Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Making Markets : studie van ruim honderd elektronische markten

Elektronische marktplaatsen worden essentieel voor bedrijven

ROTTERDAM, 10 juni 2002 Harvard Business School Press publiceert maandag 24 juni wereldwijd Making Markets: How firms can design and profit from online auctions and exchanges . Dit managementboek is het resultaat van een tienjarige studie van ruim honderd elektronische markten. De auteurs Ajit Kambil (associate partner bij Accenture in Cambridge, VS) en Eric van Heck (hoogleraar bedrijfskunde Erasmus Universiteit Rotterdam) stellen dat in de komende jaren elektronische markten een essentieel onderdeel zullen uitmaken van elk bedrijf.

Van eBay tot ChemConnect en van de Nederlandse bloemenveilingen tot Dow Chemical en BP laten de auteurs zien dat traditionele en elektronische marktmakers nieuwe spelregels voor bedrijven introduceren. De onderzoekers geven aan hoe bedrijven elektronische markten kunnen ontwerpen en implementeren. Het doel is een elektronische markt die het gevoel en vertrouwen heeft van een traditionele marktplaats, gecombineerd met de mogelijkheden en efficiëntie van de technologie. Dit type elektronische markt kan voordelen opleveren voor kopers en verkopers.

Van vis naar chips

Bij zowel de Pan European Fish Auctions als de verkoop van computerchips verbinden veilingen en beurzen producten met mensen die ze nodig hebben. Door de ontwikkeling van de informatietechnologie verschuiven markten van een fysieke marktplaats naar een elektronische marktruimte, waardoor mensen wereldwijd kunnen worden bereikt. Maar deze overgang is geen eenvoudige opgave, zoals de vele mislukkingen van elektronische marktinitiatieven de afgelopen jaren hebben laten zien. Enkele initiatieven overleefden. De bekendste, eBay, waar mensen bieden op allerlei producten, van tweedehands speelgoed tot auto s, computers, digitale camera s etc., doet het nog steeds goed.

Hoe kon eBay winst maken, terwijl andere markten op internet veel verlies leden en personeel moesten ontslaan? Was het geld, marketinginspanningen of een kwestie van timing? Kambil en Van Heck schrijven de mislukkingen vooral toe aan het feit dat veel initiatiefnemers hun elektronische markt hebben gezien als technologische interacties die door mensen worden ondersteund. De auteurs betogen dat juist de menselijke interacties door de technologie moeten worden geholpen. Een andere belangrijke constatering is dat elektronische markten te vaak slappe replica s zijn van traditionele markten. Het klassieke handelsproces van prijsvorming, een goede logistiek, juiste facturering en afhandeling van opdrachten is dan in de elektronische variant niet herkenbaar.

Volgens de auteurs zullen elektronische markten zich blijven profileren en zal elke manager deze markten moeten kunnen beheersen. Het is niet genoeg om een website op internet op te zetten of de eerste te zijn. Wat echt belangrijk is, is een strategie die antwoord geeft op de vragen: hoe ziet het ontwerp van elektronische markten eruit; hoe kunnen deze markten worden geïmplementeerd; hoe kan men in een elektronische markt bieden; op welke wijze kan er in een elektronische markt waarde worden bereikt en geld verdiend.

Making Markets laat bedrijven zien:


· Hoe markten creatief kunnen worden gebruikt bij in- en verkoop en bij nieuwe toepassingen, zoals voorspelling, risico- en kennismanagement en bij besluitvorming.

· Hoe succesvolle elektronische veilingen en beurzen worden ontworpen en ingevoerd en op welke wijze deze de ontwikkeling van de elektronische markt stimuleren.

· Hoe technologie wordt gebruikt om menselijke interactie in markten te ondersteunen.
· Hoe waardevolle informatie kan worden gebruikt door kopers en verkopers.
· Hoe innovaties in handelsprocessen kunnen worden toegepast, zoals in prijsvorming, logistiek, betaling, authenticatie en in de digitale representatie van producten.

· Hoe elektronische markten groeien door samenwerking, allianties en overnames.
Making Markets: How firms can design and profit from online auctions and exchanges door Ajit Kambil en Eric van Heck. Uitgever: Harvard Business School Press. Verschijnt 24 juni 2002. Prijs: $ 29,95 (ongeveer EUR 28). Pagina s: 240. ISBN 1-57851-658-7.

Ajit Kambil is Associate Partner en verbonden aan Accenture s Institute for Strategic Change in Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten. Eric van Heck is als bijzonder hoogleraar bedrijfskunde in het bijzonder ontwerp van elektronische markten verbonden aan de Rotterdam School of Management/Faculteit der Bedrijfskunde, Erasmus Universiteit Rotterdam. Vrijdag 28 juni zal hij op de Erasmus Universiteit zijn ambt in het openbaar aanvaarden met het uitspreken van een rede onder de titel Waarde en Winnaar over het ontwerpen van elektronische veilingen .



Ingezonden persbericht