AutoRai

12-6-2002

Audi levert high performance met RS6

Met de komst van de nieuwe RS6 introduceert Audi haar krachtigste productiemodel ooit. De auto, die vanaf september bij de Audi-dealers staat, komt voort uit de samenwerking tussen quattro GmbH en AUDI AG.

De nieuwe Audi RS6 is een wereldwijd uniek model. Met zijn innovatieve onderstelsysteem Dynamic Ride Control (DRC) en het high performance remsysteem met vaste achtzuigerremklauwen biedt hij een nieuwe dimensie van rijdynamiek. Het design van de RS6 is zowel soeverein als decent en heeft geen overdreven accenten nodig om krachtig over te komen. De RS6 is vanaf september leverbaar als Limousine en Avant; de prijs is respectievelijk 125.900,-- en 128.940,-- inclusief BPM/BTW.

De overtreffende trap
Met de introductie van de nieuwe RS6 introduceert Audi haar krachtigste productiemodel ooit. Het topmodel van het A6-programma is door quattro GmbH ontworpen en in nauwe samenwerking met AUDI AG ontwikkeld. De V8-biturbo motor van de RS6 levert 331 kW (450 pk) en maakt prestaties mogelijk die een volbloed sportauto niet zouden misstaan. Met zijn innovatieve onderstelsysteem DRC (Dynamic Ride Control) en zijn high performance remsysteem met achtzuigerremklauwen biedt hij een nieuwe dimensie op het gebied van rijdynamiek. Het design van deze topatleet heeft daarentegen een bewust decente uitstraling.

De Audi RS6 debuteert met een uniek pakket. In het high performance segment zetten de enorme vermogensontwikkeling, de permanente vierwielaandrijving quattro, het innovatieve DRC-onderstel en het bijzonder krachtige remsysteem nieuwe maatstaven.

Aangezien dagelijks autorijden niet alleen uit sportieve ritjes bestaat, doet de nieuwe Audi RS6 geen concessies op het gebied van functionaliteit en comfort. Om in te kunnen spelen op alle wensen en eisen van zakelijk, privé- of vrijetijds-gebruik wordt hij dan ook zowel als Limousine als Avant aangeboden.

Derhalve is het ook logisch dat de Audi RS6, ondanks zijn overduidelijk sportieve aspiraties, met zijn soevereine outfit eerder terughoudend dan flamboyant is gestileerd geheel in overeenstemming met de verwachtingen die zijn veeleisende klantenkring heeft van een dergelijke wagen.

De iets verder naar beneden doorgetrokken voorspoiler met drie specifieke luchtinlaten (met gaasroosters) accentueert samen met de 19-inch lichtmetalen velgen, de dorpelverbreders, de achterspoiler voor de Limousine, en een nieuw gestileerde achterskirt de krachtige dynamiek van de RS6.

Prestatiegericht motorvermogen
De achtcilinder V-motor met een cilinderinhoud van 4,2 liter is speciaal voor de Audi RS6 ontwikkeld. Tussen de 5700 en 6400 t/min. ontwikkelt hij permanent zijn maximum vermogen van 331 kW (450 pk). Het maximum koppel van 560 newtonmeter is in een extreem breed toerengebied beschikbaar: van 1950 tot 5600 t/min.

Het grootste deel van de vermogenstoename is te danken aan twee snel aansprekende turbocompressoren. Deze bieden een nog hoger rendement dankzij twee grote laadluchtkoelers met minimale drukverliezen. Elke cilinderrij beschikt over een eigen turbo.

De V8-motor van de RS6 heeft een aluminium motorblok. De vijfkleppentechniek werkt met drie inlaat- en twee uitlaatkleppen per cilinder, die worden bediend via roltuimelaars.

In overeenstemming met de vermogenstoename zijn in de cilinderkop de in- en uitlaatkanalen aangepast en is de diameter van de aanzuig- en drukleidingen voor de biturbo-motor vergroot. Voor een maximale warmte-afvoer rond de verbrandingsruimten en kleppen is de koelende vloeistofmantel in de kop gericht geoptimaliseerd.

