Gemeente Kerkrade

05.06.02: Convenant met Stichting Cliëntenraad

Op dinsdag 4 juni 2002 ondertekenden burgemeester Som namens de gemeente Kerkrade en de heer Jansen namens de stichting Cliëntenraad Kerkrade een convenant ter bevestiging van gemaakte afspraken op het gebied van de dienstverlening en te leveren producten van de sector Werk en Inkomen van de gemeente Kerkrade.

Met het ondertekenen van het convenant worden burgers nadrukkelijker betrokken bij beleidsvoornemens van de gemeente Kerkrade op het gebied van wet- en regelgeving binnen de Sociale Zekerheid. De stichting Cliëntenraad wordt de mogelijkheid geboden gevraagd en ongevraagd advies te geven over voornemens tot en wijzigingen van beleid van de sector Werk en Inkomen (SWI). Anders dan voorheen krijgt men inzage in relevante stukken ter advisering. Hiertoe vindt eens per maand intensief overleg plaats tussen de stichting Cliëntenraad en de directie van de sector Werk en Inkomen.

Voorgeschiedenis
In juli 1998 heeft de gemeente Kerkrade een Adviespanel (bestaande uit uitkeringsgerechtigden) en een Instellingenpanel (bestaande uit organisaties en instellingen uit Kerkrade als Vluchtelingenwerk, de Seniorenraad en het CNV) ingesteld ten behoeve van cliëntparticipatie voor de sector Werk & Inkomen.

De stichting Cliëntenraad
Medio 2001 werden deze twee panels samengevoegd en werd de stichting Cliëntenraad Kerkrade - na een notariële bekrachtiging - een feit. Hiermee ontstond één orgaan voor cliëntparticipatie, waardoor de slagvaardigheid werd verhoogd. Cliënten van de sector Werk en Inkomen en overige minima binnen de gemeente hebben daarmee een platform waar hun belangen behartigd worden op het gebied van ontwikkeling, vaststelling en uitvoering van het uitkeringsbeleid, dienstverlening en producten van de sector Werk en Inkomen.

Behoefte
De sector Werk en Inkomen van de gemeente Kerkrade wil uiteraard zelf het eerste aanspreekpunt van cliënten zijn, en een klantvriendelijke en klantgerichte houding uitstralen. Door cliënten een apart platform zoals de stichting Cliëntenraad te bieden, wordt echter toch in een behoefte te voorzien.

Spreekuur
De stichting Cliëntenraad stelt zich ten doel op korte termijn een spreekuur in te richten. Vanuit het oogpunt van de klant worden actuele en individuele adviezen op het gebied van procedures, wet- en regelgeving alsmede bezwaar- en beroepmogelijkheden verstrekt aan cliënten die daaraan behoefte hebben. Tevens zal het spreekuur worden benut om inzicht te krijgen in de relatie tussen klant en de sector Werk en Inkomen. De afstand tussen klant en dienstverlener wordt daarmee mogelijk verkleind.