AutoRai
10-6-2002
Techniek, design en uitrusting Porsche Boxster verder
geraffineerd
Voor het modeljaar 2003 heeft Porsche de Boxster en Boxster S decent
geraffineerd. Het front van de jongste versie onderscheidt zich onder
meer door nieuw vormgegeven luchtinlaten aan de zijden, die aan de
buitenkant sterker zijn gewelfd.
Door deze andere vorm van de voorbumper/-spoiler neemt de luchtinname
door de openingen in de voorbumper tijdens het rijden toe. Samen met
de eveneens nieuw gestileerde en in carrosseriekleur gelakte
luchtinlaatlamellen verbetert dit de aanvoer van koellucht. Net als
voorheen krijgt het front van de Boxster S door een derde, in het
midden geplaatste luchtinlaat zijn karakteristieke vorm. De onder de
luchtinlaten geplaatste lipspoiler is bij de nieuwe Boxster nog
sterker geaccentueerd en loopt naar de zijkanten uit in zogenoemde
vinnen. Naast de vernieuwde en in carrosseriekleur gelakte
luchtinlaten in de flanken, valt aan de achterzijde de nieuwe spoiler
op. Net als bij de huidige modellen komt deze bij 120 km/h automatisch
omhoog en zorgt daarmee voor een aanmerkelijke reductie van lift
(opwaartse kracht) aan de achteras. Bij de nieuwe modellen is de
luchtaanstroming naar de achterspoiler verder verbeterd door de
gewijzigde vorm van het cabriodak.
De achterzijde van de kap staat verticaler ten opzichte van het
kofferdeksel; daarmee lijkt de kap meer op de als optie verkrijgbare
aluminium hardtop. Om deze vorm mogelijk te maken wordt een nieuwe,
vierde kapbeugel toegepast boven de eveneens nieuwe, voortaan in glas
uitgevoerde achterruit. Deze komt in de plaats van de kunststof ruit
van de huidige Boxster-modellen en is uiteraard verwarmbaar. Bovendien
zorgt de nieuwe achterruit niet alleen voor een beter zicht naar
achteren, maar ook voor extra comfort bij koud en nat weer. De glazen
achterruit heeft geen invloed op de tijd die nodig is om de kap te
openen. Dankzij een nieuwe kapoverbrenging opent of sluit de kap nog
steeds in slechts twaalf seconden.
Naast de grijs-witte richtingaanwijzers in de achterlichten en het
nieuwe uitlaateindstuk voor de Boxster (ovaal) en voor de Boxster S
(dubbel), zijn het verder vooral de beide markant-hogere
achterspatborden, die de iets verlaagde achterpartij een nieuw
aanzicht geven. De beide vinnen maken de achterzijde niet alleen
optisch nog aantrekkelijker, maar zorgen via de geïntegreerde sleuven
ook voor een betere afvoer van door de einddempers verhitte lucht.
Lager verbruik ondanks extra vermogen
De 2,7-liter motor van de Boxster levert voortaan 168 kW (228 pk) bij
6.300 tpm en de 3,2-liter motor van de Boxster S is nu goed voor 191
kW (260 pk) bij 6.200 tpm. Het maximum koppel bedraagt respectievelijk
260 Nm bij 4.700 tpm en 310 Nm bij 4.600 tpm. Daarmee is bijvoorbeeld
de acceleratie 0-100 km/h van beide modellen verder verbeterd. Zowel
de Boxster als de Boxster S zijn met respectievelijk 6,4 en 5,7
seconden 0,2 seconden sneller geworden.
Meer vermogen betekent bij Porsche toch een lager brandstofverbruik.
Volgens de EU-norm is de Boxster met handgeschakelde versnellingsbak
zon twee procent zuiniger geworden en verbruikt nu gemiddeld 9,7 liter
per 100 kilometer (Tiptronic S: 10,7 l/100 km). De Boxster S verbruikt
voortaan nog maar 10,5 liter per 100 kilometer (Tiptronic S: 11,1
l/100 km). De vermogenstoename, alsmede de verbruiks- en
emissiereductie van de motoren danken de Boxster-modellen voornamelijk
aan de nieuwe VarioCam-techniek. Deze maakt voortaan een continue
nokkenasverstelling mogelijk over een hoek van 40 graden, waardoor een
verdere reductie van gaswisselingsverliezen kan worden gerealiseerd.
