Stadsdeel Zeeburg
Tussenrapportage Kernteam Veiligheidsrisico´s Javastraat
Het Kernteam Onderzoek Veiligheidsrisico's Javastraat en Omgeving is een jaar geleden in opdracht van het stadsdeelbestuur ingesteld om een gecombineerd gebieds- en branchegericht onderzoek te verrichten.
Dit onderzoek gebeurt naar aanleiding van de inspanningen om de
economische structuur van het winkelgebied in de Javastraat en
omgeving te versterken. Zo heeft het stadsdeelbestuur Zeeburg vorig
jaar een straatmanager Javastraat aangesteld. Hij voert overleg met de
ondernemers en spreekt eigenaren aan op hun verhuurbeleid. Ook werkt
hij aan een veelsoortig winkelbestand. Als een pand gesloten wordt,
bijvoorbeeld vanwege de drugshandel, is hij actief bij het zorgen voor
een nieuwe bestemming van het pand.
Met dit gecombineerde gebieds- en branchegerichte onderzoek, wil het
stadsdeelbestuur een gezonde economische ontwikkeling stimuleren. Een
goede analyse van de veiligheidsrisico's is daarbij noodzakelijk.
Hierover is nu een tussenrapportage verschenen.
Veiligheidsrisico´s geconstateerd
Uit de tussenrapportage Onderzoek Veiligheidsrisico's Javastraat en
Omgeving blijkt dat 14 van de 18 onderzochte panden in de Javastraat,
Javaplein en Sumatrastraat veiligheidsrisico's opleveren. In deze
eerste fase zijn vooral horecapanden onderzocht. Het gaat daarbij om
eigenaren van panden waarbij criminele relaties, schijnbeheer en
panden waarbij onregelmatigheden op het gebied van de openbare orde
zoals handel in harddrugs, overlast van hangjongeren en vecht-,
steek-, schietpartijen zijn geconstateerd.
In de tweede fase komen belwinkels en leegstaande panden aan de orde.
Het onderzoek is uitgevoerd door het kernteam waarin stadsdeel
Zeeburg, de politie Balistraat en het Van Traateam participeren. Dit
Van Traateam is ingeschakeld omdat zij speciale bevoegdheden hebben om
politie- en justitiedossiers te raadplegen.
Aanbevelingen
De onderzoekers geven het stadsdeelbestuur drie aanbevelingen.
Geadviseerd wordt:
* door te gaan met het systematisch onderzoeken van de antecedenten
van horecaondernemers en beheerders in het stadsdeel.
* het verder aanhalen van de banden met partners in de horeca,
waarbij gebruik kan worden gemaakt van het in november 2001
ingestelde horecaberaad en de straatmanager Javastraat. Dit beraad
screent systematisch de antecedenten van horecaondernemers. Dit
heeft begin van het jaar al geleid tot bestuurlijk optreden. Twee
zaken zijn gesloten na een inval van het Horeca Interventie Team
en twee keer is een waarschuwing afgegeven. Ook is een vergunning
geweigerd. Naast horecapanden met een alcoholvergunning worden ook
de eisen bij panden van niet-alcoholische horeca uitgebreid.
* de woningcorporaties scherper aan te spreken op hun verhuurbeleid
en stricter toe te zien op onregelmatigheden.
Het gemeentebestuur van Amsterdam krijgt van het kernteam de aanbeveling mee om de eisen die aan de bedrijfsvoering van horeca-ondernemers worden gesteld aan te scherpen. Onderzocht wordt of aanvullende eisen, als een financieel onderbouwd bedrijfsplan, van de exploitant mogen worden verlangd. Daarnaast is het advies gegeven de Belastingdienst actief mee te laten werken met het Van Traateam.
Deze aanbevelingen zijn besproken en overgenomen in de
Districtsdriehoek en burgemeester Job Cohen. De aanbevelingen over de
horecaregelgeving en het toetsen van de wijze van bedrijfsvoering van
horecaondernemers wordt betrokken bij de bestuursovereenkomst tussen
de centrale stad en de stadsdelen.
Tweede tussenrapportage
Het kernteam is in mei 2001 opgericht. Zij onderzochten gegevens uit
het horecadossier van het stadsdeel, inschrijvingen bij het kadaster
en de kamer van koophandel, bouwvergunningen en kregen informatie van
de politie. Het project loopt door tot mei 2003. De volgende
tussenrapportage verschijnt eind van dit jaar.