LTO Nederland
Verhoging destructiekosten (2 miljoen euro) van de baan
LTO boekt resultaat met bevriezing destructietarieven
Vrijdag 7 juni 2002 - LTO-Nederland is blij met het besluit om de
tarieven voor destructie in het tweede kwartaal van dit jaar niet te
verhogen maar te bevriezen op het niveau van het eerste kwartaal.
Demissionair minister Brinkhorst (LNV) is overstag gegaan, nadat hij
in de nieuwe commissie LNV van de Tweede Kamer geen steun kreeg voor
nieuwe verhogingen. LTO heeft lange tijd bij de Kamer aangedrongen op
een andere financieringsstructuur, waardoor de kosten van destructie
niet alleen bij de boeren worden neergelegd.
De tarieven voor destructie zijn een gevoelig onderwerp, nadat
minister Brinkhorst vorig jaar het plan lanceerde om de tarieven in
één jaar vijf keer zo duur te maken. Dit zou in vier stappen gebeuren,
waarvan de eerste in het eerste kwartaal is gezet. De veehouders zijn
hier fel tegen. Zij willen eerst meer inzicht in de opbouw van de
tarieven; de accountantscontrole van Rendac over het jaar 2000 laat
nog steeds op zich wachten.
Voorts is LTO er voorstander van, dat de overheid en consument net
zoals in Frankrijk een deel van de destructiekosten voor hun rekening
nemen. Als de tarieven voor de veehouders de pan uit rijzen, groeit de
verleiding om kadavers van kleine landbouwdieren illegaal te laten
verdwijnen.
De bevriezing van de huidige tarieven betekent niet, dat nieuwe
verhogingen van de baan zijn. Het te vormen nieuwe kabinet zal in de
loop van de zomer opnieuw praten over de financiering van
destructiekosten. Eerder heeft het kabinet 22,7 miljoen euro toegezegd
voor onderzoek en proeven met alternatieve methodes om slachtafval en
kadavers te vernietigen. In het overleg over de Voorjaarsnota zou
hiervan 6 miljoen euro beschikbaar worden gesteld. Twee miljoen
hiervan wordt nu gebruikt om de geplande tariefsverhoging, die nu is
geschrapt, te bekostigen.
Nadere informatie: afdeling Communicatie (tel. 070-3382721)
Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: info@lto.nl
(Auteur: LTO-Nederland)