AutoRai

12-6-2002

Kia Sorento nader bekeken

De nieuwe Sorento is het wapen waarmee Kia de aanval opent op de top van het SUV (Sports Utility Vehicles) segment. Het is een forse, smaakvol gestileerde auto met vierwielaandrijving, die tevens fungeert als boegbeeld van het nieuwe Kia.

De Sorento biedt alles voor de veeleisende automobilist: luxe, comfort, een stijlvol design en de keuze uit drie krachtige motoren. Ondanks het veelzijdige karakter van de auto heeft Kia een ongekend scherpe prijs weten te calculeren. Er is al een Sorento vanaf 24.995 euro.

Opvallend design
Zoals het een topklasse SUV betaamt heeft de Kia Sorento een machtig voorkomen. Dankzij vier fraaie lichtmetalen velgen en brede 225/75/16 banden torent de auto boven de rest van het verkeer uit. De stoere achterzijde versterkt het imposante karakter van de Sorento.

Dit nieuwe model van Kia oogt niet alleen indrukwekkend, het blijkt ook uit de afmetingen op papier. In het segment van de SUVs plaatst de Sorento zich met gemak tussen de grotere en ruimere modellen dankzij een lengte van 4,56 meter en een hoogte van 1,73 m.

Ondanks het robuuste karakter van de auto heeft de Sorento een elegante uitstraling. Verschillende mooi afgewerkte details op gebied van moderne styling helpen hierbij, zoals de kop- en mistlampen achter helder glas, de trapezium vormige grille, die met chroom is omrand, en de in kleur meegespoten deurgrepen.

Van opzij gezien valt goed op dat de Sorento over grote ramen beschikt. Van voren naar achteren gezien, zijn er maar liefst vier verschillende ruiten gecreëerd. Door de grote glaspartijen krijgt de auto een open karakter. Ook de bestuurder heeft hier baat bij. Hij of zij is altijd verzekerd van goed zicht. Ook heel praktisch is de achterruit. Deze kan onafhankelijk van de vijfde deur geopend worden. Dat is makkelijk wanneer de auto in de stad in een nauwe parkeerplaats staat en de klep daardoor niet open kan. Op die manier is de bagageruimte toch bereikbaar.

De vormgeving van de Sorento is er op gericht de auto maximaal te laten presteren op zowel verhard als op onverhard terrein. De lange wielbasis van 2,71 meter draagt in belangrijke mate bij aan het comfort en met de ruime bodemvrijheid kan de Sorento ook off-road uit de voeten.

Ruim en functioneel interieur
Het interieur van de Kia Sorento straalt luxe uit. Het gebruik van chique ogende materialen en prettig aanvoelende stoffen maken het verblijf voor de inzittenden zeer aangenaam.

Bij het ontwerp van het dashboard heeft Kia de bestuurder en dan met name zijn zithouding centraal gesteld. Alle bedieningspanelen zijn weloverwogen geplaatst. Alles zit binnen handbereik. Zelfs de knoppen op het middenconsole voor onder meer de airconditioning zijn hoger opgesteld, zodat de bestuurder voor de bediening de ogen nauwelijks van de weg en het verkeer hoeft af te wenden.

De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar en heeft instelbare lendensteunen. Een in hoogte verstelbaar stuur, centrale vergrendeling en elektrisch bedienbare ramen voor en achter zijn standaard. Het ergonomisch ontworpen interieur van de Sorento is het resultaat van een wereldwijde visie van Kia. Bij het ontwerp is gelet op de voorkeuren en smaken die autorijders van SUVs in verschillende landen hebben.

De Sorento biedt plaats aan vijf volwassenen. Iedere passagier beschikt over ruim voldoende hoofd-, schouder- en beenruimte. Grote comfortabele stoelen zorgen voor voldoende steun en maken het afleggen van lange afstanden tot een genot.

