D66

Persbericht LS 02. 0008 - vrijdag 14 juni 2002

Voorzitter Schouw: "D66 moet zich vernieuwen"

Het bestuur van D66 heeft vandaag het pamflet "Het hoofd koel, maar met de vuist op tafel!" gelanceerd. Daarmee geeft het bestuur een impuls aan de vernieuwing van de partij. In het essay staan 21 ideeën voor vernieuwing. Zo moet de partij meer openstaan voor de niet-leden en kiezers en wil zij eveneens het politieke debat versterken.

Men wenst de kiezer meer te betrekken bij de activiteiten van het Wetenschappelijk Bureau en allerlei partijdiscussies. Om dit te bereiken wil D66 onder andere meer investeren in haar website en een groot aantal partijcommissies open stellen voor niet-leden. Andere ideeën zijn het invoeren van het lokaal lidmaatschap en het organiseren van 'wilde' politieke discussies in het land.

Zowel leden als niet-leden van D66 kunnen in de komende maanden door middel van bijeenkomsten, webpolls en een ledenraadpleging bepalen welke voorstellen voorgelegd worden aan het najaarscongres op 16 november 2002 te Zwolle. De bijeenkomsten geven tevens de mogelijkheid om ideeën toe te voegen.

De partijvoorzitter Schouw: "We gaan leden en niet-leden bij de vernieuwing van D66 betrekken. Daarbij gaat het om het vernieuwen van de partijorganisatie en het versterken van de politieke boodschap." Over het pamflet zegt Schouw verder, dat "deze tot stand is gekomen op basis van gesprekken, brieven en ideeën van leden, maar ook door signalen van mensen daarbuiten. De kiezer moet D66 weer gaan zien als de partij die voorop loopt en de discussie bepaald."


---

Voor vragen of voor een gedrukt exemplaar van het document, kunt u contact opnemen met:
Patrick Harms - partijvoorlichter D66
Telefoon 070 - 35 66 034
Mobiel 06 - 47 084 054 let op: nieuw nummer
E-mail p.harms@d66.nl

Samenvatting 'Het hoofd koel, maar met de vuist op tafel!'

Wij willen een agenda voor vernieuwing van D66. De D's van durf, daadkracht en duidelijkheid staan daarbij centraal. De uitslag van de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen zijn teleurstellend. Verklaring hiervoor is o.a. de veranderende beeldvorming over het politieke product van vooral D66: Paars I en II. Paars I werd een succes en Paars II werd de inzet van de verkiezingen in 1998. Al snel bleek het nieuwe van Paars II niet het elan en esprit te hebben van Paars I. De kritiek op het beleid werd groter en ook de drie partijen die deel uitmaakte van de coalitie namen op onderdelen afstand van het beleid. Gevolg is een voor de kiezer onduidelijk inhoudelijk profiel van D66. De kiezer wilde een harde, duidelijke en meer rechtse aanpak, die zij niet bij D66 dacht te vinden.

We willen ons gedachtegoed en de partij vernieuwen. We willen de ideeën in dit stuk met u als lid, maar ook met niet-leden bespreken. Schiet erop en vul het aan. Half augustus maken we de balans op en verwerken uw en onze ideeën tot een definitief voorstel aan het najaarscongres. We willen van de leden een gevoelen op hoofdlijnen. De uitwerking komt daarna. Daarbij denken we aan: het regelen van drie vormen van lidmaatschap en de verbonden lokale kiesvereniging. De bepalingen over de afdelingen en regio's zullen uit het huishoudelijk reglement worden verwijderd, behalve waar deze voor het functioneren van de landelijke partij noodzakelijk zijn. De luiken open! De meeste relevante ontwikkelingen waar D66 rekening mee wil houden zijn: leden en hun betrokkenheid, de scherpte en relevantie van het politieke debat, de rekrutering van vertegenwoordigers, de schreeuw om kennis, advies en vernieuwing.

Ledenorganisatie
Leden verwachten een andere betrokkenheid. Het lidmaatschap van een politieke partij is niet meer vanzelfsprekend. Ondanks de sterke daling van het totaal aantal mensen dat lid is van een politieke partij, stijgt dat van D66 sinds voorjaar 2000 gestaag, maar we hebben als partij meer potentie als ledenorganisatie. Om deze optimaal uit te bouwen zijn de sleutelwoorden professionaliteit, kwaliteit en maatwerk. We willen mensen in het lidmaatschap een keuze bieden: lid/ sympathisant, lokaal lid, landelijk lid. Alle drie vormen geven verschillende rechten en plichten. Kritiekpunten zijn het gebrek aan actualiteit, concreetheid van de discussie en de transparantie van bijeenkomsten. Leden en niet-leden moeten gegrepen worden door de onderwerpen die D66 aan de kaak stelt. Het bestuur heeft werk gemaakt van het werven van nieuwe leden. De spoeling aan volksvertegenwoordigers is dun en dat is niet goed voor de democratie. Zowel de invoering van de gekozen burgemeester als wethouders van buiten de raad eisen van de partij een nog professioneler recrutering- en trainingssysteem. Politieke partijen zijn de vijver waarin voor bestuursfuncties wordt gevist. Wij willen beleid formuleren gericht op talentscouting aan de basis en een beleid gericht op talentontwikkeling van potentiële politieke vertegenwoordigers. De ervaringen met Stimulans en andere talentenprojecten worden verder uitgebouwd met als doel vertrouwd raken met het D66-gedachtegoed en onze manier van werken. Een lid van het LB wordt verantwoordelijk. Daarnaast wordt een nieuw kennis-en-kundebestand opgezet, gekoppeld aan de website.

