AutoRai

12-6-2002

Laatste Saab 9-3 hatchback uit Trollhättan

Een kenmerkend model van Saab maakt een laatste buiging voor zijn trouwe publiek. De combi-coupé, die al sinds de jaren '70 deel uitmaakt van het Saab-gamma, neemt afscheid.

Onlangs is in de Saab-fabriek in Trollhättan het laatste exemplaar, een 9-3 vijfdeurs hatchback, van de band gerold. Alleen in het Finse Uusikaupunki gaat de productie nog voor de Scandinavische markten even door. De nieuwe generatie 9-3 betreedt het toneel echter met een vierdeurs Sport Sedan en daarmee speelt Saab opnieuw een onderscheidende rol.

De vijfdeurs hatchback van Saab stamt uit de beginjaren zeventig. Bjorn Envall, destijds hoofd van de afdeling Design, ontwierp de toenmalige Saab 99 als alternatief voor een traditionele stationwagen. Waarom zou je met een auto rijden die lijkt op een bedrijfswagen als het niet nodig is? vroeg hij zich af. Envall combineerde een sportief profiel van een coupé met praktische zaken, zoals een grote tot aan de bumper doorlopende achterklep en een volledig neerklapbare achterbank. Dit bijzondere van de Saab 99 werd doorgetrokken in twee generaties van de Saab 900 en in de latere 9-3.

Pionier
Saab behoorde tot de eerste fabrikanten die een vijfdeurs hatchback uitbrachten voor de top van de markt. Het beeld van een grote vijfdeurs hatchback is altijd nauw verbonden geweest met Saab. Het sportieve voorkomen en de dynamische kwaliteiten van een combi-coupé zijn uitgegroeid tot een handelsmerk en tot een niche in de topklasse, die zeker toen vooral werd gedomineerd door sedans en daarvan afgeleide stationwagens.

De eerste generatie 900 van de beginjaren tachtig bezorgde Saab een reputatie als producent van sportieve, veelzijdige turbo-autos van een eigen karakter en met technische spitsvondigheden. De lange neus, de overhang achter, de ronde voorruit, vijf deuren en de kleine extra zijruiten achterin typeerden de 900. Dat gold ook voor de eigenzinnige opstelling van de motor. Die stond in de lengterichting (dus niet dwars op de rijrichting zoals bij veel voorwielaandrijvers) en de uitgaande aandrijfas voor de versnellingsbak (prise-as) zat daarbij aan de voorzijde van het blok in plaats van aan de achterkant, wat destijds meer gebruikelijk was.

Achter de behoorlijk forse buitenmaten zat echter geen al te ruim interieur. Dat veranderde met de komst van de tweede generatie 900 in het najaar van 1993. Een frisse vormgeving van carrosserie en interieur in combinatie met een uitgebreide standaarduitrusting en een meer ruimte opleverende overdwars geplaatste motor maakte Saab aantrekkelijk voor een groter publiek. Met name de vijfdeurs zorgde voor een opvallende stijging van de verkopen.

Talladega
Kracht en kwaliteit van Saab kwamen in 1996 haarscherp in beeld dankzij het spraakmakende evenement op het oval circuit in Talladega in de Verenigde Staten. Zes geheel standaard Saabs 900 vestigden daar veertig snelheids- en duurrecords, waarbij de 900 2.0 Turbo 25.000 mijl aflegde met een gemiddelde snelheid van 226 kilometer per uur. De nieuwe 900 had bovendien een aantal innovatieve voorzieningen, zoals drie driepunts gordels achterin in combinatie met een neerklapbare achterbank en de Black Panel functie in het dashboard. Die maakte het mogelijk om de achtergrondverlichting van het instrumentenpaneel (op die van de snelheidsmeter na) uit te schakelen om de ogen bij het rijden in het donker meer ontspanning te bieden. De 9-3 vormde in 1998 een evolutie van de tweede generatie 900. Subtiele uiterlijke wijzigingen gingen samen met meer dan tweeduizend technische veranderingen die zorgden voor een verdere verfijning van rijgedrag, handelbaarheid en besturing. En Saab introduceerde voor het eerst in zijn bestaan een dieselmotor.

Populairste
De 900/9-3 serie groeide uit tot Saabs meest populaire modellijn met een totale productie van 1.489.600 exemplaren sinds 1978. De productie van de huidige 9-3 gaat specifiek voor een aantal noordelijke markten nog één jaar door in de fabriek in het Finse Uusikaupunki en daarna valt het doek definitief voor een model dat een grote bijdrage heeft geleverd aan de Saab-historie. Op dit moment heeft de 9-3 een aantal bijzonder aantrekkelijk geprijsde uitvoeringen, zoals een Euro- en Business Edition.