Kia heeft de Sorento ontworpen als antwoord op de vraag naar meer functionaliteit en flexibiliteit dan in doorsnee (station)wagens. Dat blijkt onder meer uit de talloze opbergmogelijkheden. Alle passagiers hebben verschillende opbergvakken en bekerhouders binnen handbereik, waardoor niets door de auto hoeft te slingeren. Natuurlijk zijn er ook opbergmogelijkheden als een dashboardkastje en netten achter de voorstoelen, maar de Sorento gaat nog verder. Opbergruimte is te vinden onder de middenarmsteun, onder de voorstoel, onder de vloer, in de deuren en zelfs in het dak. Om er zeker van te zijn dat het de achterpassagiers aan niets ontbreekt, heeft Kia in het achtereinde van het middenconsole een asbak en een 12-volt stopcontact aangebracht.

De achterbank is in twee gescheiden delen neerklapbaar om de toch al forse bagageruimte van 890 liter te vergroten naar een royale 1.900 liter laadvolume. Ook in de bagageruimte bevindt zich een 12-volt stopcontact.

Maximale veiligheid aan boord
Kia heeft veiligheid en bescherming van inzittenden hoog in het vaandel staan. Om op alle fronten het hoogst haalbare niveau te verkrijgen, zijn de constructeurs uitgegaan van eisen die zowel in Europa als in Amerika bij de zwaarste crashtesten worden gehanteerd. Met behulp van de meest geavanceerde computersimulaties en door het uitvoeren van talloze botsproeven is een maximale effectiviteit van de diverse veiligheidssystemen bereikt, zowel bij aanrijdingen van voren als van opzij.

De Sorento heeft als een van de weinige modellen in de SUV klasse zowel voor- als achter geventileerde remschijven. Die brengen de auto bij een snelheid van 100 km/uur in 43,7 meter tot stilstand. Het standaard aanwezige ABS houdt de Sorento bovendien bestuurbaar tijdens het remmen. Daarnaast zorgt het standaard EBD systeem voor een optimale verdeling van de remdruk.

Carrosserie en chassis zijn nauwgezet op elkaar afgestemd om botskrachten op te vangen en letsel voor inzittenden zo beperkt mogelijk te houden. In de portieren zitten stalen balken en in het dak is een beschermende rolbeugel opgenomen. Het dashboard is voorzien van energieabsorberende bekleding en er zijn twee airbags aanwezig, die dankzij hun de-powered werking de kans op letsel bij botsingen minimaal houden. De gordels hebben spanners met spankrachtbegrenzing. De stuurkolom bestaat uit delen die ten opzichte van elkaar kunnen knikken. Bij een botsing blijft het stuurwiel zodoende op zijn plaats. Standaard zijn zij-airbags, die zich als een gordijn ontvouwen, voor zowel de voor- als achterpassagiers. Verder is de auto uitgerust met kindersloten.

Verfijnd onderstel
Bij het onderstel van de Sorento heeft Kia de hulp van Porsche ingeroepen, voor optimale afstemming op de Europese markt. Voor werd gekozen voor het geavanceerde double wishbone systeem, wat garant staat voor perfecte stuurprecisie en optimaal veercomfort. De auto heeft daardoor een comfortabele en voorspelbare wegligging. Door de afstelling en afstemming van de voorwielophanging zijn duikneigingen bij hard remmen of in scherp genomen bochten sterk onderdrukt. De Sorento heeft dan ook een opmerkelijk grote stabiliteit. Overhellen komt nauwelijks voor.

Krachtige motoren Behalve stijl en uitstraling vormt de vooruitstrevende techniek een sterk wapenfeit waarop Kia bij zijn nieuwe model het accent legt. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de drie krachtige motoren die de Sorento van aandrijving voorzien.

Zo heeft Kia een zuinige, moderne turbodieselmotor beschikbaar met een inhoud van 2,5 liter. Hij levert 140 pk bij 3800 toeren per minuut en een machtig koppel van 320 Nm bij slechts 2000 toeren. De kracht en de souplesse zijn enorm, wat te danken is aan de technisch vooruitstrevende elektronische common rail brandstofinjectie. Injectoren spuiten dieselolie onder extreem hoge druk rechtstreeks in de cilinders. Deze directe inspuiting draagt bij aan het hoge vermogen en zorgt voor veel trekkracht bij lage toeren. De motor is verder opmerkelijk stil.

