Tom Coronel


14 Juni 2002: Vijfde tijd voor Racing for Holland in kwalificatie

Het Racing for Holland team hield aan de kwalificatie op Le Mans gemenge gevoelens over. Ondanks de prima vijfde tijd die het team uiteindelijk neerzette overheerste het gevoel dat er meer in had gezeten. Jan Lammers verraste in de eerste sessie vriend en vijand met de snelste tijd. Het kapitaalkrachtige Audi team kon dit natuurlijk niet op zich laten zitten en wist in de tweede sessie met twee van de vier auto's onder de tijd van Racing for Holland te duiken. De Zandvoorter wist het verschil later nog met drie tienden terug te brengen.

Helaas moest het team de snelste tijd van de dag weer inleveren nadat bij de technische controle bleek dat het vooraf afgegeven benzinemonster niet overeen stemde met de benzine uit de tank. Het team verklaarde dat het verschil waarschijnlijk is veroorzaakt door een residu uit de tankinstallatie dat is achtergebleven na de laatste race. In de tweede training was het Nederlandse team er dan ook op gebrand om te bewijzen dat de tijd van de vorige dag geen toevalstreffer was. Lammers ging er goed voor zitten en liet nogmaals de kwalificatie banden monteren. Keer op keer zette Lammers snelle tussentijden neer maar tegelijkertijd had hij ook veel last van het drukke verkeer op de baan. Om 23:00 liet Lammers de laatste set monteren en wist tot een tiende van zijn vorige tijd te komen. Daarna was het tijd voor Val Hillebrand en Tom Coronel om een tijd neer te zetten. Vooral Tom kreeg de tijd om aan de auto te wennen. Dat de Huizenaar nog even moest wennen bleek na zijn eerste run. "Bij het remmen gleed ik bijna onder het stuur. Het bleek dat er twee riemen niet vastzaten. Een misverstandje, ik dacht dat Val me vast zou snoeren. Verder heb ik het gewoon rustig aan gedaan. In het begin heb ik nog wel geprobeerd om wat later te remmen, maar ik merkte dat de auto erg onrustig werd. Nu ik met de Dome op Le Mans heb gereden kan ik het verschil met de Audi van vorig jaar goed merken. Natuurlijk is de motor compleet anders, maar ik heb ook gemerkt dat de Audi ook een stuk meer downforce heeft" zo verklaarde Tom na afloop.
---