Nieuw-Vlaamse Alliantie
N-VA wil wetgevend werk over spoorliberalisering in parlement
(10/06/02)
Op 26 februari 2001 vaardigde de Europese Commissie drie richtlijnen
uit (2001/12, 13 en14) die de modaliteiten vastleggen van de
gedeeltelijke liberalisering van het goederenvervoer per spoor in de
Europese Unie. Die open markt moet een feit zijn op 15 maart 2003.
Tot nu toe was de federale regering allerminst gehaast om die Europese richtlijnen in Belgische wetgeving om te zetten. Nu kan het ineens niet snel genoeg gaan, het gereputeerde motto van deze regering - 'snel en efficiënt' - indachtig. Deze week startte in het parlement de bespreking van de Programmawet. Daarin vraagt de regering volmachten om de Europese richtlijnen te implementeren. Ondanks het feit dat de bespreking daarover niet afgerond is en de Kamer over de Programmawet nog niet gestemd heeft, besliste de regering afgelopen vrijdag tijdens de ministerraad op welke manier ze die implementatie zal aanpakken. De regering zet zonder de minste gêne het parlement aan de kant.
Voor de N-VA is dat om meerdere redenen totaal onaanvaardbaar:
1.De regering Verhofstadt heeft niet eens het fatsoen de toelating van
het parlement af te wachten vooraleer ze een dossier met volmachten
afwerkt. Er waren ooit tijden dat de VLD en AGALEV anders over
volmachten dachten!
2 De regering Verhofstadt kiest er expliciet voor om de
spoorweginfrastructuur en de spoorwegexploitatie tesamen in handen van
de NMBS te laten. Daarmee bezwijkt de regering voor de druk van de
spoorbonden, betonneert ze feitelijk de 60/40-verhouding voor
infrastructuurinvesteringen en garandeert ze het voortbestaan van de
"NMPS". Doordat ook de socialisten mee verantwoordelijk zijn voor deze
beslissing, blijkt nu al dat het recente pleidooi van Vlaams minister
Steve Stevaert voor de regionalisering van het spoor niet meer is dan
woorden in de wind. Als de SP.A bij de volgende
regeringsonderhandelingen met enige kans op succes de regionalisering
van het spoor wil afdwingen, moet ze er nu de voorwaarden voor
scheppen. Deze regeringsbeslissing doet precies het tegenovergestelde.
3. De N-VA is van oordeel dat de spoorinfrastructuur volledig opnieuw
in handen moet komen van de overheid. Dat kan de gewestelijke overheid
zijn en voor sommige lokale lijnen zelfs het provinciebestuur. De NMBS
wordt daarbij een spooroperator, zoals er zich vanaf 15 maart 2003
wellicht andere (buitenlandse) operatoren zullen aandienen. De Lijn
kan die rol overigens ook vervullen.
4. De regeringsbeslissing laat de onafhankelijkheid van het nieuw op
te richten regelorgaan en toewijzingsorgaan in het ongewisse. Minister
Durant verklaarde al dat men voor deze twee instanties een tiental
personeelsleden van de NMBS zal engageren. Waarom organiseert ze geen
onafhankelijke selectieprocedure, inclusief examen, waaraan ook
niet-personeelsleden van de NMBS kunnen deelnemen? Of willen bepaalde
partijen en belangengroepen er hun mensen parkeren?
Frieda Brepoels laat het hier niet bij. Bij de verdere bespreking van de Programmawet zal ze de meerderheid op haar verantwoordelijkheid wijzen. Vooral VLD en SP.A zal ze wijzen op de enorme consequenties van het regeringsbesluit voor toekomstige beslissingen op vlak van regionalisering. Deze zoveelste Vlaamse capitulatie is onaanvaardbaar!
Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Frieda Brepoels, N-VA-fractievoorzitter Kamer
Meer informatie:
Contactpersoon: Frieda Brepoels
Telefoon: 02/ 219 49 30
Fax: 02/ 217 35 10
E-post: frieda.brepoels@n-va.be
Url: www.n-va.be