Business Software Alliance

BSA zeer tevreden over resultaten campagne 12 Provinciën, 12 Maanden

Meer tips, meer invallen en betere bekendheid

Den Haag, 6 juni 2002 De 12 Provinciën, 12 Maanden campagne van de Business Software Alliance is afgerond. Vanaf de start van de campagne in Zeeland, in juni 2001, tot aan mei van dit jaar, waarbij Flevoland centraal stond, heeft de BSA haar focus iedere maand op een andere provincie gelegd. Belangrijkste boodschap waarmee de organisatie het land in ging: Illegaal softwaregebruik kan niet en wie niet horen wil, moet voelen!

We zijn bijzonder tevreden over het resultaat. We hebben met deze campagne de BSA letterlijk in het hele land op de kaart gezet, aldus Mirjam van Avezaath, woordvoerster van de BSA. Uit onderzoek is gebleken dat het Nederlandse bedrijfsleven weet wie we zijn en wat we doen, beter dan in de ons omringende landen.

Tijdens de campagne waren op de radio verschillende commercials te horen die bedrijven wezen op het gevaar van illegale software en die tevens het melden van gevallen van illegaal softwaregebruik via de Hotline van de BSA, moesten stimuleren. Daarnaast zijn een aantal medewerkers van de BSA met de Illegale Software Detectie Unit bus op pad geweest in een aantal provincies en bij bedrijven naar binnen gegaan om informatie te verstrekken over correct softwarebeheer. De campagne liet daarmee duidelijk de beide gezichten van de BSA zien. Enerzijds informeren we, anderzijds treden we hard op.

Het aantal tips dat zowel via de Hotline (0800-899 8566) als via de internetsite (www.softwarepiraterij.nl) binnenkwam steeg gedurende de campagne. Mirjam van Avezaath: In februari meldden we al dat het aantal binnengekomen tips na de start van de campagne in juni sterk was toegenomen, met name ook via de website. Vanaf januari leek het aantal zich te consolideren; gemiddeld hielden we rond de 40 tot 50 bruikbare tips per maand over. In april zagen we weer een uitschieter van het aantal meldingen. Dit met name omdat we toen onze nieuwe radiocommercials lanceerden, toen zaten we weer dik over de 100 onderzoeken per maand. Een tip is bruikbaar voor de BSA als er voldoende informatie beschikbaar is om onderzoek naar een bedrijf te starten. Op basis van ervaring kunnen we van tevoren heel goed inschatten welke tips uiteindelijk zullen leiden tot een actie tegen een bedrijf.

Er is ook een duidelijk verband te zien tussen de geografische herkomst van de tips en de campagne. Als we in een bepaalde provincie extra actief waren, was dat duidelijk te merken aan het aantal tips uit die provincie, vervolgt Mirjam van Avezaath.

Het aantal bedrijven waarbij een inval werd gedaan, is in verhouding met vorig jaar verdrievoudigd. Zoals te verwachten waren Noord en Zuid-Holland, wat betreft tips en invallen, de koplopers, direct gevolgd door Noord-Brabant en Gelderland, daarna Utrecht. Maar ook in bijvoorbeeld Overijssel zijn een relatief groot aantal acties gedaan.

Volgende week worden de nieuwe cijfers met betrekking tot piraterij in Europa en in Nederland bekend gemaakt. Voor het zevende achtereenvolgende jaar heeft International Planning and Research Corporation (IPR) voor ons onderzocht hoe het wereldwijd en nationaal staat met het gebruik van illegale software; een goede graadmeter voor ons om te zien wat de tendens is ten aanzien van softwarepiraterij. Dit is tevens voor ons het startpunt voor onze nieuwe campagne.

For Additional Information:

Martijn Bruil
martijn_bruil@nl.bm.com
070 - 362 4861

Stichting BSA Nederland Postbus 1170 1000 BD Amsterdam Tel: 0800-899-85-66 Fax: 0165-59-97-10