Naast de dieselmotor levert Kia voor de Sorento twee benzinemotoren. De eerste is een viercilinderkrachtbron met een inhoud van 2,4 liter. Deze motor heeft een vermogen van 139 pk en levert een maximumkoppel van 196 Nm bij 2500 toeren per minuut. Aan de top van de motorenlijn staat de V6-motor van 3,5 liter met 195 pk. Deze zescilindermotor heeft een maximale trekkracht van 300 Nm bij 3000 toeren. Met deze motor haalt de Sorento een topsnelheid van 192 km/uur.

Twee aandrijfsystemen
De Sorento heeft een technisch hoogstaande aandrijflijn. Standaard beschikt hij over handmatig in- en uitschakelbare vierwielaandrijving met de mogelijkheid van een lage overbrenging. Deze low gear verschaft extra trekkracht als de omstandigheden dat vereisen, bijvoorbeeld bij rijden in sterk heuvelachtig terrein. Een automatische vierwielaandrijving is standaard vanaf de EX Custom. Dit systeem verdeelt de aandrijfkrachten tussen voor- en achterwielen, waarbij het gebruik maakt van de wielen met de meeste grip. Op droog asfalt, als tractie via vier wielen niet echt nodig is, schakelt het systeem de voorwielaandrijving uit om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden.

Transmissie
De verschillende transmissies voor de Sorento sluiten na vele testen perfect aan op het rijgedrag van de auto. Dankzij extra versterkte verbindingspunten van de versnellingsbak worden hinderlijke vibraties tot een minimum beperkt.

De Sorento met de benzinemotor met een inhoud van 2,4 liter is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 3,5-liter V6 wordt standaard geleverd met een viertraps automaat. De zuinige dieselmotor kan voorzien worden van een handgeschakelde vijfversnellingsbak of van een viertraps automaat (optie).

Uitvoeringen en specificaties
Het flexibele en veelzijdige karakter van de Sorento komt tot uiting in de uitvoeringsmogelijkheden. De luxe van gisteren is de noodzaak van vandaag. Daarom heeft Kia de Sorento standaard voorzien van vele extras die bij modellen van andere merken vaak als optie gelden. Op geen enkel vlak is een compromis ten koste van kwaliteit en luxe gesloten. Tot in detail beantwoordt de Sorento aan hoge eisen.

De Sorento is leverbaar in vier uitvoeringsvarianten, te weten LX, EX Custom, EX en EX Luxe. Alle varianten hebben, dankzij met zorg gekozen accessoires, hun eigen, unieke karakter. Een grille met chromen rand, getint glas, voorruitverwarming, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, 16-inch lichtmetalen velgen, middenarmsteun voor en achter en airconditioning zijn bij alle versies standaard aanwezig.

De EX Custom-uitvoering biedt bovenop de uitrusting van de LX onder meer mistlampen voor, deurgrepen in carrosseriekleur, overheadconsole met multi-meter, deurgrepen van het interieur in chroom, verlichte make-up spiegel en cruise control.

De Sorento EX doet hier nog een schepje bovenop. Deze auto wordt geleverd met automatische vierwielaandrijving, elektrisch inklapbare buitenspiegels, houtafwerking in het interieur, lederen stuur en climate control. De EX Luxe-uitvoering beschikt over alle mogelijke accessoires. Deze heeft onder meer nog koplampsproeiers, chromen deurgrepen, dorpelbescherming, lederen bekleding en een elektrisch verstelbare en verwarmbare bestuurdersstoel.

Voor welke uitvoering ook gekozen wordt, de Sorento staat garant voor een subliem rijgedrag. Kia heeft de auto ontworpen om de bestuurder en andere inzittenden de luxe van een limousine te laten ervaren in een fraaie auto met vierwielaandrijving. Dat maakt rijden in een Kia Sorento heel bijzonder.

Prijzen
De Sorento is leverbaar voor de volgende prijzen: 2.4 LX 24.995 euro
2.4 EX Custom 26.495 euro
2.4 EX 28.495 euro
2.4 EX Luxe 31.495 euro

3.5 V6 automaat EX 34.495 euro
3.5 V6 automaat EX Luxe 37.495 euro

2.5 CRDi LX 28.995 euro
2.5 CRDi EX Custom 30.495 euro
2.5 CRDi EX 32.495 euro
2.5 CRDi EX Luxe 35.495 euro
2.5 CRDi automaat EX 34.495 euro
2.5 CRDi automaat EX Luxe 37.495 euro