close Encounters of Various Kinds"
Humor verkoper belangrijker voor klanttevredenheid dan het doen van aankoop.

In persoonlijke verkoopgesprekken is de invloed van humor op de klanttevredenheid groter dan het feit of de klant daadwerkelijk tot aankoop overgaat. Dit in tegenstelling tot verkoopsituaties via internet, waarbij juist het doen van een aankoop belangrijker is voor de klanttevredenheid. Dit zegt Willemijn van Dolen in haar proefschrift "Close Encounters of Various Kinds" waarop zij vrijdag 7 juni aan de Universiteit Maastricht (UM) hoopt te promoveren.

In het proefschrift is onderzocht welke factoren de tevredenheid van klanten bepalen bij verschillende vormen van contact tussen bedrijf en klant. Het scheppen van klanttevredenheid is voor bedrijven van cruciaal belang. Tevreden klanten zijn loyaal, zorgen voor positieve mond-tot-mondreclame en creëren daarom een goede reputatie van het bedrijf. Van Dolen onderzocht in haar promotieonderzoek drie verschillende vormen van interactie, namelijk face-to-face gesprekken, service verlening via web-sites, en het zogenaamde chat-selling (waarbij groepen klanten met elkaar op het internet chatten over een product en de verkoper daarbij een actieve rol vervult). Deze laatste vorm van verkopen is nieuw in Nederland.

In één van de onderzoeken die Van Dolen deed, is een onderscheid gemaakt tussen gerelateerde en ongerelateerde humor. Gerelateerde humor is humor die betrekking heeft op het product of de service. Zo is in het geval van het boeken van een vakantie een grap van de verkoper die betrekking heeft op de reis, gerelateerde humor. De resultaten toonden aan dat, in face-to-face gesprekken, gerelateerde humor meer bijdraagt aan de klanttevredenheid aan het eind van het verkoopgesprek dan het daadwerkelijk boeken van de reis.

Daarnaast bleek dat in face-to-face gesprekken tevredenheid niet alleen bepaald wordt door de mening van de klant over de verkoper, maar ook door het beeld dat de verkoper van zichzelf heeft. Van Dolen heeft hiervoor theorieën uit de psychologie overbracht naar de marketing. Bij de commerciële chatsessies blijkt de rol van de verkoper van groot belang te zijn en wordt de klanttevredenheid in hoge mate beïnvloed door bepaalde groepsprocessen die ontstaan. Tot slot stelt Van Dolen dat het idee, dat on-line kopers geen menselijk contact verlangen, moet worden genuanceerd.

Noot voor de pers
De afdeling Communicatie van de UM is bereikbaar via 043 388 2044. Voor urgente zaken buiten kantooruren 06 21275612.
Mailto:pers@voorlichting.unimaas.nl. De persberichten van de UM staan op internet: www.pers.unimaas.nl