Ingezonden persbericht

Nog een maand tijd voor Europrix2002 inzendingen

Multimedia producenten hebben tot 15 juli de tijd om hun inzendingen in te sturen voor de eerste lustrum editie van de Europese multimedia Awards Europrix. Inzendingen kunnen varieren van internetdiensten, mobiele diensten of CD-ROMs.

De Europrix heeft in de afgelopen vijf jaar de beste multimedia diensten en producten geselecteerd in Europa. De prijswinnaars zijn gekozen op basis van de combinatie van content en design. De winnaar van de Europrix wordt gekozen uit de winnaars van zeven categorieën door een pan-Europese jury. De wedstrijd is open voor producers en ontwerpers in de lidstaten van de Europese Unie, de EVA-landen, de kandidaat lidstaten of Cyprus, Malta, Turkije en Israël.

De EUROPRIX 2002 kent zeven categorieen:

1. Knowledge, Discovery and Culture
producten in wetenschap, onderzoek, cultuur en erfgoed.
2. Learning and e -Education
toepassingen voor eLearning, education permanente en onderwijsinstellingen.
3. Interactive Fiction and Storytelling
entertainmenttoepassingen, maar ook pakkende digitale verhalen, inclusief games.

4. E-Business and Supporting SMEs in the Marketplace Inzet van multimedia in handel en industrie.

5. Mobile Multimedia
Mobiele diensten, maar ook diensten ter ondersteuning van transport en openbaar vervoer.

6. Citizens, Democracy and e-Government: Empowerment and Improvement toepassingen in eGovernment voor overheden en gemeenten.
7. First Steps and Bridging Society with Multimedia Multimedia toepassingen om nieuwe doelgroepen te bereiken en toepassingen voor sociale cohesie.
Bovendien is er een speciale wedstrijd voor studenten.

De Europrix werd voor het eerst georganiseerd in 1998 tijdens het Oostenrijkse EU-voorzitterschap, met steun van de Europese Commissie DG Informatiemaatschappij, en wordt gesteund door nationale multimedia organisaties en nationale multimedia concoursen.
In deze vijf jaar hebben twee Nederlandse bedrijven de Europrix gewonnen: Softmachine met Het huis met een verhaal over Anne Frank (Europrix 2000) en ZappWerk met BoschUniverse.com (Europrix 2001). Nederlandse bedrijven die een nominatie hebben gewonnen zijn: Ijsfontein (Europrix2001), Uitgeverij het Spectrum (Europrix1999) en WDS (Europrix1998)

Informatie over de Europrix2002 en inschrijfformulieren zijn beschikbaar op www.europrix.org. Een gratis CD-ROM kan worden aangevraagd via europrix@electronicmediareporting.nl



Ingezonden persbericht