Tom Coronel
14 Juni 2002: Vijfde tijd voor Racing for Holland in kwalificatie
Het Racing for Holland team hield aan de kwalificatie op Le Mans
gemenge gevoelens over. Ondanks de prima vijfde tijd die het team
uiteindelijk neerzette overheerste het gevoel dat er meer in had
gezeten. Jan Lammers verraste in de eerste sessie vriend en vijand met
de snelste tijd. Het kapitaalkrachtige Audi team kon dit natuurlijk
niet op zich laten zitten en wist in de tweede sessie met twee van de
vier auto's onder de tijd van Racing for Holland te duiken. De
Zandvoorter wist het verschil later nog met drie tienden terug te
brengen.
Helaas moest het team de snelste tijd van de dag weer inleveren nadat
bij de technische controle bleek dat het vooraf afgegeven
benzinemonster niet overeen stemde met de benzine uit de tank. Het
team verklaarde dat het verschil waarschijnlijk is veroorzaakt door
een residu uit de tankinstallatie dat is achtergebleven na de laatste
race. In de tweede training was het Nederlandse team er dan ook op
gebrand om te bewijzen dat de tijd van de vorige dag geen
toevalstreffer was. Lammers ging er goed voor zitten en liet nogmaals
de kwalificatie banden monteren. Keer op keer zette Lammers snelle
tussentijden neer maar tegelijkertijd had hij ook veel last van het
drukke verkeer op de baan. Om 23:00 liet Lammers de laatste set
monteren en wist tot een tiende van zijn vorige tijd te komen. Daarna
was het tijd voor Val Hillebrand en Tom Coronel om een tijd neer te
zetten. Vooral Tom kreeg de tijd om aan de auto te wennen. Dat de
Huizenaar nog even moest wennen bleek na zijn eerste run. "Bij het
remmen gleed ik bijna onder het stuur. Het bleek dat er twee riemen
niet vastzaten. Een misverstandje, ik dacht dat Val me vast zou
snoeren. Verder heb ik het gewoon rustig aan gedaan. In het begin heb
ik nog wel geprobeerd om wat later te remmen, maar ik merkte dat de
auto erg onrustig werd. Nu ik met de Dome op Le Mans heb gereden kan
ik het verschil met de Audi van vorig jaar goed merken. Natuurlijk is
de motor compleet anders, maar ik heb ook gemerkt dat de Audi ook een
stuk meer downforce heeft" zo verklaarde Tom na afloop.
---