Ingezonden persbericht
Nog een maand tijd voor Europrix2002 inzendingen
Multimedia producenten hebben tot 15 juli de tijd om hun inzendingen in te
sturen voor de eerste lustrum editie van de Europese multimedia Awards
Europrix. Inzendingen kunnen varieren van internetdiensten, mobiele diensten
of CD-ROMs.
De Europrix heeft in de afgelopen vijf jaar de beste multimedia diensten en
producten geselecteerd in Europa. De prijswinnaars zijn gekozen op basis van
de combinatie van content en design. De winnaar van de Europrix wordt
gekozen uit de winnaars van zeven categorieën door een pan-Europese jury. De
wedstrijd is open voor producers en ontwerpers in de lidstaten van de
Europese Unie, de EVA-landen, de kandidaat lidstaten of Cyprus, Malta,
Turkije en Israël.
De EUROPRIX 2002 kent zeven categorieen:
1. Knowledge, Discovery and Culture
producten in wetenschap, onderzoek, cultuur en erfgoed.
2. Learning and e -Education
toepassingen voor eLearning, education permanente en onderwijsinstellingen.
3. Interactive Fiction and Storytelling
entertainmenttoepassingen, maar ook pakkende digitale verhalen, inclusief
games.
4. E-Business and Supporting SMEs in the Marketplace
Inzet van multimedia in handel en industrie.
5. Mobile Multimedia
Mobiele diensten, maar ook diensten ter ondersteuning van transport en
openbaar vervoer.
6. Citizens, Democracy and e-Government: Empowerment and Improvement
toepassingen in eGovernment voor overheden en gemeenten.
7. First Steps and Bridging Society with Multimedia
Multimedia toepassingen om nieuwe doelgroepen te bereiken en toepassingen
voor sociale cohesie.
Bovendien is er een speciale wedstrijd voor studenten.
De Europrix werd voor het eerst georganiseerd in 1998 tijdens het
Oostenrijkse EU-voorzitterschap, met steun van de Europese Commissie DG
Informatiemaatschappij, en wordt gesteund door nationale multimedia
organisaties en nationale multimedia concoursen.
In deze vijf jaar hebben twee Nederlandse bedrijven de Europrix gewonnen:
Softmachine met Het huis met een verhaal over Anne Frank (Europrix 2000) en
ZappWerk met BoschUniverse.com (Europrix 2001). Nederlandse bedrijven die
een nominatie hebben gewonnen zijn: Ijsfontein (Europrix2001), Uitgeverij
het Spectrum (Europrix1999) en WDS (Europrix1998)
Informatie over de Europrix2002 en inschrijfformulieren zijn beschikbaar op
www.europrix.org. Een gratis CD-ROM kan worden aangevraagd via
europrix@electronicmediareporting.nl
Ingezonden persbericht