Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
WK-sites vertonen na eerste week prestatieverschillen
Voetbalsites dreigen aan WK-moeheid te lijden
Utrecht, 7 juni 2002 - Na een week voetballen op wereldniveau, worden
de verschillen in prestatie van de WK-websites onderling duidelijker. Op
het gebied van beschikbaarheid en snelheid zijn er achterblijvers en
topscoorders. Van de in de test meegenomen voetbalsites blijven de
prestaties van de WK-site en de wk2002-site duidelijk achter op onder
meer de OpenFifa-site en Worldpool2002. De gemiddelde responstijd van
onder meer de WK-site is rond de 12 seconden, die van OpenFifa rond de 8
seconden en de Worldpool2002 rond de 4 seconden.
Kees van den Brink, Sales Engineer bij Mercury Interactive, die de test
uitvoert: "We weten uit onderzoek dat 8 seconden wachten op internet de
limiet is voor bezoekers van een website, al zien we dat
internetgebruikers in Amerika al ongeduldiger zijn en maximaal 4
seconden wachttijd accepteren voor websites. Wat dat betreft tendeert de
OpenFifa-site zich naar een kritische waarde: boven de 8 seconden
responstijd haken mensen sneller af." Naarmate de WK vordert nemen de
responstijden van alle WK-sites toe. "Dat is te verwachten", meent Van
den Brink. "WK-sites gaan lijden aan een soort WK-moeheid. De interesse
voor de WK neemt toe, waardoor ook de reactietijd toeneemt. Het is
jammer dat Nederland niet meedoet, dan zou je een piek kunnen zien op de
tijden dat ze spelen."
De in de test meegenomen voetbalwebsites zijn:
http://www.weekaa.nl
http://www.wk2002.nl/
http://www.deWKsite.nl/
http://www.Fifa.com
http://www.wkupdate.nl
http://www.worldpool2002.com
Mercury Interactive volgt gedurende de WK de prestaties van de genoemde
voetbalwebsites en zal wekelijks een rapportage publiceren over de
bevindingen op het gebied van beschikbaarheid en responstijd.
De WK voetbal wordt tussen 31 mei en 30 juni gehouden in Korea en Japan.
Vanwege de vroege tijden waarop de wedstrijden voor Europese
geïnteresseerden zullen plaatsvinden, zullen deze kampioenschappen
vooral via internet gevolgd worden, verwacht Mercury Interactive. De WK
is dan ook al de internet World Cup genoemd, omdat naar verwachting
websites over voetbal veel bezoekers zullen trekken. De officiële
WK-site kreeg in de eerste vier dagen van het toernooi al 165 miljoen
bezoekers.
Mercury Interactive
Mercury Interactive is sinds 1989 internationaal leverancier van
oplossingen voor het continu en geautomatiseerd volgen, testen en
analyseren van de prestaties van webapplicaties en
bedrijfs-informatiesystemen. De automatische testsoftware en de
ondersteunende diensten van het bedrijf helpen bedrijven bij het
realiseren en onderhouden van kwalitatief hoogwaardige applicaties. Over
de hele wereld zetten gebruikers de oplossingen van Mercury Interactive
in om de kosten van apparatuur en de operationele kosten te
minimaliseren om zo hun concurrentie-positie significant te verbeteren.
Mercury Interactive heeft ruim 10.000 gebruikers, waaronder
ontwikkelaars en gebruikers van B2B en B2C e-business systemen, Internet
Service Providers (ISP's) en Application Service Providers (ASP's). Uit
cijfers van het internationale markt-onderzoeksbureau IDC blijkt dat
Mercury Interactive met een aandeel van 45% veruit marktleider is op het
gebied van geautomatiseerde testtools.
Mercury Interactive heeft het hoofdkantoor in Sunnyvale (Californië) en
vestigingen in meer dan 20 landen. De aandelen van het bedrijf staan
onder de naam MERQ genoteerd aan de Nasdaq National Market. Meer
informatie over Mercury Interactive is te vinden op
www.mercuryinteractive.nl.