AutoRai

10-6-2002

Techniek, design en uitrusting Porsche Boxster verder geraffineerd

Voor het modeljaar 2003 heeft Porsche de Boxster en Boxster S decent geraffineerd. Het front van de jongste versie onderscheidt zich onder meer door nieuw vormgegeven luchtinlaten aan de zijden, die aan de buitenkant sterker zijn gewelfd.

Door deze andere vorm van de voorbumper/-spoiler neemt de luchtinname door de openingen in de voorbumper tijdens het rijden toe. Samen met de eveneens nieuw gestileerde en in carrosseriekleur gelakte luchtinlaatlamellen verbetert dit de aanvoer van koellucht. Net als voorheen krijgt het front van de Boxster S door een derde, in het midden geplaatste luchtinlaat zijn karakteristieke vorm. De onder de luchtinlaten geplaatste lipspoiler is bij de nieuwe Boxster nog sterker geaccentueerd en loopt naar de zijkanten uit in zogenoemde vinnen. Naast de vernieuwde en in carrosseriekleur gelakte luchtinlaten in de flanken, valt aan de achterzijde de nieuwe spoiler op. Net als bij de huidige modellen komt deze bij 120 km/h automatisch omhoog en zorgt daarmee voor een aanmerkelijke reductie van lift (opwaartse kracht) aan de achteras. Bij de nieuwe modellen is de luchtaanstroming naar de achterspoiler verder verbeterd door de gewijzigde vorm van het cabriodak.

De achterzijde van de kap staat verticaler ten opzichte van het kofferdeksel; daarmee lijkt de kap meer op de als optie verkrijgbare aluminium hardtop. Om deze vorm mogelijk te maken wordt een nieuwe, vierde kapbeugel toegepast boven de eveneens nieuwe, voortaan in glas uitgevoerde achterruit. Deze komt in de plaats van de kunststof ruit van de huidige Boxster-modellen en is uiteraard verwarmbaar. Bovendien zorgt de nieuwe achterruit niet alleen voor een beter zicht naar achteren, maar ook voor extra comfort bij koud en nat weer. De glazen achterruit heeft geen invloed op de tijd die nodig is om de kap te openen. Dankzij een nieuwe kapoverbrenging opent of sluit de kap nog steeds in slechts twaalf seconden.

Naast de grijs-witte richtingaanwijzers in de achterlichten en het nieuwe uitlaateindstuk voor de Boxster (ovaal) en voor de Boxster S (dubbel), zijn het verder vooral de beide markant-hogere achterspatborden, die de iets verlaagde achterpartij een nieuw aanzicht geven. De beide vinnen maken de achterzijde niet alleen optisch nog aantrekkelijker, maar zorgen via de geïntegreerde sleuven ook voor een betere afvoer van door de einddempers verhitte lucht.

Lager verbruik ondanks extra vermogen
De 2,7-liter motor van de Boxster levert voortaan 168 kW (228 pk) bij 6.300 tpm en de 3,2-liter motor van de Boxster S is nu goed voor 191 kW (260 pk) bij 6.200 tpm. Het maximum koppel bedraagt respectievelijk 260 Nm bij 4.700 tpm en 310 Nm bij 4.600 tpm. Daarmee is bijvoorbeeld de acceleratie 0-100 km/h van beide modellen verder verbeterd. Zowel de Boxster als de Boxster S zijn met respectievelijk 6,4 en 5,7 seconden 0,2 seconden sneller geworden.

