RAI VERENIGING

Vrijdag 14 juni 2002: Tweede Nationale MotoRijDag

Op vrijdag 14 juni a.s. vindt de Tweede Nationale MotoRijDag plaats. Op het programma staan:


- Bekende en onbekende Nederlanders op het MotoRijDag Ontbijt
- Enkele tientallen activiteiten door motorclubs in het land
- Woon-werkverkeer service voor Haagse politiek en ministeries
- Inhaakactie door (motor)winkelketen

- Gratis koffie bij Shell tankstations

- Aandacht voor veiligheid in de Good to see you campagne
En bij dat alles geldt: Het plezier van motorrijden komt er gratis en voor niets bij.

De tweede MotoRijDag wordt weer bruisender dan de vorige versie, zegt een woordvoerder van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI Vereniging. Er zijn meer plaatselijke activiteiten. En wat natuurlijk heel belangrijk is, er is nu sprake van enige bekendheid met het fenomeen.

Het idee achter de MotoRijDag is heel simpel: Teveel motoren blijven op doordeweekse dagen in het spreekwoordelijke schuurtje staan. En daar mee lopen de eigenaren veel rij-plezier op werkdagen mis. En wat ze ook mislopen is extra vrije tijd, want op een motor naar je werk is vaak sneller, dan in de bus, trein of auto. Door op één dag in het jaar hiervoor aandacht te vragen, hoopt de RAI dat motorrijders vaker de gemotoriseerde tweewieler pakken.


- Bekende en onbekende Nederlanders op het MotoRijDag Ontbijt Motorrijden is leuk, maar met een groepje is het nog leuker. Dat is het idee achter het MotoRijDag Ontbijt. Op vrijdag 14 juni a.s. tussen
07.00 en 08.00 uur wordt er, voor de deur van Amsterdam RAI, een smakelijk ontbijt geserveerd. Iedere motorrijder die wil aanschuiven is van harte welkom. Het officiële gezelschap start vanaf een centrale locatie in Nederland en rijdt dan naar de ontbijtlocatie in Amsterdam. In dit gezelschap bevinden zich bekende Nederlanders zoals de acteurs Winston Post (GTST) en Sander Foppele (Onderweg naar Morgen), motorrijders van de KNMV en bestuursleden van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI Vereniging. Iedere motorrijder die zich wil aansluiten bij dit gezelschap is daar van harte voor uitgenodigd, volgens het zwaan-kleef-aan-principe.


- Enkele tientallen activiteiten door motorclubs in het land Nederland kent een heel ruim vertakt netwerk van motorclubs. In vrijwel iedere gemeente is wel een club te vinden. Al die clubs zijn uitgenodigd om iets leuks te doen voor hun leden op vrijdag 14 juni. En uit de eerste reacties horen we dat er enthousiast op wordt ingespeeld.


- Woon-werkverkeer service voor Haagse politiek en ministeries Wegens succes geprolongeerd: Een service voor politici en ambtenaren van ministeries om thuis te worden opgehaald met de motor. Een prima manier om zelf te ervaren hoe leuk en ook hoe vlot een ritje op de motor is. Ervaren motorrijders van de KNMV maken de service mogelijk. Vorig jaar stapten meerdere Tweede Kamerleden achterop. Maar ook anderen maakte van de gelegenheid gebruik om motorervaring op te doen. Zoals de hoofddirecteur van de ANWB, Guido van Woerkom. Gelet op de leuke reacties gaat dit initiatief dit jaar op herhaling.


- Inhaak-acties door (motor)winkelketen
Aan de motordealers is gevraagd ook activiteiten te ontwikkelen. Dealerorganisatie Motoport haakt hierop in met een winkelactie, waarbij klanten kunnen profiteren van de vroege vogel-korting. De Motoport-winkels zullen op die dag om 08.00 uur open gaan, waarbij klanten in het eerste uur op hun aankoop van kleding en accessoires 20% korting krijgen; het tweede uur is dit 15% en het derde uur 10%.


- Gratis koffie bij Shell tankstations
Evenals vorig jaar kunnen motorrijders op 14 juni bij een groot aantal Shell tankstations langs de snelwegen terecht voor een gratis kopje koffie. Vorig jaar maakten veel motorrijders gebruik van deze leuke geste. Het enige wat je als motorrijder moet doen is je motorfiets parkeren bij een Shell Tankstation en naar binnenlopen voor de koffie.


- Aandacht voor veiligheid in de Good to see you campagne Vorig jaar juni startte een voorlichtingscampagne over de mogelijkheden die motorrijders hebben om hun zichtbaarheid in het verkeer te vergroten. Naam van de campagne: Good to see you. Aanleiding voor de campagne is de wens om het aantal slachtoffers onder motorrijders terug te dringen. Tussen 1995 en 2000 kwamen jaarlijks ruim 80 motorrijders bij verkeersongevallen om het leven en raakten er ca. 1200 ernstig gewond. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt de beperkte zichtbaarheid van motorrijders voor andere weggebruikers als één van de belangrijkste ongevaloorzaken naar voren. Bij meer dan 2/3 van de botsingen met een auto blijkt de automobilist de motorrijder niet of te laat te hebben opgemerkt. Om hier verbetering in te brengen wordt regelmatig, bij automobilisten en motorrijders, aandacht gevraagd voor deze problematiek. En natuurlijk ook op de MotoRijDag.

Einde bericht