Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Milieudefensie en milieufederaties maken postpakket van magneettreinstel
'Magneettrein: retour afzender!'

Drachten / Amsterdam 10 juni 2002 --- Vijfentwintig leden van Milieudefensie en de Noordelijke Milieufederaties hebben tijdens de ochtendspits het voorbeeld-treinstel van de magneettrein, dat aan de A7 bij Drachten tentoongesteld staat, ingepakt als een postpakket. De organisaties willen dat de politiek het treinstel retour stuurt naar het Duitse bedrijf Siemens, ontwikkelaar van de magneettrein. Milieudefensie en de Milieufederaties ageren hiermee tegen het voorstel van de Noordelijke provincies, een aantal steden en de Rijksoverheid om in totaal 3,8 miljard euro in dit milieuvervuilende project te stoppen.

De milieuorganisaties vinden de aanleg van een magneetbaan tussen Schiphol en Groningen een slecht plan. Door de magneettrein zal het energieverbruik per reizigerskilometer fors toenemen. De trein veroorzaakt bovendien vooral extra mobiliteit, bijna niemand stapt ervoor uit de auto. Daar komt nog eens geluidsoverlast bij en horizonvervuiling van landschappelijk waardevolle gebieden. De beoogde positieve effecten voor de economie in het Noorden zijn mager. De miljardeninvestering levert het Noorden waarschijnlijk op zijn best vierduizend arbeidsplaatsen op en dat gaat ten koste van werkgelegenheid elders in het land.

De actievoerders hebben het 25 meter lange treinstel helemaal ingepakt tot een bruin postpakket. Het pakket is voorzien van stempels en een grote sticker met 'retour afzender'. Ook hangt er een groot 'formulier' op met de tekst: 'Geweigerd wegens: energieverspilling, verpesting landschap, geld over de balk, lawaai en beter alternatief: Hanzelijn'.

Binnenkort vergaderen de gemeenteraden en Provinciale Staten van de betrokken overheden (de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland) over hun financiële bijdrage aan de magneettrein. Het Rijk heeft hun gevraagd samen 1,1 miljard euro uit te trekken voor de aanleg van het tracé. Als de regio daarin slaagt, wil hun vertegenwoordiger Hans Alders een akkoord sluiten met demissionair minister Netelenbos over de vervolgstappen. Milieuorganisaties riepen eind mei de Tweede Kamer op om de minister ervan te weerhouden dit akkoord te sluiten, om te voorkomen dat de magneettrein net zo'n debacle wordt als de Betuwelijn.

De milieuorganisaties pleiten er al geruime tijd voor om het vrijgemaakte geld te investeren in een snelle intercity-verbinding en goed aansluitend transport om de bereikbaarheid van het Noorden te verbeteren. De Hanzelijn, die binnenkort wordt aangelegd tussen Lelystad en Kampen, kan samen met investeringen in het regionale openbaar vervoer zorgen voor een sterk verbeterde bereikbaarheid van Noord-Nederland. De Hanzelijn kan nog sneller worden door verbeteringen aan het tracé. Dat is een goedkope, rendabele en weinig milieubelastende investering.



Vereniging Milieudefensie