Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Veiligheidsgevoel neemt af

Harde maatregelen gewenst

Tijdens de afgelopen verkiezingen speelden veiligheidsissues een belangrijke rol. Waar 11 september zich nog op zekere afstand afspeelde, brachten gebeurtenissen als de moord op Fortuyn -die zelf het thema veiligheid ook nadrukkelijk ter sprake bracht- en het bloedbad op een middelbare school in Erfurt (Duitsland) angstgevoelens dichterbij. Blauw Research liet in mei 2002 een aantal veiligheidsgerelateerde vragen meelopen in haar internetpanelsurvey (n=650). De resultaten geven een representatief beeld van het algemene veiligheidsgevoel van Nederlanders.

Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de bevolking zich in het algemeen veilig voelt. Eén op de drie mensen heeft aangegeven zich onveilig te voelen; vrouwen nog iets vaker dan mannen. Tevens blijkt dat meer dan 70% van mening is dat de veiligheid in Nederland de afgelopen drie jaar is afgenomen.

Niet voor niets was criminaliteit en onveiligheid voor 40% van de kiezers één van de drie belangrijkste issues die de partijkeuze hebben beïnvloed. Naast fietsendiefstal en vernieling van persoonlijke eigendommen, waar meer dan de helft van de kiezers zelf al (meerdere keren) mee te kampen heeft gehad, bestaat er veel angst voor autoinbraak (38%), onnodig geweld (35%), zakkenrollerij (35%) en inbraak in huis (28%). Opvallend is dat een kwart regelmatig tot vaak angst heeft voor bedreiging, terwijl bijna 40% aangeeft daar in de afgelopen jaren al eens mee te maken te hebben gehad.

doorgaans bang voor zelf overkomen in afgelopen 5 jaar (zeer) vaak regelmatig soms nooit meerdere keren één keer nooit diefstal fiets 27% 20% 32% 21% 24% 26% 50%
vernieling eigendom 21%
21% 44% 14% 22% 29% 49%
onnodig geweld 18% 17% 46% 19% 5% 15% 80%
zakkenrollerij 7% 18% 47% 18% 2% 15% 83%
inbraak auto 17% 21% 42% 20% 10% 22% 68%
inbraak in huis 13% 15% 53% 20% 2% 13% 86%
beroving op straat 12% 14% 45% 28% 1% 5% 95%
bedreiging 11% 14% 49% 27% 13% 25% 62%
diefstal auto 9% 17% 41% 33% 0% 7% 92%
aanranding 4% 5% 28% 63% 1% 3% 97%

Meest effectieve oplossing
Als meest effectieve middel om criminaliteit te verminderen geeft 30% aan dat strenger gestraft moet worden. Een kwart (26%) meent dat grotere sociale controle het meest belangrijk is, 15% ziet de oplossing in meer bevoegdheden voor politie, terwijl 12% denkt dat meer politie op straat het grootste effect zal sorteren. Snellere rechtspraakprocedures heeft de voorkeur van 7%.

Wapenbezit
Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Erfurt werd panelleden naar hun mening over de Nederlandse regelgeving omtrent wapenbezit gevraagd. Een meerderheid (53%) blijkt het huidige beleid omtrent wapenbezit in Nederland als te slap te typeren.

Bezoekende supporters weren
Een ander aan veiligheid gerelateerd onderwerp betrof de stelling dat voetbalwedstrijden voortaan gespeeld moeten worden zonder de aanwezigheid van supporters van bezoekende clubs. Maar liefst 46% schaart zich achter deze, met name door Balkenende (CDA) in de verkiezingscampagne uitgedragen, opvatting. Diegenen die zich niet voor voetbal interesseren, zijn erigens eerder geneigd zich aan te sluiten bij dit standpunt.

Supporters uitspelende clubs niet langer bij wedstrijden aanwezig

Geïnteresseerd in voetbal Niet geïnteresseerd in voetbal Totaal (zeer) goed idee 40% 60% 46%
niet goed / niet slecht 26% 27% 27%
(zeer) slecht idee 34% 13% 27%


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Marco de Groot
marcog@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002