Ook het gemodificeerde motormanagement speelt een belangrijke rol bij de efficiency van de RS6-motor. Het Motronic ME 7.1.1 werkt met turbodruk-, anti-pingel- en uitlaatgastemperatuurregeling. Speciaal voor gebruik in de Audi RS6 is het systeem aangepast aan de specifieke biturbo-eisen.

quattro GmbH ontwikkelde een qua tegendruk geoptimaliseerd, dubbel uitlaatsysteem. Het bestaat uit speciale midden- en einddempers, grote pijpdiameters, en voor- en hoofdkatalysatoren met metalen monolieten. Bij de ontwikkeling van het uitlaatsysteem lag verder de nadruk op een krachtig en sportief uitlaatgeluid over het hele toerengebied. De RS6 voldoet ruimschoots aan de emissienorm EU3.

Voor een betere gewichtsverdeling van de auto is de accu naar achteren verplaatst. Deze bevindt zich nu in de uitsparing van het reservewiel. Het luchtfilter met twee filterelementen is boven de motor geplaatst. Het luchtfilterhuis is gemaakt van een koolstofvezel-composiet. In combinatie met een andere koolstofvezelkap over het voorste deel van de motor zorgt dit voor een indrukwekkend ogende motorruimte.

Prestaties
De enorme tractie van de permanente vierwielaandrijving quattro zet het hoge motorkoppel van de V8-biturbo om in effectieve en koersvaste prestaties. Voor de sprint van 0-100 km/h heeft de Audi RS6 slechts 4,7 seconden nodig; accelereren van 0-200 km/h kost 17,6 seconden. De topsnelheid wordt bij 250 km/h elektronisch zacht begrensd.

Sportief afgestemde tiptronic
De speciaal voor de RS6 verder ontwikkelde 5-traps automatische tiptronic-transmissie is gebaseerd op die uit de zesliter-twaalfcilinder Audi A8 6.0 en heeft geen enkele moeite met zeer hoge motorkoppels. Bij de aanpassing lag de nadruk op nog kortere schakeltijden. Het adaptieve programma van de tiptronic herkent direct de actuele rijstijl van de bestuurder en varieert de schakelpunten in overeenstemming daarmee.

Het dynamische Sport-programma van de 5-traps automatische tiptronic-transmissie is afgestemd op de eisen van een bewust sportieve rijstijl. In S wordt bij gasgeven later opgeschakeld, zodat het toerenpotentieel van de motor beter kan worden benut, en wordt bij gasloslaten vlotter teruggeschakeld. Ook worden in dit programma de schakelpunten adaptief aan de rijstijl van de bestuurder aangepast.

Een andere bijzonderheid komt tot uitdrukking bij sportief bochtenwerk. Hier kiest de verder ontwikkelde tiptronic al naar gelang de dwarsversnelling die op de auto werkt een speciaal subprogramma dat de schakelpunten nogmaals verder naar boven verlegt. Zo worden de versnellingen optimaal benut en wordt ongewenst schakelen en daarmee een onderbreking van de trekkracht in bochten voorkomen.

Natuurlijk kan de RS6-bestuurder de transmissie ook handmatig schakelen. Daarbij heeft hij de keuze tussen het aantippen van de keuzehendel of bediening via één van de beide schakelpeddels achter het stuur net als in de autosport. Deze peddels zijn vast aan het stuur bevestigd, zodat ze bij elke stand van het stuurwiel ergonomisch gunstig in de hand liggen. Daarbij dient de rechter peddel om op en de linker peddel om terug te schakelen. Een goed voelbaar drukpunt zorgt voor een exacte terugkoppeling.