Het VarioCam-systeem wordt aangestuurd door de nieuwe Motronic ME 7.8.
Dit motormanagement is speciaal voor deze toepassing ontwikkeld en
meet daarvoor onder meer motortoerental, gaspedaalstand,
luchthoeveelheid, motorolie- en koelvloeistoftemperatuur en gekozen
versnelling.
Vijf of zes versnellingen afhankelijk van het model
De Boxster met 2,7-liter motor wordt standaard weer gecombineerd met
de beproefde, sportief afgestemde, handgeschakelde
vijfversnellingsbak. De zesversnellingsbak van de Boxster S is vanwege
het hogere motorkoppel aangepast en voortaan gecombineerd met een
enkelvoudige drogeplaatkoppeling met een op de nieuwe prestaties
afgestemde specificatie en aandrukkracht. De overbrengingen van de
versnellingen konden voor beide transmissies onveranderd uit de vorige
modellen worden overgenomen. Naar wens zijn beide modellen ook
verkrijgbaar met de vijftraps Tiptronic S, die op perfecte wijze
rijcomfort en sportieve ambities in overeenstemming brengt.
Snel en veilig bochtgedrag
Het onderstel en de remmen van de nieuwe Boxster-modellen zijn
nagenoeg zonder wijzigingen uit de voorgangers overgenomen. De
ontwikkelingsingenieurs hebben alleen de afstemming verder
geoptimaliseerd met het oog op de gewijzigde prestaties van de autos.
De absoluut sportieve handelbaarheid is te danken aan een spontane,
directe en nauwkeurige besturing, goed beheersbare reacties op
vermogenswisselingen (gas geven/gas loslaten) in bochten, hoge waarden
voor de mogelijke dwarsversnellingen, alsmede minimale overhel- en
inveerreacties in bochten en bij accelereren of remmen. De speciale
Porsche-techniek garandeert de allerkortste remwegen ook na extreme
duurbelasting en een grote remstabiliteit bij zowel rechtuit rijden
als in bochten.
De Boxster-modellen zijn uitgerust met de bekende monobloc-remklauwen
vóór en achter, beide uitgevoerd als vaste, aluminium,
vierzuiger-remklauwen en gecombineerd met geventileerde remschijven.
De thermodynamische balans van het hele remsysteem wordt ondersteund
door een intelligente luchtaanvoer. De Boxster, die standaard met
16-inch lichtmetalen velgen wordt aangeboden, heeft vóór remschijven
met een diameter van 298 mm en een dikte van 24 mm. Aan de achteras
worden schijven met een doorsnede van 292 mm en een dikte van 20 mm
toegepast. Bij de Boxster S bieden de standaard 17-inch lichtmetalen
velgen de noodzakelijke ruimte voor krachtigere Carrera-remschijven.
Daarmee is aan de vooras een diameter van 318 mm en een dikte van 28
mm mogelijk. Aan de achteras is dat respectievelijk 299 mm en 24 mm.
Verder zijn de remschijven geperforeerd, net als bij de 911. Dit zorgt
onder meer voor een beter aanspreekgedrag bij natte remmen. De
waterfilm tussen remschijf en remblok kan zo effectief worden
afgevoerd.
De geheel nieuw ontwikkelde 17-inch velgen en de als optie
verkrijgbare 18-inch velgen zorgen voor een aanmerkelijke reductie van
het onafgeveerde gewicht en daarmee voor een nog alerter en gevoeliger
reageren van vering en demping. Bij de styling van beide velgen, die
als optie ook voor de Boxster met 2,7-liter motor worden aangeboden,
stond een zo laag mogelijk gewicht centraal. Een voorbeeld hiervan
zijn de zeer smalle spaken. In verhouding tot de vorige velgen
bedraagt de gewichtsbesparing bij de 17-inch velgen 2 kg en bij de
18-inch velgen 10,8 kg.