Meer vermogen betekent bij Porsche toch een lager brandstofverbruik. Volgens de EU-norm is de Boxster met handgeschakelde versnellingsbak zon twee procent zuiniger geworden en verbruikt nu gemiddeld 9,7 liter per 100 kilometer (Tiptronic S: 10,7 l/100 km). De Boxster S verbruikt voortaan nog maar 10,5 liter per 100 kilometer (Tiptronic S: 11,1 l/100 km). De vermogenstoename, alsmede de verbruiks- en emissiereductie van de motoren danken de Boxster-modellen voornamelijk aan de nieuwe VarioCam-techniek. Deze maakt voortaan een continue nokkenasverstelling mogelijk over een hoek van 40 graden, waardoor een verdere reductie van gaswisselingsverliezen kan worden gerealiseerd. Het VarioCam-systeem wordt aangestuurd door de nieuwe Motronic ME 7.8. Dit motormanagement is speciaal voor deze toepassing ontwikkeld en meet daarvoor onder meer motortoerental, gaspedaalstand, luchthoeveelheid, motorolie- en koelvloeistoftemperatuur en gekozen versnelling.

Vijf of zes versnellingen afhankelijk van het model De Boxster met 2,7-liter motor wordt standaard weer gecombineerd met de beproefde, sportief afgestemde, handgeschakelde vijfversnellingsbak. De zesversnellingsbak van de Boxster S is vanwege het hogere motorkoppel aangepast en voortaan gecombineerd met een enkelvoudige drogeplaatkoppeling met een op de nieuwe prestaties afgestemde specificatie en aandrukkracht. De overbrengingen van de versnellingen konden voor beide transmissies onveranderd uit de vorige modellen worden overgenomen. Naar wens zijn beide modellen ook verkrijgbaar met de vijftraps Tiptronic S, die op perfecte wijze rijcomfort en sportieve ambities in overeenstemming brengt.

Snel en veilig bochtgedrag
Het onderstel en de remmen van de nieuwe Boxster-modellen zijn nagenoeg zonder wijzigingen uit de voorgangers overgenomen. De ontwikkelingsingenieurs hebben alleen de afstemming verder geoptimaliseerd met het oog op de gewijzigde prestaties van de autos. De absoluut sportieve handelbaarheid is te danken aan een spontane, directe en nauwkeurige besturing, goed beheersbare reacties op vermogenswisselingen (gas geven/gas loslaten) in bochten, hoge waarden voor de mogelijke dwarsversnellingen, alsmede minimale overhel- en inveerreacties in bochten en bij accelereren of remmen. De speciale Porsche-techniek garandeert de allerkortste remwegen ook na extreme duurbelasting en een grote remstabiliteit bij zowel rechtuit rijden als in bochten.

De Boxster-modellen zijn uitgerust met de bekende monobloc-remklauwen vóór en achter, beide uitgevoerd als vaste, aluminium, vierzuiger-remklauwen en gecombineerd met geventileerde remschijven. De thermodynamische balans van het hele remsysteem wordt ondersteund door een intelligente luchtaanvoer. De Boxster, die standaard met 16-inch lichtmetalen velgen wordt aangeboden, heeft vóór remschijven met een diameter van 298 mm en een dikte van 24 mm. Aan de achteras worden schijven met een doorsnede van 292 mm en een dikte van 20 mm toegepast. Bij de Boxster S bieden de standaard 17-inch lichtmetalen velgen de noodzakelijke ruimte voor krachtigere Carrera-remschijven. Daarmee is aan de vooras een diameter van 318 mm en een dikte van 28 mm mogelijk. Aan de achteras is dat respectievelijk 299 mm en 24 mm. Verder zijn de remschijven geperforeerd, net als bij de 911. Dit zorgt onder meer voor een beter aanspreekgedrag bij natte remmen. De waterfilm tussen remschijf en remblok kan zo effectief worden afgevoerd.

De geheel nieuw ontwikkelde 17-inch velgen en de als optie verkrijgbare 18-inch velgen zorgen voor een aanmerkelijke reductie van het onafgeveerde gewicht en daarmee voor een nog alerter en gevoeliger reageren van vering en demping. Bij de styling van beide velgen, die als optie ook voor de Boxster met 2,7-liter motor worden aangeboden, stond een zo laag mogelijk gewicht centraal. Een voorbeeld hiervan zijn de zeer smalle spaken. In verhouding tot de vorige velgen bedraagt de gewichtsbesparing bij de 17-inch velgen 2 kg en bij de 18-inch velgen 10,8 kg.

