Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Postbus 90801 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Telefoon (070) 333 5750 Telefax (070) 333 4085
Uitnodiging regionale bijeenkomsten juni/juli 2002
Graag nodigen wij u uit aan één van onze zes regionale bijeenkomsten deel te nemen. Deze
bijeenkomsten organiseren we in nauwe samenwerking met het CWI en VNG en hebben dan ook
als thema: kwaliteit in de keten.
Wij hebben uw opmerkingen uit de evaluatieformulieren over de vorige bijeenkomsten ter harte
genomen. Wij hebben nu nog meer ruimte in het programma gemaakt om vragen te stellen,
ervaringen uit te wisselen en te discussiëren. Het is deze keer ook weer mogelijk om aan twee
themasessies deel te nemen.
Welke onderwerpen staan er deze keer op het programma?
Onderdeel 1: Plenaire presenatie
* Korte samenvatting van de werkbezoeken die Steunpun Suwi Gemeenten heeft afgelegd
bij CWI's en gemeenten, waarbij de kwaliteit in de keten een belangrijk onderwerp
vormde.
* Eerste overzicht van de uitkomsten uit de SUWI-monitor: dit geeft ons een eerste indruk
van de landelijke stand van zaken van de implementatie van SUWI bij gemeenten.
Onderdeel 2: Themasessies
Kwaliteit en overdracht:
Het CWI voert sinds 1-1-2002 de uitkeringsintake uit voor de meeste Abw- en Ioaw-klanten. De
kwaliteit van het overgedragen dossier is van groot belang voor een goed vervolgproces bij
gemeenten (en reïntegratiebedrijven). Gemeenten en CWI's hebben de afgelopen periode vaak
nauw samengewerkt om de kwaliteit op het gewenste niveau te brengen. Wettelijke vereisten van
tijdigheid, volledigheid, juistheid en consistentie spelen bij de overdracht een rol. Op dit moment
zijn de gemeenten Apeldoorn en Leeuwarden en de CWI's in die gemeenten betrokken bij een
landelijke pilot kwaliteitstoetsing overdracht uitkeringsintake. Een soortgelijk traject zal
worden gestart in het kader van de KWINT / reïntegratieadvies. In deze themasessie kunt u
hierover van gedachten wisselen. Naast de kwaliteit van de overdracht, komt ook de wijze waarop
de overdracht plaatsvindt aan de orde. Het blijkt erg lastig dit op een geautomatiseerde manier te
doen. Tot het moment van een geautomatiseerde gegevensoverdracht blijft dan ook een
---
handmatige uitwisseling noodzakelijk. In de themasessie wordt inzicht geboden in de laatste stand
van zaken en de (tijdelijke) voorzieningen die nu nog gerealiseerd worden.
Poortwachter en coaching:
CWI en gemeenten werken hard aan het goed laten functioneren van de keten van dienstverlening
voor de klanten van de gemeenten. De samenwerking tussen CWI en gemeenten zit nog een
groeitraject. Locaal ondersteunen gemeenten de CWI's door het coachen van de adviseurs, door
extra kwaliteitsondersteuning e.d. met name op het terrein van de uitkeringsintake ABW. De
poortwachtersfunctie (in ieder geval zoveel mogelijk mensen buiten de uitkering houden door o.a.
actieve bemiddeling naar werk) die het CWI ook voor de gemeentelijke klanten heeft, speelt een
belangrijke rol. In deze themasessie zal de CWI haar plan van aanpak poortwachter presenteren.
Verder willen we ervaringen uitwisselen van CWI's en gemeenten hoe zij gezamenlijk de
poortwachtersrol invullen.
Nieuwe doelgroepen:
In deze themasessie wordt ingegaan op de nieuwe doelgroepen: niet-uitkeringsgerechtigde
werkzoekenden (nuggers) en werkzoekenden met een Anw-uitkering. Deze nieuwe doelgroepen
bestaan voor het grootste deel uit herintredende vrouwen. In de themasessie krijgt u informatie
over deze nieuwe verantwoordelijkheid van gemeenten en de kenmerken van deze nieuwe
doelgroepen. Verder presenteert het CWI haar visie op hun dienstverlening aan deze groepen.
Vervolgens worden in discussie met de zaal ideeën aangedragen voor het vormgeven van deze
nieuwe taak van de gemeenten en de samenwerking met het CWI daarbij.
