Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

WK-sites vertonen na eerste week prestatieverschillen

Voetbalsites dreigen aan WK-moeheid te lijden

Utrecht, 7 juni 2002 - Na een week voetballen op wereldniveau, worden de verschillen in prestatie van de WK-websites onderling duidelijker. Op het gebied van beschikbaarheid en snelheid zijn er achterblijvers en topscoorders. Van de in de test meegenomen voetbalsites blijven de prestaties van de WK-site en de wk2002-site duidelijk achter op onder meer de OpenFifa-site en Worldpool2002. De gemiddelde responstijd van onder meer de WK-site is rond de 12 seconden, die van OpenFifa rond de 8 seconden en de Worldpool2002 rond de 4 seconden.

Kees van den Brink, Sales Engineer bij Mercury Interactive, die de test uitvoert: "We weten uit onderzoek dat 8 seconden wachten op internet de limiet is voor bezoekers van een website, al zien we dat internetgebruikers in Amerika al ongeduldiger zijn en maximaal 4 seconden wachttijd accepteren voor websites. Wat dat betreft tendeert de OpenFifa-site zich naar een kritische waarde: boven de 8 seconden responstijd haken mensen sneller af." Naarmate de WK vordert nemen de responstijden van alle WK-sites toe. "Dat is te verwachten", meent Van den Brink. "WK-sites gaan lijden aan een soort WK-moeheid. De interesse voor de WK neemt toe, waardoor ook de reactietijd toeneemt. Het is jammer dat Nederland niet meedoet, dan zou je een piek kunnen zien op de tijden dat ze spelen."

De in de test meegenomen voetbalwebsites zijn:
http://www.weekaa.nl
http://www.wk2002.nl/
http://www.deWKsite.nl/
http://www.Fifa.com
http://www.wkupdate.nl
http://www.worldpool2002.com

Mercury Interactive volgt gedurende de WK de prestaties van de genoemde voetbalwebsites en zal wekelijks een rapportage publiceren over de bevindingen op het gebied van beschikbaarheid en responstijd.

De WK voetbal wordt tussen 31 mei en 30 juni gehouden in Korea en Japan. Vanwege de vroege tijden waarop de wedstrijden voor Europese geïnteresseerden zullen plaatsvinden, zullen deze kampioenschappen vooral via internet gevolgd worden, verwacht Mercury Interactive. De WK is dan ook al de internet World Cup genoemd, omdat naar verwachting websites over voetbal veel bezoekers zullen trekken. De officiële WK-site kreeg in de eerste vier dagen van het toernooi al 165 miljoen bezoekers.

Mercury Interactive
Mercury Interactive is sinds 1989 internationaal leverancier van oplossingen voor het continu en geautomatiseerd volgen, testen en analyseren van de prestaties van webapplicaties en bedrijfs-informatiesystemen. De automatische testsoftware en de ondersteunende diensten van het bedrijf helpen bedrijven bij het realiseren en onderhouden van kwalitatief hoogwaardige applicaties. Over de hele wereld zetten gebruikers de oplossingen van Mercury Interactive in om de kosten van apparatuur en de operationele kosten te minimaliseren om zo hun concurrentie-positie significant te verbeteren. Mercury Interactive heeft ruim 10.000 gebruikers, waaronder ontwikkelaars en gebruikers van B2B en B2C e-business systemen, Internet Service Providers (ISP's) en Application Service Providers (ASP's). Uit cijfers van het internationale markt-onderzoeksbureau IDC blijkt dat Mercury Interactive met een aandeel van 45% veruit marktleider is op het gebied van geautomatiseerde testtools.
Mercury Interactive heeft het hoofdkantoor in Sunnyvale (Californië) en vestigingen in meer dan 20 landen. De aandelen van het bedrijf staan onder de naam MERQ genoteerd aan de Nasdaq National Market. Meer informatie over Mercury Interactive is te vinden op www.mercuryinteractive.nl.