Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 7-06-2002
Regionaal Persbericht, 12.00 uur
Slachtoffers tevreden over Politie Regio Utrecht
Afgelopen januari heeft de Politie Regio Utrecht een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder 21.000 burgers die de afgelopen twee jaar slachtoffer zijn geworden van veelvoorkomende en middelzware criminaliteit. Op 22 mei jl. is de eindrapportage van dit onderzoek opgeleverd. Uit de resultaten blijkt dat de Politie Regio Utrecht een 6,5 voor haar functioneren in het algemeen krijgt.
De Politie Regio Utrecht is een professionele organisatie die tot
missie heeft de (gevoelens van) veiligheid in haar regio te vergroten.
Dit publieksonderzoek naar ons functioneren in de opsporing inzake
veelvoorkomende en middelzware criminaliteit draagt daar op positieve
wijze aan bij.
Belangrijke resultaten
Naast een 6,5 voor de gehele opsporing van veelvoorkomende en
middelzware criminaliteit, scoort het korps op de afzonderlijke
stappen in de opsporing nog hoger. Zo worden het optreden van de
politie ter plaatse en het optreden van de technische recherche
gewaardeerd met een 7,2. De helft van de respondenten heeft vertrouwen
in de politie t.o.v. 20 % die geen vertrouwen heeft. Opmerkelijk is
dat driekwart van de respondenten aangeeft dat hun vertrouwen in de
politie niet is veranderd sinds de gebeurtenis waarvan zij slachtoffer
zijn geworden. Ook blijkt uit het onderzoek dat wanneer de politie ter
plaatse van het misdrijf is geweest het functioneren van de politie,
evenals het vertrouwen in de politie, positiever beoordeeld worden. De
Politie Regio Utrecht kan nog veel winst behalen door betere
dienstverlening, met name door het verbeteren van de informatie
verstrekking, het vergroten van de bereikbaarheid en beschikbaarheid
en verdere professionalisering van de bejegening van de slachtoffers.
Versterking opsporing
De Politie Regio Utrecht streeft er naar om de komende twee jaar
verbeteracties door te voeren die moeten leiden tot een verhoging van
de klanttevredenheid in de opsporing. De acties zijn gericht op het
verbeteren van de dienstverlening door de Politie Regio Utrecht en
zijn reeds meegenomen in een korpsbreed kwaliteitsproject. Binnen het
project worden de opsporingsprocessen beschreven. Ook de kwaliteit
waaraan de producten, zoals aangiften, moeten voldoen, zijn benoemd.
Deze werkwijze zorgt onder andere voor een uniforme benadering van
aangevers binnen de regio, als ook voor een verbeterd resultaat van de
onderzoeken die daarop volgen en de terugkoppeling van het onderzoek
aan de aangever. In samenspel met dit kwaliteitsproject wil de Politie
Regio Utrecht over twee jaar 10% meer daders van veelvoorkomende en
middelzware criminaliteit aanbrengen bij het Openbaar Ministerie.
---
Aanvullende informatie,