Ingezonden persbericht
Persbericht
Minder files, meer lawaai
Bestrijding geluidshinder op politieke agenda
Delft, 6 juni 2002
Het voornemen van CDA, LPF en VVD om de files te bestrijden door het gebruik
van meer asfalt zal het aantal decibels van wegverkeer verder doen toenemen.
De Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) te Delft betreurt dat en vraagt
om het stilste asfalt op zowel nieuwe en als bestaande wegen. Ze dringt er
bij de informateur op aan de bestrijding van geluidshinder in de komende
regeerperiode niet te vergeten.
De NSG maakt zich daar zorgen over omdat demissionair minister Pronk (VROM)
nieuwe wetgeving in voorbereiding heeft, waarmee de Wet geluidhinder
verdwijnt. De huidige juridische zekerheden en waarborgen voor het
terugdringen en beperken van geluidshinder komen dan te vervallen.
Gemeenten
Gemeenten moeten volgens het wetsvoorstel van Pronk een eigen
geluidshinderbeleid opstellen. Burgers kunnen daar niet direct invloed op
uitoefenen en kunnen het slachtoffer worden van een mogelijk falend
gemeentelijk beleid. Indien het lawaai van snelwegen toeneemt, wordt daarmee
door het Rijk het verkeerde signaal gegeven. Ook gemeenten zouden dan weinig
prioriteit kunnen geven aan geluidshinderbestrijding. Terwijl sanering van
bestaande geluidsbelaste situaties en het voorkomen van nieuwe, zaken worden
die juist gemeenten ter hand moeten gaan nemen.
Nu reeds ondervindt 40% van de Nederlandse bevolking ernstige hinder van een
of andere geluidsbron. Alleen met ambitieus geluidsbeleid kan aan het
oprukkende lawaai van verkeer en bedrijvigheid een halt worden toegeroepen.
In een brief aan de informateur en de heren Balkenende, Herben en Zalm wijst
de NSG op de ernst van de situatie. Ze vraagt daarom om een geluidsbewuste
besluitvorming en het terugdringen van luidruchtige mobiliteit. Indien wegen
worden verbreed is het stilste asfalt noodzakelijk!
---
Ingezonden persbericht