Ingezonden persbericht


Shell en Sport

Shell Jeugdvoetbal scoort

Als hoofdsponsor van het KNVB Jeugdvoetbal steunt Shell onder meer de landelijke competities voor A-, B- en C-junioren, de eindronden van de nationale Schoolvoetbalcompetitie en de speciaal ontwikkelde nationale Straatvoetbalcompetitie. De finales in de B- en C-juniorencompetities worden dit seizoen gespeeld tijdens de nationale KNVB/Shell Jeugdvoetbaldag op zaterdag 1 juni.

Deze dag zal voor de eerste maal decentraal op zes locaties in het land worden gehouden en omvat naast clinics en 'doe'-activiteiten gerelateerd aan het voetbal, onder meer de districtsfinales bij het school- en straatvoetbal. De finale van de B-junioren wordt gespeeld op het complex van AFC Ajax in Amsterdam. De C-junioren spelen hun finale in Werkendam op het terrein van Kozakken Boys. De overige vier accommodaties voor de Shell Jeugdvoetbaldag op 1 juni zijn van de verenigingen Brevendia (Stramproy), Barendrecht, FC Ter Apel '96 en De Bataven (Gendt). Op deze laatste locatie (gelegen tussen Arnhem en Nijmegen) zal ook op 1 juni worden gestreden om de Shell Jeugdcup, de bekercompetitie voor de A-junioren.

De finales van de nationale Shell Schoolvoetbalcompetitie (jongens/meisjes) staan gepland voor woensdag 12 juni op het KNVB Sportcentrum in Zeist. Enkele dagen later, op zaterdag 15 juni, volgen op De Dam in Amsterdam de landelijke finales (3 categorieën) van het Shell Straatvoetbal. De sinds het seizoen 1999/2000 ingestelde Shell Super Jeugdcup, tussen de bekerwinnaar en de landskampioen van de A-junioren (dit seizoen Ajax), zal op zondag 11 augustus worden gespeeld in de Amsterdam ArenA, voorafgaand aan de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal, de traditionele opening van het nieuwe profvoetbalseizoen.

Shell Nederland Verkoopmaatschappij (SNV) heeft sinds 1996 sponsorovereenkomsten met de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) en de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB). De nadruk in deze programma's ligt op het ontwikkelen en ondersteunen van de sportieve activiteiten van de jeugd.

Shell heeft gekozen voor onder meer voetbal, omdat een bedrijf als Shell zich thuis voelt bij de topsport die voetbal is. Ed van den Bent van Sportsponsoring: 'Het is de meest beoefende sport in Nederland, met meer dan een miljoen clubleden. Daarnaast kent het voetbal in Nederland een hoge organisatiegraad met professionele invulling op alle niveaus. Voetbal spreekt een groot deel van de bevolking aan en kent een grote emotionele betrokkenheid van het publiek. Dus ook onze klanten, zowel jong als oud. Verder draagt sport bij aan een gezonde leefstijl.'

Dat de jeugd de toekomst heeft, is een veel gebruikt maar wel toepasselijk cliché. Daarom kiest Shell naast het algemene KNVB-sponsorschap (onder meer van het Nederlands Elftal), bewust voor het steunen van projecten die specifiek gericht zijn op de jeugd. 'Met het omarmen van het jeugdvoetbal wil Shell een bijdrage leveren aan de continuïteit van de Nederlandse voetbalsport. Want de sterren van morgen spelen nu ergens in de jeugdafdeling van een club, op school of op straat', aldus Van den Bent.

Copyright Shell Nederland 2002