Als de bestuurder in de automaat-modus een schakelpeddel bedient, wordt de automaatfunctie direct onderbroken. Gedurende tien seconden heeft de door de bestuurder gekozen versnelling voorrang boven het op dat moment actieve schakelprogramma. Het transmissiemanagement controleert voor de veiligheid wel altijd of de handmatige schakelopdracht mag worden uitgevoerd bijvoorbeeld om motorschade te voorkomen.

High performance remsysteem
Gezien het enorme prestatiepotentieel van de RS6 heeft quattro GmbH het remsysteem van de RS6 compleet nieuw ontwikkeld. Aan de voor- en achterwielen worden nu grotere, van de autosport afgeleide compound-remschijven toegepast.

De aluminium remschijfnaaf weegt minder en zorgt daarmee voor een lager onafgeveerd gewicht. De geventileerde gietijzeren frictiering, de eigenlijke remschijf, is met 14 stalen stiften bevestigd aan de naaf. Deze ontkoppeling maakt een variable uitzetting van de onderdelen mogelijk, zonder dat ze ongewenst vervormen.

De zogenoemde zwevende bevestiging biedt betere prestaties, met name bij extreme belasting en bij hoge bedrijfstemperaturen. De geventileerde remschijven hebben aan de vooras een diameter van 365 mm en aan de achteras van 335 mm. Vóór zijn ze gecombineerd met vaste achtzuigerremklauwen, achter met vaste eenzuigerklauwen, inclusief geïntegreerde handrem.

De parameters van het ABS en de elektronische remkrachtverdeling zijn speciaal afgestemd op het high performance karakter van het nieuwe remsysteem. De sportieve regelalgoritmes van het antiblokkeersysteem zijn gericht op zeer korte remwegen en optimaal regelcomfort.

Het onderstel
De RS6 is standaard uitgerust met 19-inch lichtmetalen velgen. Deze 9 J x 19-velgen in nieuw vijfarmdesign zijn voorzien van banden in de maat 255/35 R 19. Ook standaard is een bandenspanningscontrolesysteem. Dit bewaakt tijdens het rijden de ingestelde bandenspanning van de vier wielen onder de auto. Het systeem werkt ook bij de af-fabriek geleverde wintervelgen. Drukafwijkingen worden direct in het instrumentenpaneel gemeld.

De zwenklagers en de reactie-armen van de viermaal geleide voorwielophanging zijn gemaakt van aluminium. Dit resulteert in een reductie van het onafgeveerde gewicht. De veerdempereenheden en de elastokinematische afstemming zijn aangepast aan de gewijzigde asgewichten, alsmede aan de gemodificeerde geometrie van de wielophanging en zijn gericht op een sportieve handelbaarheid. Een massieve stabilisatorstang en de direct overgebrachte tandheugelbesturing dragen bij aan de nadrukkelijk sportieve handelbaarheid. Achter heeft de Audi RS6 een wielophanging met dubbele dwarsarmen plus stabilisatorstang.

DRC biedt nieuwe dimensies in rijdynamiek
In de nieuwe Audi RS6 wordt voor het eerst het innovatieve onderstelconcept Dynamic Ride Control (DRC) toegepast. Deze geïntegreerde overhel- en duikcompensatie bestaat uit een speciaal dempersysteem dat zonder elektronica deze bewegingen direct tegenwerkt. Bij het insturen en het nemen van een bocht wordt de dempingskarakteristiek zo veranderd dat de bewegingen van de auto om de lengte-as (overhellen) en om de dwarsas (duiken) aanmerkelijk worden gereduceerd.

De enkelvoudige schokdempers zijn via een centrale regelklep en twee aparte olieleidingen hydraulisch verbonden met de diagonaal tegenoverliggende demper (bijvoorbeeld links-voor met rechts-achter). De vlakbij de achteras geplaatste DRC-kleppen bieden met hun liggende zuiger en daarachter liggende, gasgevulde ruimte het benodigde compensatievolume.

