Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 7-06-2002
Regionaal Persbericht, 12.00 uur

Slachtoffers tevreden over Politie Regio Utrecht

Afgelopen januari heeft de Politie Regio Utrecht een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder 21.000 burgers die de afgelopen twee jaar slachtoffer zijn geworden van veelvoorkomende en middelzware criminaliteit. Op 22 mei jl. is de eindrapportage van dit onderzoek opgeleverd. Uit de resultaten blijkt dat de Politie Regio Utrecht een 6,5 voor haar functioneren in het algemeen krijgt.

De Politie Regio Utrecht is een professionele organisatie die tot missie heeft de (gevoelens van) veiligheid in haar regio te vergroten. Dit publieksonderzoek naar ons functioneren in de opsporing inzake veelvoorkomende en middelzware criminaliteit draagt daar op positieve wijze aan bij.

Belangrijke resultaten
Naast een 6,5 voor de gehele opsporing van veelvoorkomende en middelzware criminaliteit, scoort het korps op de afzonderlijke stappen in de opsporing nog hoger. Zo worden het optreden van de politie ter plaatse en het optreden van de technische recherche gewaardeerd met een 7,2. De helft van de respondenten heeft vertrouwen in de politie t.o.v. 20 % die geen vertrouwen heeft. Opmerkelijk is dat driekwart van de respondenten aangeeft dat hun vertrouwen in de politie niet is veranderd sinds de gebeurtenis waarvan zij slachtoffer zijn geworden. Ook blijkt uit het onderzoek dat wanneer de politie ter plaatse van het misdrijf is geweest het functioneren van de politie, evenals het vertrouwen in de politie, positiever beoordeeld worden. De Politie Regio Utrecht kan nog veel winst behalen door betere dienstverlening, met name door het verbeteren van de informatie verstrekking, het vergroten van de bereikbaarheid en beschikbaarheid en verdere professionalisering van de bejegening van de slachtoffers.

Versterking opsporing
De Politie Regio Utrecht streeft er naar om de komende twee jaar verbeteracties door te voeren die moeten leiden tot een verhoging van de klanttevredenheid in de opsporing. De acties zijn gericht op het verbeteren van de dienstverlening door de Politie Regio Utrecht en zijn reeds meegenomen in een korpsbreed kwaliteitsproject. Binnen het project worden de opsporingsprocessen beschreven. Ook de kwaliteit waaraan de producten, zoals aangiften, moeten voldoen, zijn benoemd. Deze werkwijze zorgt onder andere voor een uniforme benadering van aangevers binnen de regio, als ook voor een verbeterd resultaat van de onderzoeken die daarop volgen en de terugkoppeling van het onderzoek aan de aangever. In samenspel met dit kwaliteitsproject wil de Politie Regio Utrecht over twee jaar 10% meer daders van veelvoorkomende en middelzware criminaliteit aanbrengen bij het Openbaar Ministerie.


---
Aanvullende informatie,