RAI VERENIGING
Vrijdag 14 juni 2002: Tweede Nationale MotoRijDag
Op vrijdag 14 juni a.s. vindt de Tweede Nationale MotoRijDag plaats.
Op het programma staan:
- Bekende en onbekende Nederlanders op het MotoRijDag Ontbijt
- Enkele tientallen activiteiten door motorclubs in het land
- Woon-werkverkeer service voor Haagse politiek en ministeries
- Inhaakactie door (motor)winkelketen
- Gratis koffie bij Shell tankstations
- Aandacht voor veiligheid in de Good to see you campagne
En bij dat alles geldt: Het plezier van motorrijden komt er gratis en
voor niets bij.
De tweede MotoRijDag wordt weer bruisender dan de vorige versie, zegt
een woordvoerder van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI
Vereniging. Er zijn meer plaatselijke activiteiten. En wat natuurlijk
heel belangrijk is, er is nu sprake van enige bekendheid met het
fenomeen.
Het idee achter de MotoRijDag is heel simpel: Teveel motoren blijven
op doordeweekse dagen in het spreekwoordelijke schuurtje staan. En
daar mee lopen de eigenaren veel rij-plezier op werkdagen mis. En wat
ze ook mislopen is extra vrije tijd, want op een motor naar je werk is
vaak sneller, dan in de bus, trein of auto. Door op één dag in het
jaar hiervoor aandacht te vragen, hoopt de RAI dat motorrijders vaker
de gemotoriseerde tweewieler pakken.
- Bekende en onbekende Nederlanders op het MotoRijDag Ontbijt
Motorrijden is leuk, maar met een groepje is het nog leuker. Dat is
het idee achter het MotoRijDag Ontbijt. Op vrijdag 14 juni a.s. tussen
07.00 en 08.00 uur wordt er, voor de deur van Amsterdam RAI, een
smakelijk ontbijt geserveerd. Iedere motorrijder die wil aanschuiven
is van harte welkom. Het officiële gezelschap start vanaf een centrale
locatie in Nederland en rijdt dan naar de ontbijtlocatie in Amsterdam.
In dit gezelschap bevinden zich bekende Nederlanders zoals de acteurs
Winston Post (GTST) en Sander Foppele (Onderweg naar Morgen),
motorrijders van de KNMV en bestuursleden van de afdeling
Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI Vereniging. Iedere motorrijder
die zich wil aansluiten bij dit gezelschap is daar van harte voor
uitgenodigd, volgens het zwaan-kleef-aan-principe.
- Enkele tientallen activiteiten door motorclubs in het land
Nederland kent een heel ruim vertakt netwerk van motorclubs. In
vrijwel iedere gemeente is wel een club te vinden. Al die clubs zijn
uitgenodigd om iets leuks te doen voor hun leden op vrijdag 14 juni.
En uit de eerste reacties horen we dat er enthousiast op wordt
ingespeeld.
- Woon-werkverkeer service voor Haagse politiek en ministeries
Wegens succes geprolongeerd: Een service voor politici en ambtenaren
van ministeries om thuis te worden opgehaald met de motor. Een prima
manier om zelf te ervaren hoe leuk en ook hoe vlot een ritje op de
motor is. Ervaren motorrijders van de KNMV maken de service mogelijk.
Vorig jaar stapten meerdere Tweede Kamerleden achterop. Maar ook
anderen maakte van de gelegenheid gebruik om motorervaring op te doen.
Zoals de hoofddirecteur van de ANWB, Guido van Woerkom. Gelet op de
leuke reacties gaat dit initiatief dit jaar op herhaling.
- Inhaak-acties door (motor)winkelketen
Aan de motordealers is gevraagd ook activiteiten te ontwikkelen.
Dealerorganisatie Motoport haakt hierop in met een winkelactie,
waarbij klanten kunnen profiteren van de vroege vogel-korting. De
Motoport-winkels zullen op die dag om 08.00 uur open gaan, waarbij
klanten in het eerste uur op hun aankoop van kleding en accessoires
20% korting krijgen; het tweede uur is dit 15% en het derde uur 10%.
- Gratis koffie bij Shell tankstations
Evenals vorig jaar kunnen motorrijders op 14 juni bij een groot aantal
Shell tankstations langs de snelwegen terecht voor een gratis kopje
koffie. Vorig jaar maakten veel motorrijders gebruik van deze leuke
geste. Het enige wat je als motorrijder moet doen is je motorfiets
parkeren bij een Shell Tankstation en naar binnenlopen voor de
koffie.
- Aandacht voor veiligheid in de Good to see you campagne
Vorig jaar juni startte een voorlichtingscampagne over de
mogelijkheden die motorrijders hebben om hun zichtbaarheid in het
verkeer te vergroten. Naam van de campagne: Good to see you.
Aanleiding voor de campagne is de wens om het aantal slachtoffers
onder motorrijders terug te dringen. Tussen 1995 en 2000 kwamen
jaarlijks ruim 80 motorrijders bij verkeersongevallen om het leven en
raakten er ca. 1200 ernstig gewond. Uit onderzoek van de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt de beperkte
zichtbaarheid van motorrijders voor andere weggebruikers als één van
de belangrijkste ongevaloorzaken naar voren. Bij meer dan 2/3 van de
botsingen met een auto blijkt de automobilist de motorrijder niet of
te laat te hebben opgemerkt. Om hier verbetering in te brengen wordt
regelmatig, bij automobilisten en motorrijders, aandacht gevraagd voor
deze problematiek. En natuurlijk ook op de MotoRijDag.
Einde bericht