Bij het insturen en het nemen van een bocht wordt, via de centrale regelklep, tussen de kruiselings gekoppelde schokdempers een oliestroming en daarmee een extra dempingskracht gerealiseerd. De referentielijn van de schokdemper is bij eenzijdig inveren dan zodanig veranderd dat kantel- of duikbewegingen nagenoeg volledig zijn geëlimineerd. Op deze manier zorgt dit alerte, mechanisch-actieve dempersysteem ervoor dat de RS6 extreem koersvast door bochten rijdt en precies op stuurbewegingen reageert.

Bij gelijkzijdig inveren is de conventionele demping actief. Zo wordt het voor een sportwagen buitengewoon hoge rijcomfort gegarandeerd. Het DRC-onderstel zorgt voor een toonaangevende handelbaarheid, precieze stuurreacties en een neutraal zelfstuurgedrag ook bij hoge snelheden. De Audi RS6 zet daarmee nieuwe maatstaven op het gebied van rijdynamiek in personenautos.

Dit is overigens iets waaraan ook het in de RS6 standaard ingebouwde elektronische stabiliteitsprogramma ESP een bijdrage levert. De nieuwste generatie van ESP is afgestemd op een nadrukkelijk sportieve rijstijl. Zelfs bij een zeer dynamische rijstijl wordt pas laat en kortstondig ingegrepen.

In het ESP zijn de functies ABS met EBV (elektronische remkrachtverdeling), EDS (elektronisch sperdifferentieel met remingreep), ASR (aandrijfslipregeling) en de overkoepelende langsstabiliteitsregeling geïntegreerd dit vormt een uitgebreid veiligheidspakket. De motor-sleepmoment-regeling (MSR) opent of sluit automatisch de gasklep indien een te grote remmende werking van de motor bijvoorbeeld een uitbreekreactie zou kunnen veroorzaken.

Karakteristieke verschijning
De Audi RS6 loopt niet te koop met zijn extreme prestatiepotentieel hij ziet er eerder zeer subtiel uit. Naast de 19-inch lichtmetalen velgen verschaffen de aërodynamisch effectieve modificaties aan front, achterpartij en dorpelgebied de RS6 beslist een dynamisch, maar nog altijd decent voorkomen.

Drie grote luchtinlaten de middelste voor de radiateur en de oliekoeler, de beide buitenste voor de laadluchtkoelers accentueren het front van de RS6. De roosters in de luchtinlaten zijn ruitvormig gerasterd en qua luchtstroming geoptimaliseerd. Xenon Plus-koplampen achter helder lampglas en mistlampen links en rechts in de schachten van de luchtinlaten completeren het gezicht van de Audi RS6.

Twee vertikale kleppen aan de binnenflanken van de buitenste luchtinlaten verbeteren de luchtstroming naar de laadluchtkoelers. Daaraan draagt overigens ook de aërodynamisch gevormde spoilerlip bij, die bovendien de wegligging nog verder verbetert.

Met drie optisch gelijke, maar kleinere gaasroosters kopieert de achterskirt het ontwerpthema van het front. De twee ovale eindpijpen van het uitlaatsysteem bevinden zich onder de beide buitenste roosters en plaatsen eveneens een optisch accent.

Aërodynamisch gevormde dorpels en een subtiele spoilerrand op het kofferdeksel van de Limousine accentueren het sportieve lijnenspel van de Audi RS6. Uit de namen van de vijf exclusieve lakkleuren voor de Audi RS6 spreekt de verwantschap met de autosport. Klanten kunnen kiezen uit naar circuits genoemde pareleffectkleuren Avuszilver, Misanorood, Goodwoodgroen, Mugelloblauw en Daytonagrijs. Daarnaast is de RS6 ook verkrijgbaar in Ebonyzwart.

De dakframelijsten, de raamlijsten, de buitenspiegels, de omlijsting van de grille en de dakreling van de Avant zijn uitgevoerd in mat aluminium. Deze aspecten behoren net als de RS6-emblemen (met laserrode ruit) in de grille, op het kofferdeksel c.q. de achterklep, en op dorpellijsten tot de decente carrosserie-details van de RS6.