Actieagenda
De wortels van de maatschappelijke discussies vinden we in de krant, op internet, op het werk en in ieders persoonlijke omgeving. De connectie met die agenda willen wij terug. De actieagenda met de samenleving moet de politieke discussie bepalen. Maar, de verkiezingsnederlaag van 15 mei jongstleden mag niet leiden tot intern navelstaren op de koers van de partij. Het verkiezingsprogramma 2002-2006 en de in maart 2000 vastgestelde uitgangspunten bieden voldoende basis om doelgericht aan de slag te gaan. Samen met de actieagenda worden deze de leidraad van ons handelen. Daarbij staat centraal het vertalen van de agenda in concrete initiatieven. Dat vraagt ook wat van de partij. De bijeenkomsten voor en door de partij over politieke onderwerpen moeten nog veel aantrekkelijker worden. Daarnaast moet het Wetenschappelijk Bureau anders gaan werken, zonder verlies van het goede. Vooral de tijdelijke commissies van deskundigen zijn succesvol met goede eindproducten. Dat gaan we uitbouwen met brede themagroepen. De actieagenda van D66 is de basis voor deze activiteiten. De naam van het SWB wordt gewijzigd in Kenniscentrum D66. De bestaande werkgroepen van de SWB schaffen we af. Leden van themagroepen worden voor een periode van drie jaar benoemd. Het Kenniscentrum en de themagroepen hebben de mogelijkheid om zich te laten steunen door projectgroepen. Omschreven staat dan tijdsduur, probleemstelling en beoogd resultaat. Na realisatie van het resultaat wordt de projectgroep ontbonden. De projectgroepen en themagroepen staan voor zowel leden als niet-leden open. Een Wetenschappelijke Raad heeft een belangrijke rol bij het stimuleren van de kwaliteit van producten en het versterken van het interne en externe profiel van het Kenniscentrum. Leden van de Wetenschappelijk Raad kunnen ook zitting nemen in de themagroepen. De leden van de Wetenschappelijke Raad worden voor een periode van drie jaar benoemd.

Debatfora
We willen de huidige organisatorische aspecten van het regiowerk laten zoals het is. Maar op boven-regionaal niveau willen we het politiek inhoudelijk debat versterken. Op politieke centrabijeenkomsten wordt een levendig debat gevoerd aan de hand van thema's van de actieagenda. Een voorbeeld hiervan is het Noordelijk Congres. Via internet zijn de onderwerpen voor de politieke centrabijeenkomsten vooraf aangekondigd. Vanuit het landelijk bestuur en de Tweede Kamer zijn vertegenwoordigers aanwezig. Centraal staat het debat met de maatschappij, niet een intern gerichtheid. Voor de regiobijeenkomsten gebruiken we de volgende indeling: 1: Groningen, Friesland, Drenthe, 2: Overijssel, Gelderland, 3: Noord Holland, Zuid holland, Utrecht, Flevoland en 4 Limburg, Brabant, Zeeland. Met de nieuwe constructie voor decentralisatie naar de regio van een groot deel van de ontwikkeling van de meningsvorming, komen de taken van de huidige Adviesraad te vervallen. De commissie Debatforum D66 is reeds aan de slag met een uitwerking van verschillende vormen van debatfora.

D66 is vele bestuurscommissies rijk met veel resultaat, maar vaak overleven deze zichzelf. Dit bestuur wil enkel commissies instellen waarbij de opdracht, samenstelling, de tijdsduur en het beoogd resultaat duidelijk is omschreven. Natuurlijk staan alle commissies open voor niet-leden. Uitzondering daarop zijn het Geschillencollege, de landelijke Besluitvormingscommissie en de financiële commissie en de verkiezingscommissie op elk niveau. Alleen leden kunnen in deze commissies gekozen worden.

Slagvaardig
In de nieuwe politiek draait het om gezien en gehoord worden. Er moet meer planmatige communicatie en marketing komen, gericht op de vorm en de mediakeuze voor onze politieke boodschappen en het imago van D66. Lokaal en regionaal willen we bevorderen dat de 50 grootste D66-afdelingen en de regio's een portefeuillehouder Communicatie en Marketing aanstellen. Zij zijn te beschouwen als de permanente campagneorganisatie. We willen lokale en regionale afdelingen de mogelijkheid geven zich losser van "Den Haag" te organiseren, maar met de inhoudelijke verwevenheid op basis van het D66-gedachtegoed. Als het lokale bestuur kiest voor "full-service" is het een volwaardige D66-afdeling en volgt de bestaande regels die de partij daaraan stelt. We stellen dan een contract op om de inhoud en het democratisch functioneren van lokale afdelingen te waarborgen. Dit contract stelt een aantal voorwaarden aan zowel het politiek programma als het democratisch functioneren van de afdeling. Een nieuwe gerichtheid op kennis- en relatiemanagement, communicatie en marketing, ICT, kennis en kunde en de eisen van slagvaardigheid vragen om een herindeling van de taken van het landelijk bestuur. Het bestuur gaat op hoofdlijnen besturen en delegeert de uitvoering. Daarbij zijn transparantie, efficiency en het afleggen van verantwoording een vanzelfsprekendheid.

Het gehele document is gepubliceerd op www.democraten.nu