Ingezonden persbericht


Toonaangevende Nederlandse reisorganisatie maakt gebruik van

Permission-Based ( spam-less ) e-mail marketing oplossing

Kras Stervakanties gaat live met Progress OpenEdge 1-to-1 Marketing

Capelle aan den IJssel, 13 juni 2002 - Progress Software, een afdeling van Progress Software Corporation (Nasdaq: PRGS) en toonaangevend leverancier van oplossingen voor het ontwikkelen van e-business oplossingen, kondigt aan dat Kras Stervakanties - één van de grootste en best renderende reisorganisaties in Nederland - Progress OpenEdge 1-to-1 marketing succesvol heeft geïmplementeerd. Met deze oplossing kan Kras gebruik maken van zijn rijke database voor doelgerichte e-mail marketing campagnes, waarbij enkel dìe klanten worden benaderd die expliciet toestemming hebben gegeven om gepersonaliseerde reisinformatie te ontvangen.

In nauwe samenwerking tussen Progress Professional Services en het ICT-personeel van Kras werd de implementatie in een mum van tijd afgewerkt: eind november 2001 werd het project gestart en in januari kon er al uitgebreid getest worden. Twee maanden later april 2002 - liep alles naar tevredenheid en kon de oplossing live gaan.

Kras SterVakanties maakt deel uit van de mondiale TUI-groep en herbergt zowel een touroperator als een reisbureaugroep: twee call centres en 30 kantoren over heel Nederland verkopen rechtstreeks aan de consument. Kras biedt de markt een aantal doelgroepgerichte merken, waaronder: Kras SterVakanties, 55+ Reizen, TourAlp, Reis met uw Krant, Sterprodukties en My Way jongerenreizen. Het gediversifieerd distributie- en merkenbeleid van de reisorganisatie maakte de stap naar de digitale snelweg gemakkelijker dan voor de meeste concurrenten, die hun producten hoofdzakelijk via het retailkanaal verkopen.

Een gerichte doelgroep van 75.000

Kras beschikt over een bijzonder rijke klantendatabase: meer dan 750.000 unieke klanten staan er met naam, contactgegevens, historiek en voorkeuren in opgeslagen. Deze gegevens heeft het bedrijf kunnen vergaren dank zij zijn directe contact met de klanten, iets wat de meeste touroperators ontberen. 10 % van deze klanten heeft een e-mailadres.

Hierdoor ontstond het idee om deze uitgebreide groep van 75.000 klanten te voorzien van informatie over nieuwe producten of over uitzonderlijke aanbiedingen. Maar we wilden wel koste wat het kost vermijden dat onze mailacties konden ervaren worden als spam , want voor je het weet ben je het vertrouwen van je klant onherroepelijk kwijt, zegt Ivar Scheffelaar Klots, hoofd ICT van Kras SterVakanties. Om dit vertrouwen niet te schenden, wil Kras trouwens alleen permission-based e-mail marketingacties uitvoeren: de klant geeft vooraf zijn toestemming om ingelicht te worden over nieuwe producten en acties.

Progress vanzelfsprekende keuze

Op zoek naar een softwarepakket dat aan al deze criteria beantwoordt, kwam Kras haast vanzelf uit bij OpenEdge 1-to-1 Marketing van Progress. Met deze oplossing kan de websitebezoeker aangeven of en welke informatie hij wil ontvangen, in welk formaat (hmtl, tekst,&) en hoe vaak. Op basis daarvan krijgt de klant dan alleen de aanbiedingen die in zijn interessegebied vallen.

Dat Kras koos voor Progress en zijn OpenEdge Platform tools, hoeft niemand te verwonderen: beide bedrijven hebben al een intensieve vertrouwensrelatie sinds 1988. De back-office toepassingen zijn eigen maatwerk ontwikkeld met Progress 4GL-ontwikkeltaal. En Kras maakt sinds vorig jaar ook gebruik van Progress WebSpeed voor zijn e-business transacties.

De voordelen van een homogene omgeving

Kras kiest bewust voor een homogene ICT-omgeving, waarbij zoveel mogelijk voor één leverancier wordt gekozen. Zo kun je de strategische ICT-kennis in eigen huis houden, wat volgens ons toch onontbeerlijk is, aldus Scheffelaar Klots, Progress biedt hierbij de toegevoegde waarde dat ze zowel de ontwikkelomgeving, de database als de afgewerkte e-businessproducten kunnen bieden. Bovendien denken ze bij Progress heel goed mee over onze specifieke behoeften, zegt Scheffelaar Klots tevreden.

Ivar Scheffelaar Klots maakt zich geen zorgen over de return on investment : Momenteel is het te vroeg om al cijfers te geven, maar de return zal er zeker komen. Uiteindelijk besparen we niet veel op onze ICT-budgetten, maar met evenveel communicatiebudget zullen we veel meer omzet genereren. Zo kan Kras, bij halfvol geboekte reizen, deze specifieke reizen aanbieden aan die klanten die daar op dat moment in kunnen geïnteresseerd zijn. Met als netto resultaat dat je vele reizen winstgevend maakt in plaats van break-even, zonder ook maar iemand gespamd te hebben. En dat heeft een positieve invloed op de marge.

Over Progress Software

Progress Software is een mondiale leverancier van softwaretechnologie en diensten voor de ontwikkeling, de implementatie, de integratie en het beheer van oplossingen voor e-business. Het bedrijf levert een volledige reeks producten, met inbegrip van hulpmiddelen voor de ontwikkeling van toepassingen, SonicMQ, de toonaangevende messaging server voor e-business, en de meest gebruikte, voordeligste geïntegreerde database van de sector.

Onder zijn partners telt Progress Software meer dan 2.000 onafhankelijke softwareleveranciers (Independent Software Vendors ISV s) en leveranciers van toepassingsdiensten (Application Service Providers ASP s) die jaarlijks voor meer dan 5 miljard USD op Progressâ gebaseerde toepassingen en aanverwante diensten omzetten. Meer dan 40.000 organisaties in meer dan 100 landen waaronder 70% van de Fortune 100-bedrijven vertrouwen op toepassingen die op Progress Software gebaseerd zijn. Progress Software en Sonic Software zijn werkbedrijven van Progress Software Corporation (NASDAQ:PRGS). Sonic Software ontwerpt en ontwikkelt het Sonic-productgamma in de Verenigde Staten. In Europa worden deze producten verdeeld door Progress Software. Progress Software Corporation (NASDAQ:PRGS) heeft zijn hoofdkwartier in Bedford, Massachusetts, en kan worden bereikt op het web www.progress.com .

Over Kras Stervakanties

Kras Stervakanties is één van de grootste en best renderende reisorganisaties in Nederland en maakt deel uit van de mondiale TUI-groep. Kras herbergt zowel een touroperator als een reisbureaugroep: twee call centres en 30 kantoren over heel Nederland verkopen rechtstreeks aan de consument. Kras biedt de markt een aantal doelgroepgerichte merken, waaronder: Kras SterVakanties, 55+ Reizen, TourAlp, Reis met uw Krant, Sterprodukties en My Way jongerenreizen.

Kras heeft 220 personeelsleden en een omzet van ongeveer 100 miljoen euro. Voor meer informatie, ga naar www.kras.nl



Ingezonden persbericht