Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Veiligheidsgevoel neemt af
Harde maatregelen gewenst
Tijdens de afgelopen verkiezingen speelden veiligheidsissues een
belangrijke rol. Waar 11 september zich nog op zekere afstand
afspeelde, brachten gebeurtenissen als de moord op Fortuyn -die zelf
het thema veiligheid ook nadrukkelijk ter sprake bracht- en het
bloedbad op een middelbare school in Erfurt (Duitsland) angstgevoelens
dichterbij. Blauw Research liet in mei 2002 een aantal
veiligheidsgerelateerde vragen meelopen in haar internetpanelsurvey
(n=650). De resultaten geven een representatief beeld van het algemene
veiligheidsgevoel van Nederlanders.
Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de bevolking zich in het
algemeen veilig voelt. Eén op de drie mensen heeft aangegeven zich
onveilig te voelen; vrouwen nog iets vaker dan mannen. Tevens blijkt
dat meer dan 70% van mening is dat de veiligheid in Nederland de
afgelopen drie jaar is afgenomen.
Niet voor niets was criminaliteit en onveiligheid voor 40% van de
kiezers één van de drie belangrijkste issues die de partijkeuze hebben
beïnvloed. Naast fietsendiefstal en vernieling van persoonlijke
eigendommen, waar meer dan de helft van de kiezers zelf al (meerdere
keren) mee te kampen heeft gehad, bestaat er veel angst voor
autoinbraak (38%), onnodig geweld (35%), zakkenrollerij (35%) en
inbraak in huis (28%). Opvallend is dat een kwart regelmatig tot vaak
angst heeft voor bedreiging, terwijl bijna 40% aangeeft daar in de
afgelopen jaren al eens mee te maken te hebben gehad.
doorgaans bang voor zelf overkomen in afgelopen 5 jaar
(zeer) vaak regelmatig soms nooit meerdere keren één keer nooit
diefstal fiets 27% 20% 32% 21% 24% 26% 50%
vernieling eigendom 21%
21% 44% 14% 22% 29% 49%
onnodig geweld 18% 17% 46% 19% 5% 15% 80%
zakkenrollerij 7% 18% 47% 18% 2% 15% 83%
inbraak auto 17% 21% 42% 20% 10% 22% 68%
inbraak in huis 13% 15% 53% 20% 2% 13% 86%
beroving op straat 12% 14% 45% 28% 1% 5% 95%
bedreiging 11% 14% 49% 27% 13% 25% 62%
diefstal auto 9% 17% 41% 33% 0% 7% 92%
aanranding 4% 5% 28% 63% 1% 3% 97%
Meest effectieve oplossing
Als meest effectieve middel om criminaliteit te verminderen geeft 30%
aan dat strenger gestraft moet worden. Een kwart (26%) meent dat
grotere sociale controle het meest belangrijk is, 15% ziet de
oplossing in meer bevoegdheden voor politie, terwijl 12% denkt dat
meer politie op straat het grootste effect zal sorteren. Snellere
rechtspraakprocedures heeft de voorkeur van 7%.
Wapenbezit
Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Erfurt werd panelleden naar
hun mening over de Nederlandse regelgeving omtrent wapenbezit
gevraagd. Een meerderheid (53%) blijkt het huidige beleid omtrent
wapenbezit in Nederland als te slap te typeren.
Bezoekende supporters weren
Een ander aan veiligheid gerelateerd onderwerp betrof de stelling dat
voetbalwedstrijden voortaan gespeeld moeten worden zonder de
aanwezigheid van supporters van bezoekende clubs. Maar liefst 46%
schaart zich achter deze, met name door Balkenende (CDA) in de
verkiezingscampagne uitgedragen, opvatting. Diegenen die zich niet
voor voetbal interesseren, zijn erigens eerder geneigd zich aan te
sluiten bij dit standpunt.
Supporters uitspelende clubs niet langer bij wedstrijden aanwezig
Geïnteresseerd in voetbal Niet geïnteresseerd in voetbal Totaal
(zeer) goed idee 40% 60% 46%
niet goed / niet slecht 26% 27% 27%
(zeer) slecht idee 34% 13% 27%
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Marco de Groot
marcog@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet
staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service
onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties,
corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media.
Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële
services en e-business.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002