Noviteiten in de cockpit
Naast verschillende andere detailwijzigingen is voortaan, net als in de 911-modellen, een nieuwe, onder het middelste ventilatierooster geplaatste bekerhouder standaard. Eveneens nieuw is het verlichte dashboardkastje onder de airbag voor de voorpassagier; dit heeft een inhoud van vijf liter en biedt plaats aan artikelen tot A4-formaat, zoals bijvoorbeeld een auto-atlas. Het dashboardkastje is niet alleen afsluitbaar, maar ook nog eens aangesloten op het alarmsysteem (standaard op Boxster S, optie op Boxster).

De stoelen van beide modellen zijn net als voorheen uitgevoerd met hoogwaardig alcantara voor de middenbanen. De rugleuningen laten zich elektrisch verstellen, maar kunnen ook naar voren worden geklapt om de opbergmogelijkheden achter de stoelen en in de kapruimte gemakkelijk te kunnen benutten. Als optie zijn volledig elektrisch verstelbare stoelen met memoryfunctie beschikbaar. Bij het openen van de auto herkent de afstandsbediening dan welke van in totaal vier mogelijke contactsleutels wordt gebruikt en geeft deze informatie door aan de memoryfunctie. Met behulp van elektromotoren worden bestuurdersstoel en buitenspiegels reeds voor het instappen in de in de sleutel geprogrammeerde posities gebracht.

Het karakteristieke instrumentenpaneel met drie ronde instrumenten is niet gewijzigd. Net als voorheen onderscheidt de Boxster S zich van de Boxster door witte wijzerplaten en aluminiumkleurige randen rond de instrumenten. De standaard boordcomputer krijgt voortaan een display met een zogenoemde puntmatrix. De hogere resolutie in verhouding tot conventionele displays maakt bijvoorbeeld een variabele grootte van cijfers en letters mogelijk, alsmede de melding van extra informatieteksten. Daarnaast kunnen door de in de Boxster-serie voor het eerst toegepaste MOST-databus (Media Orientated Systems Transport) multimediagegevens als radiozender, muziektitel, inkomende telefoongesprekken of pictogrammen van het navigatiesysteem via glasvezelkabel op het display in het instrumentenpaneel worden weergegeven.

PCM: nieuw elektronisch topsysteem met hoog bedieningscomfort Het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) valt op door een volledig nieuw ontworpen en zeer bedieningsvriendelijk design. Het is onder meer uitgerust met dubbele tuner, CD-speler, dynamische routenavigatie, boordcomputer en kan als optie worden uitgebreid met een GSM dualband-telefoon. De functies zijn via de MOST-databus met elkaar verbonden. Opvallende kenmerken zijn bijvoorbeeld het 5,8-inch grote 16:9-kleurendisplay en het toetsenbord met twaalf toetsen, waarmee telefoonnummers of de frequentie van een radiozender eenvoudig en direct kunnen worden ingetoetst. Naast een bijzonder storingsvrije radio-ontvangst dankzij een moderne dubbele tuner (die onhoorbaar steeds naar de beste frequentie zoekt) en een aanmerkelijk verbeterde spraakkwaliteit bij het telefoneren door de zogenoemde full duplex-kwaliteit, onderscheidt met name de navigatiemodule zich door verschillende noviteiten.

Deze zijn onder meer:
De in- en uitschakelbare afslag-zoomfunctie voor het uitvergroten van de verkeers-situatie op het display.

Het dynamische navigeren op snelwegen met displayweergave van filemeldingen.

De scrollfunctie voor de displaykaart, zodat naast de actuele positie ook een eventuele andere schaalgrootte kan worden gekozen.

De functie ritplanning, die een ingave en opslag van acht bestemmingen na elkaar mogelijk maakt.

De speciale navigatie-CD-ROM-speler, die niet alleen een navigatie-CD kan lezen, maar ook een muziek-CD kan afspelen.