Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Milieudefensie en milieufederaties maken postpakket van magneettreinstel
'Magneettrein: retour afzender!'
Drachten / Amsterdam 10 juni 2002 --- Vijfentwintig leden van Milieudefensie en de Noordelijke Milieufederaties hebben tijdens de ochtendspits het voorbeeld-treinstel van de magneettrein, dat aan de A7 bij Drachten tentoongesteld staat, ingepakt als een postpakket. De organisaties willen dat de politiek het treinstel retour stuurt naar het Duitse bedrijf Siemens, ontwikkelaar van de magneettrein. Milieudefensie en de Milieufederaties ageren hiermee tegen het voorstel van de Noordelijke provincies, een aantal steden en de Rijksoverheid om in totaal 3,8 miljard euro in dit milieuvervuilende project te stoppen.
De milieuorganisaties vinden de aanleg van een magneetbaan tussen Schiphol en Groningen een slecht plan. Door de magneettrein zal het energieverbruik per reizigerskilometer fors toenemen. De trein veroorzaakt bovendien vooral extra mobiliteit, bijna niemand stapt ervoor uit de auto. Daar komt nog eens geluidsoverlast bij en horizonvervuiling van landschappelijk waardevolle gebieden. De beoogde positieve effecten voor de economie in het Noorden zijn mager. De miljardeninvestering levert het Noorden waarschijnlijk op zijn best vierduizend arbeidsplaatsen op en dat gaat ten koste van werkgelegenheid elders in het land.
De actievoerders hebben het 25 meter lange treinstel helemaal ingepakt tot een bruin postpakket. Het pakket is voorzien van stempels en een grote sticker met 'retour afzender'. Ook hangt er een groot 'formulier' op met de tekst: 'Geweigerd wegens: energieverspilling, verpesting landschap, geld over de balk, lawaai en beter alternatief: Hanzelijn'.
Binnenkort vergaderen de gemeenteraden en Provinciale Staten van
de betrokken overheden (de provincies Groningen, Friesland,
Drenthe en Flevoland) over hun financiële bijdrage aan de
magneettrein. Het Rijk heeft hun gevraagd samen 1,1 miljard euro
uit te trekken voor de aanleg van het tracé. Als de regio daarin
slaagt, wil hun vertegenwoordiger Hans Alders een akkoord sluiten
met demissionair minister Netelenbos over de vervolgstappen.
Milieuorganisaties riepen eind mei de Tweede Kamer op om de
minister ervan te weerhouden dit akkoord te sluiten, om te
voorkomen dat de magneettrein net zo'n debacle wordt als de
Betuwelijn.
De milieuorganisaties pleiten er al geruime tijd voor om het
vrijgemaakte geld te investeren in een snelle intercity-verbinding en
goed aansluitend transport om de bereikbaarheid van het Noorden
te verbeteren. De Hanzelijn, die binnenkort wordt aangelegd tussen
Lelystad en Kampen, kan samen met investeringen in het regionale
openbaar vervoer zorgen voor een sterk verbeterde bereikbaarheid
van Noord-Nederland. De Hanzelijn kan nog sneller worden door
verbeteringen aan het tracé. Dat is een goedkope, rendabele en
weinig milieubelastende investering.
Vereniging Milieudefensie