Het interieur
Het exclusieve interieur van de Audi RS6 wordt gekenmerkt door sportiviteit en individualiteit. In het interieur zorgen hoogwaardige materialen en zorgvuldig geselecteerde componenten voor een harmonieuze ambiance.

De Recaro-sportstoelen met speciale stoelbekleding en geïntegreerd RS6-embleem bieden een uitstekende ondersteuning, optimale zijdelingse steun en perfect reiscomfort. Voor een goede grip zijn stuurwielrand en keuzehendelgreep bekleed met geperforeerd leder.

De schakelcoulisse is uitgevoerd in mat aluminium. De portiergrepen zijn matzwart geëloxeerd. In principe kan de RS6-koper kiezen uit twee interieurkleuren: Zwart of Zilver. Bij de optie Zwart worden drie verschillende materialen voor de stoelbekleding aangeboden: zijdenappaleder afgezet met zilveren biezen, leder-stof-combinatie en tegen meerprijs natuurleder. Bij de leder-stof-combinatie zijn de zijwangen en de hoofdsteunen bekleed met zwart parelnappaleder, terwijl de middenbanen van de stoel zijn uitgevoerd in een weefsel met ingeweven aluminiumgaren. De hemelbekleding is uitgevoerd in zwarte alcantara.

De optie Zilver omvat stoelen met een zilverkleurig, licht zijdenappaleder afgezet met zwarte biezen, hemelbekleding in zilvergrijs alcantara en zilverkleurige veiligheidsgordels

In beide gevallen zijn de panelen in de portieren bekleed met leder in dezelfde kleur als die van de stoelbekleding. De sierlijsten op portieren, dashboard en middenconsole zijn naar wens leverbaar in zwarte klavierlak, agaatkleurig populierenhout of koolstofvezel.

Standaarduitrusting
De standaarduitrusting van de RS6 omvat onder meer Recaro-sportstoelen met lederen bekleding en stoelverwarming vóór en achter, een skifoedraal achter de middenarmsteun van de achterbank voor het meenemen van lange voorwerpen, en kinderzitjesbevestiging ISOFIX. De automatische airconditioning met zonnestandsafhankelijke regeling heeft aparte instellingen voor links en rechts. Het bestuurdersinformatiesysteem (FIS) omvat boordcomputer, Auto-Check-Control, buitentemperatuurmeter en een radiografisch gestuurd klokje dat altijd gelijk loopt.

Ook standaard zijn het driespaaks lederen sportstuurwiel met schakelpeddels, een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, het hoogwaardige Navigatiesysteem Plus met 250 watt BOSE-Soundsystem. De parkeerassistentie Akoestisch Parkeer Systeem maakt inparkeren gemakkelijker door de akoestische melding van de vrije afstand achter de auto. Xenon Plus koplampen verlichten de rijbaan vóór de Audi RS6 helder en gelijkmatig. Een alarmsysteem met interieurbewaking beschermt de RS6 tegen ongewenste aandacht.

De veiligheidsuitrusting omvat onder meer airbags voor bestuurder en voorpassagier, zij-airbags voorin en het Audi hoofdairbagsysteem SIDEGUARD. Dit biedt bij een aanrijding tegen de flank of schuin van voren of van achteren extra bescherming voor hoofd en halspartij van bestuurder, voorpassagier en de buitenste passagiers op de achterbank. Dit airbagsysteem dekt het hele zijruitopppervlak, inclusief A- en B-stijlen, nagenoeg volledig af.

Productie
De Audi RS6 is na de bijzonder succesvolle Audi RS4 het tweede aparte model dat door quattro GmbH is ontworpen en in samenwerking met AUDI AG is ontwikkeld. De RS6 wordt geproduceerd in Neckarsulm. De eindmontage en de afwerking van de RS6 geschieden met de hand bij quattro GmbH. Deze methode staat garant voor een zeer hoge kwaliteit en heeft zich reeds bewezen bij de productie van de RS4.