Gemeente Kerkrade
05.06.02: Convenant met Stichting Cliëntenraad
Op dinsdag 4 juni 2002 ondertekenden burgemeester Som namens de gemeente Kerkrade en de heer Jansen namens de stichting Cliëntenraad Kerkrade een convenant ter bevestiging van gemaakte afspraken op het gebied van de dienstverlening en te leveren producten van de sector Werk en Inkomen van de gemeente Kerkrade.
Met het ondertekenen van het convenant worden burgers nadrukkelijker
betrokken bij beleidsvoornemens van de gemeente Kerkrade op het gebied
van wet- en regelgeving binnen de Sociale Zekerheid. De stichting
Cliëntenraad wordt de mogelijkheid geboden gevraagd en ongevraagd
advies te geven over voornemens tot en wijzigingen van beleid van de
sector Werk en Inkomen (SWI). Anders dan voorheen krijgt men inzage in
relevante stukken ter advisering. Hiertoe vindt eens per maand
intensief overleg plaats tussen de stichting Cliëntenraad en de
directie van de sector Werk en Inkomen.
Voorgeschiedenis
In juli 1998 heeft de gemeente Kerkrade een Adviespanel (bestaande uit
uitkeringsgerechtigden) en een Instellingenpanel (bestaande uit
organisaties en instellingen uit Kerkrade als Vluchtelingenwerk, de
Seniorenraad en het CNV) ingesteld ten behoeve van cliëntparticipatie
voor de sector Werk & Inkomen.
De stichting Cliëntenraad
Medio 2001 werden deze twee panels samengevoegd en werd de stichting
Cliëntenraad Kerkrade - na een notariële bekrachtiging - een feit.
Hiermee ontstond één orgaan voor cliëntparticipatie, waardoor de
slagvaardigheid werd verhoogd. Cliënten van de sector Werk en Inkomen
en overige minima binnen de gemeente hebben daarmee een platform waar
hun belangen behartigd worden op het gebied van ontwikkeling,
vaststelling en uitvoering van het uitkeringsbeleid, dienstverlening
en producten van de sector Werk en Inkomen.
Behoefte
De sector Werk en Inkomen van de gemeente Kerkrade wil uiteraard zelf
het eerste aanspreekpunt van cliënten zijn, en een klantvriendelijke
en klantgerichte houding uitstralen. Door cliënten een apart platform
zoals de stichting Cliëntenraad te bieden, wordt echter toch in een
behoefte te voorzien.
Spreekuur
De stichting Cliëntenraad stelt zich ten doel op korte termijn een
spreekuur in te richten. Vanuit het oogpunt van de klant worden
actuele en individuele adviezen op het gebied van procedures, wet- en
regelgeving alsmede bezwaar- en beroepmogelijkheden verstrekt aan
cliënten die daaraan behoefte hebben. Tevens zal het spreekuur worden
benut om inzicht te krijgen in de relatie tussen klant en de sector
Werk en Inkomen. De afstand tussen klant en dienstverlener wordt
daarmee mogelijk verkleind.