Noviteiten in de cockpit
Naast verschillende andere detailwijzigingen is voortaan, net als in
de 911-modellen, een nieuwe, onder het middelste ventilatierooster
geplaatste bekerhouder standaard. Eveneens nieuw is het verlichte
dashboardkastje onder de airbag voor de voorpassagier; dit heeft een
inhoud van vijf liter en biedt plaats aan artikelen tot A4-formaat,
zoals bijvoorbeeld een auto-atlas. Het dashboardkastje is niet alleen
afsluitbaar, maar ook nog eens aangesloten op het alarmsysteem
(standaard op Boxster S, optie op Boxster).
De stoelen van beide modellen zijn net als voorheen uitgevoerd met
hoogwaardig alcantara voor de middenbanen. De rugleuningen laten zich
elektrisch verstellen, maar kunnen ook naar voren worden geklapt om de
opbergmogelijkheden achter de stoelen en in de kapruimte gemakkelijk
te kunnen benutten. Als optie zijn volledig elektrisch verstelbare
stoelen met memoryfunctie beschikbaar. Bij het openen van de auto
herkent de afstandsbediening dan welke van in totaal vier mogelijke
contactsleutels wordt gebruikt en geeft deze informatie door aan de
memoryfunctie. Met behulp van elektromotoren worden bestuurdersstoel
en buitenspiegels reeds voor het instappen in de in de sleutel
geprogrammeerde posities gebracht.
Het karakteristieke instrumentenpaneel met drie ronde instrumenten is
niet gewijzigd. Net als voorheen onderscheidt de Boxster S zich van de
Boxster door witte wijzerplaten en aluminiumkleurige randen rond de
instrumenten. De standaard boordcomputer krijgt voortaan een display
met een zogenoemde puntmatrix. De hogere resolutie in verhouding tot
conventionele displays maakt bijvoorbeeld een variabele grootte van
cijfers en letters mogelijk, alsmede de melding van extra
informatieteksten. Daarnaast kunnen door de in de Boxster-serie voor
het eerst toegepaste MOST-databus (Media Orientated Systems Transport)
multimediagegevens als radiozender, muziektitel, inkomende
telefoongesprekken of pictogrammen van het navigatiesysteem via
glasvezelkabel op het display in het instrumentenpaneel worden
weergegeven.
PCM: nieuw elektronisch topsysteem met hoog bedieningscomfort
Het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) valt op door een
volledig nieuw ontworpen en zeer bedieningsvriendelijk design. Het is
onder meer uitgerust met dubbele tuner, CD-speler, dynamische
routenavigatie, boordcomputer en kan als optie worden uitgebreid met
een GSM dualband-telefoon. De functies zijn via de MOST-databus met
elkaar verbonden. Opvallende kenmerken zijn bijvoorbeeld het 5,8-inch
grote 16:9-kleurendisplay en het toetsenbord met twaalf toetsen,
waarmee telefoonnummers of de frequentie van een radiozender eenvoudig
en direct kunnen worden ingetoetst. Naast een bijzonder storingsvrije
radio-ontvangst dankzij een moderne dubbele tuner (die onhoorbaar
steeds naar de beste frequentie zoekt) en een aanmerkelijk verbeterde
spraakkwaliteit bij het telefoneren door de zogenoemde full
duplex-kwaliteit, onderscheidt met name de navigatiemodule zich door
verschillende noviteiten.
Deze zijn onder meer:
De in- en uitschakelbare afslag-zoomfunctie voor het uitvergroten van
de verkeers-situatie op het display.
Het dynamische navigeren op snelwegen met displayweergave van
filemeldingen.
De scrollfunctie voor de displaykaart, zodat naast de actuele positie
ook een eventuele andere schaalgrootte kan worden gekozen.
De functie ritplanning, die een ingave en opslag van acht bestemmingen
na elkaar mogelijk maakt.
De speciale navigatie-CD-ROM-speler, die niet alleen een navigatie-CD
kan lezen, maar ook een muziek-CD kan afspelen.