Onderdeel 3: Forumdiscussie
De bijeenkomst wordt afgesloten met een forumdiscussie. In dit forum nemen vertegenwoordigers
van het CWI, VNG en van het ministerie van SZW zitting. Zij zullen met de aanwezigen
discussiëren over onderwerpen die in de themasessies aan bod zijn gekomen.
Data/ Locaties
De bijeenkomsten vinden plaats van 12.00 - 17.30 uur op:
18 juni Aristo - Vestdijk 30, Eindhoven
19 juni De Eenhoorn - Kon. Wilhelminaplein 33, Amersfoort
24 juni Aristo - Teleportboulevard 100, Amsterdam
25 juni Hanzehof - Coehoornsingel 1, Zutphen
26 juni Bilderberg Oranje Hotel - Stationsweg 4, Leeuwarden
2 juli Congrescentrum Engels - Stationsplein 45, Rotterdam
U kunt zelf bepalen op welke dag u aanwezig wilt zijn en bij welke themasessies. U kunt zich aanmelden voor (maximaal twee) themasessies via bijgaand aanmeldingsformulier (bij voorkeur per fax). Aan deelname aan de bijeenkomsten zijn geen kosten verbonden. Voor inhoudelijke vragen kunt u terecht bij Steunpunt Suwi Gemeenten 070 - 333 5750.
Alle themasessies zijn er op gericht om zoveel mogelijk ruimte te bieden om vragen te stellen en
ervaringen uit te wisselen met andere gemeenten.
3
Programma
Plenair
12.00 uur inloop met broodje
12.30 - Uitkomsten werkbezoeken SSG en SUWI- monitor - Margriet
12.45 uur Jongerius- projectleider Steunpunt Suwi Gemeenten
subzalen themasessie 1 themasessie 2 themasessie 3
13.00 - kwaliteit en poortwachter en nieuwe doelgroepen
14.00 uur overdracht coaching
pauze
14.00 -
14.15 uur
14.15 - kwaliteit en poortwachter en nieuwe doelgroepen
15.15 uur overdracht coaching
plenair
15.30 - * terugkoppeling vanuit de themasessies
16.30 uur * forumdiscussie met zaal
16.30 - borrel
17.30 uur
---
Aanmeldingsformulier regionale bijeenkomsten Steunpunt Suwi Gemeenten
Ik kom graag naar één van bijeenkomsten van Steunpunt Suwi Gemeenten en meld me hierbij aan:
(graag in blokletters invullen)
Naam:.................................................................................voornaam...................................m / v
Organisatie/gemeente....................................................................................................................
Adres...........................................................................................................................................
.. Postcode.....................................Plaats.........................................................................................
. Functie.........................................................................................................................................
.. Emailadres....................................................................................................................................
. Telefoonnummer.................................................................Faxnummer.......................................
Hierbij geef ik wel / geen toestemming om mijn gegevens op te nemen in de deelnemerslijst, die
wordt uitgedeeld op de bijeenkomst die ik bij woon.
Voor de bijeenkomst op:
18 juni Aristo - Eindhoven
19 juni De Eenhoorn - Amersfoort
24 juni Aristo - Amsterdam
25 juni Hanzehof - Zutphen
26 juni Bilderberg hotel - Leeuwarden
2 juli Congrescentrum Engels - Rotterdam
Ik wil aanwezig zijn bij de themasessie(s): (maximaal 2 aankruisen, 1e, 2e en 3e voorkeur
aangeven met 1,2,3)
..... kwaliteit en overdracht
..... poortwachter en coaching
..... nieuwe doelgroepen
Ik zou graag willen dat de volgende vraag of vragen aan bod zou komen:
---
---
---
---
Ik zal wel / geen gebruik maken van de lunch.
---
-Gaarne dit aanmeldingsformulier per direct retourneren:
per fax: 010 - 452 56 60
5
per post: aRTi Producties, Haringvliet 84, 3011 TG Rotterdam
per mail met bovenstaande gegevens mailen naar: aanmelding@artiproducties.nl
Aanmelden kan (schriftelijk) tot 3 werkdagen van tevoren. Voor vragen over aanmeldingen kunt u
contact opnemen met: 010 - 452 57 25.
Als u met meer dan 1 persoon per organisatie/gemeente naar een bijeenkomst komt, wilt u dan
per persoon een aanmeldingsformulier invullen?