Stadsdeel Zeeburg

Tussenrapportage Kernteam Veiligheidsrisico´s Javastraat

Het Kernteam Onderzoek Veiligheidsrisico's Javastraat en Omgeving is een jaar geleden in opdracht van het stadsdeelbestuur ingesteld om een gecombineerd gebieds- en branchegericht onderzoek te verrichten.

Dit onderzoek gebeurt naar aanleiding van de inspanningen om de economische structuur van het winkelgebied in de Javastraat en omgeving te versterken. Zo heeft het stadsdeelbestuur Zeeburg vorig jaar een straatmanager Javastraat aangesteld. Hij voert overleg met de ondernemers en spreekt eigenaren aan op hun verhuurbeleid. Ook werkt hij aan een veelsoortig winkelbestand. Als een pand gesloten wordt, bijvoorbeeld vanwege de drugshandel, is hij actief bij het zorgen voor een nieuwe bestemming van het pand.

Met dit gecombineerde gebieds- en branchegerichte onderzoek, wil het stadsdeelbestuur een gezonde economische ontwikkeling stimuleren. Een goede analyse van de veiligheidsrisico's is daarbij noodzakelijk. Hierover is nu een tussenrapportage verschenen.

Veiligheidsrisico´s geconstateerd
Uit de tussenrapportage Onderzoek Veiligheidsrisico's Javastraat en Omgeving blijkt dat 14 van de 18 onderzochte panden in de Javastraat, Javaplein en Sumatrastraat veiligheidsrisico's opleveren. In deze eerste fase zijn vooral horecapanden onderzocht. Het gaat daarbij om eigenaren van panden waarbij criminele relaties, schijnbeheer en panden waarbij onregelmatigheden op het gebied van de openbare orde zoals handel in harddrugs, overlast van hangjongeren en vecht-, steek-, schietpartijen zijn geconstateerd.

In de tweede fase komen belwinkels en leegstaande panden aan de orde. Het onderzoek is uitgevoerd door het kernteam waarin stadsdeel Zeeburg, de politie Balistraat en het Van Traateam participeren. Dit Van Traateam is ingeschakeld omdat zij speciale bevoegdheden hebben om politie- en justitiedossiers te raadplegen.

Aanbevelingen
De onderzoekers geven het stadsdeelbestuur drie aanbevelingen. Geadviseerd wordt:

* door te gaan met het systematisch onderzoeken van de antecedenten van horecaondernemers en beheerders in het stadsdeel.
* het verder aanhalen van de banden met partners in de horeca, waarbij gebruik kan worden gemaakt van het in november 2001 ingestelde horecaberaad en de straatmanager Javastraat. Dit beraad screent systematisch de antecedenten van horecaondernemers. Dit heeft begin van het jaar al geleid tot bestuurlijk optreden. Twee zaken zijn gesloten na een inval van het Horeca Interventie Team en twee keer is een waarschuwing afgegeven. Ook is een vergunning geweigerd. Naast horecapanden met een alcoholvergunning worden ook de eisen bij panden van niet-alcoholische horeca uitgebreid.
* de woningcorporaties scherper aan te spreken op hun verhuurbeleid en stricter toe te zien op onregelmatigheden.

Het gemeentebestuur van Amsterdam krijgt van het kernteam de aanbeveling mee om de eisen die aan de bedrijfsvoering van horeca-ondernemers worden gesteld aan te scherpen. Onderzocht wordt of aanvullende eisen, als een financieel onderbouwd bedrijfsplan, van de exploitant mogen worden verlangd. Daarnaast is het advies gegeven de Belastingdienst actief mee te laten werken met het Van Traateam.

Deze aanbevelingen zijn besproken en overgenomen in de Districtsdriehoek en burgemeester Job Cohen. De aanbevelingen over de horecaregelgeving en het toetsen van de wijze van bedrijfsvoering van horecaondernemers wordt betrokken bij de bestuursovereenkomst tussen de centrale stad en de stadsdelen.

Tweede tussenrapportage
Het kernteam is in mei 2001 opgericht. Zij onderzochten gegevens uit het horecadossier van het stadsdeel, inschrijvingen bij het kadaster en de kamer van koophandel, bouwvergunningen en kregen informatie van de politie. Het project loopt door tot mei 2003. De volgende tussenrapportage verschijnt eind van dit jaar.